Categorii: ArticoleMag

Conversia de la roți de 26” la roți de 27,5”

Începând de anul trecut a apărut un nou standard pentru mărimea roților bicicletelor montane și anume cel de 27,5 țoli, supranumit și 650B. Acesta oferă un compromis foarte bun între soliditatea și inerția redusă a roților de 26” și viteza de rulare a roților de 29”.

Un alt avantaj al roților de 27,5” este că foarte multe dintre cadrele existente pot accepta aceste roți fără modificări. Poți și tu să convertești bicicleta ta la noul standard, dar pentru asta trebuie să verifici mai întâi compatibilitatea cadrului și a componentelor tale.

Cadrul

În primul rând trebuie verificat dacă cadrul tău permite folosirea unei roți mai mari. Trebuie mai întâi să calculezi raza roții pe care o ai deja: pornind de la codul ETRTO poți calcula foarte ușor raza roții în mm adunând cele două numere ale codului (diametrul balonului + jumătate din diametrul jantei). Exemplu: pentru codul ETRTO 42-559 raza roții este 42 + 559/2 = 321 mm. La această lungime se mai adăugă distanța dintre suprafața anvelopei și cadru. Raza totală a roții noi de 27,5” (diametrul balonului in mm + 584/2) trebuie să se mențină sub distanta calculată anterior. De reținut este că trebuie să te asiguri că rămâne și ceva loc suplimentar astfel încât roata să se poată învârti și dacă prinde o pietricică sau noroi între crampoane. Poți alege și o anvelopa cu balon mai mic pentru a te încadra în spațiul disponibil.

Pentru cei care au cadre full suspension: trebuie de asemenea verificat dacă roata nu atinge seat tube-ul  când se apropie de cursa maximă. Pentru aceasta se scoate aerul din amortizor și se comprimă suspensia la maxim; se observă cât spațiu rămâne disponibil intre roată și seat tube.

Furca

Următorul  pas este să verifici dacă furca îți permite să folosești noile roti. Procedeul este asemănător cu cel de la cadru, dar spațiul de rezervă dintre anvelopa  și coroana brațelor inferioare trebuie să fie puțin mai mare. Motivul este simplu: când treci peste obstacole roata se deformează în plan vertical. Unele spițe se lungesc puțin, altele se contractă, iar roata se „deplasează” puțin în sus. Efectul nu este observabil cu ochiul liber și nu conduce la probleme în mod normal, dar rotile de 27,5” ar putea să ajungă să frece pe coroana brațelor inferioare în timpul unor șocuri mai mari.

Furca este de asemenea un caz special. Când este comprimată la maxim se poate ca roata mai mare să atingă nu numai coroana brațelor inferioare, și chiar și pe cea a brațelor superioare. În acest caz se poate micșora intern cursa furcii cu câțiva milimetri astfel încât să nu mai atingă coroana.

În cazul în care cadrul accepta roti de 27,5” dar furca nu oferă suficient spațiu, există și posibilitatea de a schimba furca complet. Producătorii consacrați de elemente de suspensie oferă deja un sortiment destul de bogat de furci concepute special pentru rotile de 27,5”, iar gama de furci se va largi si mai mult cu timpul. Schimbarea furcii este varianta de dorit (presupunând că este posibil din punct de vedere financiar), permițând astfel folosirea întregii game de anvelope de 27,5”.

Roți

Bineînțeles, pentru a putea converti bicicleta, trebuiesc schimbate și rotile. Aceasta implică în primul rând schimbarea jantelor și a spițelor și centrarea roților. Pe lângă aceasta sunt necesare camere noi și, bineînțeles, anvelope de 27,5”. Anvelopele trebuie alese, în mod evident, în limita spațiului disponibil. Concret, în unele cazuri, nu mai pot fi folosite anvelope cu volum mare. De reținut este că roțile de 27,5“ se adresează in mod specific bicicletelor all mountain și trail/enduro unde diametrul mare al anvelopelor este de dorit.

Angrenaj și pinioane

Din cauza diametrului mai mare, ar trebui schimbate ori foile de pe angrenaj cu unele mai mici, ori caseta de pinioane cu una adaptată roților de 27,5” (de exemplu cele de la Shimano cu pinioane cu 11-36 de dinți). Aspectul nu este foarte important, in lipsa unei adaptări fiind nevoie de forță suplimentară la pedalare.

Performanța conversiei

Țin să remarc că nu este neapărat ca o conversie să aducă îmbunătățiri ale performantei bicicletei. Acesta este cazul numai atunci când cadrul și furca permit folosirea întregii game de anvelope de 27,5”, inclusiv a anvelopelor cu volum mare. Deși aproape orice cadru poate fi convertit cu succes, numai unele dintre ele au suficiente rezerve de spațiu pentru a permite montarea unei roti de 27,5” cu anvelope cu baloane de peste 2,1”.

Dacă cadrul nu are suficiente rezerve de spațiu nu prea are rost să încerci conversia. Bineînțeles, poți folosi o roată mai mare cu o anvelopă cu diametru mai mic, dar aceasta conduce numai la o mărire minoră a diametrului total al roții, iar volumul redus al anvelopei conduce la confort, aderență și tracțiune diminuate,care de fapt sunt principalele motive de a folosi o roată cu diametru mai mare.

Radu Diaconescu

Vezi comentarii

  • Salut,am o bicicleta b'twin cu cauciucuri de 26,am gasit de curand cauciucuri noi de 27,5/2,2,60 lei pereche,noi!Cineva a cumparat bicicleta noua si a schimbat rotile cu totul!Intrebarea mea,pot sa le pun pe bicicleta mea/jante de 26 ,cauciuc de 27,5!Astept raspuns!

  • Conversia o vad utila doar in cazul in care vrei sa convertesti MTB-ul pentru asfalt. (si asta cred ca o sa fac..) Pe un cadru de 26" o sa pun jante de 27.5" cu cauciucuri de sosea. Din calculele teoretice, se pot pune roti de 27.5" cu cauciucuri pana la 1.75"l fara probleme. franele vor fi obligatoriu pe disc. Daca am ieseala la padure sau pe camp, pun rotile de 26" cramponate,, daca se iese pe sosea, in 5 minute le pun p-alea de 27.5" slik/asfalt si am terminat balciul. Doua bicicele nu se pune problema sa tin, si nici nu ma dau pe sosea cu crampoane de MTB. De ce 27.5" si nu raman la 26"? Pentru ca roata devine prea mica in diametru cu balon ingust.
    PS
    vechiul standard de 27" (anterior celui de 26") nu este acelasi lucru cu actualul 27.5"!

  • Ideea era sa faci conversia cu schimbari minime la nivelul cadrului si al componentelor. Daca incepi sa schimbi bascula deja ai putea sa schimbi cadrul cu totul... Garda mai inalta nu este neaparat un dezavantaj, tinand cont ca rotile de 27.5 sunt folosite traditional pentru AM/Enduro. Ajuta cand ai de trecut peste obstacole mai mari. Bineinteles, depinde de la ce bicicleta pornesti; un cadru de XC nu va face fata la cine stie ce tavaleala.

  • Conversia de la 26 la 27.5?
    Trebuie luat in considerare pretul componentelor, chiar al basculei spate care la unele modele (ex Zerode) trebuie schimbata, sa nu mai vorbim de garda la sol care implicit se va inalta, toate puse cap la cap nu vor justifica niciodata transformarea unei biciclete de 26 intruna de 27.5.

  • @MaddoxBoB:
    1. geometria in sine nu este afectata daca schimbi numai ambele roti. Dar: inaltimea BB-ului va scadea cu 1-2cm, in functie de marimea anvelopei. Iti pot spune din proprie experienta ca ai sa dai cu pedalele in toate damburile si radacinile de pe trail, desi 1-2 cm nu par mult la prima vedere. Ai sa ajungi sa regreti modificarea, mai ales daca te inclini in viraje sau daca cararile pe care mergi au damburi de marime "nepotrivita".
    2. In cazul in care schimbi si furca, geometria se modifica intr-un mod ca nefericit: partea frontala a bicicletei este mai joasa, ceea ce nu ajuta absolut deloc pe trail. Probabil ca ai putea compensa cu o pipa mai scurta si mai inalta si/sau cu un ghidon cu rise. Oricum, punctul 1. se aplica si in acest caz.

  • Doar cu o roata e normal sa simta diferente, dar cu ambele pe 27.5 nu vad de ce sa fie ceva diferit.

  • O intrebare va rog: imi afecteaza geometria cadrului unui 29er daca pun roti de 27,5 ?
    Multam

    • Salut, da, automat. O să simți direcția complet diferit. Ca să faci doar o probă, împrumută de la cineva o roată de față ca să simți diferența.

  • @Gigi: nu vad nici o eroare. Nu exista nici un derapaj catre 29er care trebuie corectat. 29er s-au impus categoric in XC si nu pleaca nicaieri. 650B nu este o revenire, ci o optiune in plus pentru cei care: 1 - nu sunt suficient de inalti pentru a putea folosi un 29er; 2 - au nevoie de mai multa manevrabilitate dar si de mai multa usurinta la rulare pe singletrail-uri; 3 - nu practica ciclism de performanta.
    Cat despre dreptul de a scrie "platitudini", acesta se bazeaza pe capacitatea de a observa ce se intampla in R&D-ul producatorilor majori: toti prezinta anul asta un numar crescut de modele 650B si 29er. Poate imi furnizezi si mie sursa care confirma revenirea asta de care vorbesti tu si promit ca incerc sa ma documentez luna viitoare la Eurobike, poate mi-a scapat mie ceva si iti pot oferi niste stiri mai indepartate de banalitatile de zi cu zi. ;)
    DEX-ul defineste compromisul ca fiind un "accord obtinut prin cedari reciproce; concesie". Poate ca nu ai inteles ghilimelele care incadreaza compromisul. Permite-mi sa iti explic: "compromisul" intre XC si DH este o disciplina care imbina mersul rapid pe teren accidentat (punctul forte al DH-ului) cu catarari scurte si intense (punctul forte al XC-ului). Corespunzator, bicicletele pentru AM/Enduro sunt un compromis intre bicicletele ultrausoare si rigide pentru catarare si cele grele, solide si super-amortizate, asa numitele gravity-bikes. Aceste biciclete sunt un compromis pentru ca nu exceleaza nici la catarari dar nici la coborari, nu au greutatea redusa necesara unor recorduri la catarare dar nici rezistenta necesara parcurgerii in viteza a unui traseu de DH.
    Deci putem sa vedem peste cativa ani ce a iesit din standardele astea. Sunt convins ca pana atunci majoritatea segmentului Enduro este echipat cu 650B, XC-ul ramane pe 29er. Singura necunoscuta este DH-ul; poate ne impartasesti o prognoza?

  • "Noul standard este pur si simplu un compromis bun pentru o gama de biciclete care este de asemenea un “compromis” intre XC si DH"
    Erori dupa erori ...
    AM/Enduro sunt discipline de ciclism montan nu compromisuri. Revenirea catre 650B sau 26 este o corectie la industria de FS, dupa derapajul catre 29.
    Mai vorbim peste doi ani.

    Ma tem ca dreptul de a scrie astfel de platitudini intr-un articol a fost un compromis nefericit.

Share
Published by
Radu Diaconescu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma