Categorii: ArticoleMag

Componente ergonomice – cum să-ți faci bicicleta mai comodă

Vorbeam într-unul din articolele precedente despre durerile cauzate de bicicletă și rezolvarea acestora, iar mulți dintre voi ne-au cerut un articol despre componentele ergonomice pe care le pot instala pentru a-și face viața mai ușoară. Astfel, în articolul de față, vom aborda tema componentelor ergonomice pentru biciclete în concordanță cu cele explicate în articolul menționat mai sus.

O să avem la dispoziție imagini de la producători și o să vă povestesc și despre experiența mea cu aceste componente în decursul timpului, punctual, în dreptul fiecărui produs. Ca regulă generală, ideal este găsești poziția perfectă prin alegerea unui ghidon, pipe, a unei șei alături de ajustarea corespunzătoare a acestora.

Ghidonul

Durerile de cap, gât sau umeri, pot avea drept cauză (excluzându-le pe cele legate de musculatură) o poziție greșită pe bicicletă. În acest sens, alegerea corectă a unui ghidon este foarte importantă. Durerile pot apărea în cazul în care ghidonul este mult prea lat (depășind lățimea umerilor) sau dacă acesta este prea îngust (poziționându-ți corpul incofortabil) – deși de regulă, un ghidon prea lat cu un backsweep necorepunzător poate fi cauza principală.

Backsweep este înclinația ghidonului spre tine. Ghidonul poate fi drept, poate fi lăsat ușor în jos sau poate fi ușor tras spre tine și spre partea superioară. În funcție de construcția acestuia, va reieși poziția ta pe bicicletă. Din experiența celor 18 ani de pedalat, am ajuns la concluzia că ghidoanele cu un backsweep și un upsweep ușor te ajută nu doar să stai mai comod pe bicicletă, dar să tragi și cu ușurință de ghidon când trebuie să ridici roata de față pentru a trece peste un obstacol. Totodată, este foarte importantă și poziționarea manetelor de frână. Dacă acestea sunt montate pe ghidon la 90 de grade, nu vei face altceva decât să-ți forțezi închieturile inutil și să frânezi cu dificultate. În funcție de poziția pe bicicletă, manetele de frână trebuie să vină în continuarea brațelor, creând astfel o linie dreaptă și eliberând de stres încheieturile.

În imaginea de mai jos poți vedea diferența dintre un ghidon perfect drept și unul cu backsweep/upsweep.

Ca regulă de bază, ghidonul ar trebui să fie la fel de lat precum umerii, însă în cazul unui ghidon curbat, poziționarea mâinilor este mai aproapiată, așadar se poate alege un ghidon curbat mai lat decât în cazul unuia drept.

Ghidon ergonomic testat de la SQ Lab.

În acest sens, cei de la SQ Lab spre exemplu, au devoltat mai multe ghidoane specifice disciplinelor pe care le practici: pentru Cross Country, All-Mountain/Enduro (trasee tehnice) sau trekking, după cum se poate observa în imaginile de mai jos.

Ghidonul 310 pentru XC sau fitness este curbat ușor în jos și spre tine, pentru o poziție aerodinamică și totuși comodă. Ghidonul 311 pentru teren tehnic ridică mai mult coatele în vederea abordării unui teren dificil, pe când ghidonul 302 pentru Trekking oferă o poziție foarte confortabilă pentru umeri.

Cu o poziție corectă a ghidonului, membrele tale (mâinile) pot acționa de asemenea ca un set de suspensii suplimenatare când treci peste porțiunile denivelate, venind în completarea furcii.

Ce este de reținut este că pozționarea mâinii determină poziționarea cotului, iar acesta mai departe are un efect asupra umerilor ce determină unghiul spatelui. Un cerc format de toate aceste 4 elemente care depind unul de celălalt pentru a lucra în armonie.

Poziționarea ghidonului pe înălțime

Este clar pentru mulți dintre voi că ghidonul nu poate fi ajustat pe înălțime, însă există câteva variante dacă vrei neapărat să-l ai mai sus. Un ghidon plasat cât mai jos, pune presiune mare pe roata de față, iar astfel vei putea urca mult mai ușor pante abrupte cu un control bun pe coborâre. Ghidonul plasat mai jos oferă o poziție mai aerodinamică însă în același timp îți va solicita spatele mai mult și este posibil să nu te simți confortabil. Această poziție neceistă obișnuință. Cu ghidonul plasat mai sus, stai mai comod, cu spatele mai lejer, poți să tragi de ghidon mai ușor când treci epste obstacole însă vei fi plasat destul de departe de roata de față, iar controlul nu va fi excelent. Ideal este să găsești combinația câștigătoare dintre aceste două extreme, ca să poți îmbina controlul cu confortul.

Iată ce soluții există pentru poziționarea ghidonului pe înălțime:

În stânga, exemplu pentru bicicletele de munte. Sub pipă există (sau ar trebui să existe) mai multe distențiere. Scoți pipa, scoți două distanțiere, bagi pipa la loc, apoi cele două distanțiere le montezi deasupra pipei. În felul acesta cobori poziția ghidonului. Sau poți elimina toate distanțiere și să tai gâtul furcii, astfel încât pipa să vină montată fix deasupra cuvetelor. În imaginea din dreapta este prezentată soluția pentru bicicletele de trekking sau cele de oraș cu o pipă reglabilă pe înălțime, varianta cea mai simplă. Atenție însă, aceasta nu poate fi folosită pentru bicicletele de munte dat fiind forțele mai mari care pot apărea pe traseu.

Alegerea corectă a pipei

Durerile de cot sau chiar de palme, pot fi generate de o pipă aleasă incorect. Însă și aici sunt multe de dezbătut, căci de regulă, pipa îți poate oferi o poziție foarte confortabilă pe bicicletă sau poate face bicicleta ușor de manevrat în situații tehnice, dificile. De aceea, și la acest capitol este indicat să găsești o cale de mijloc.

Pe scurt, o pipă lungă și dreaptă îți oferă o poziție aerodinamică și un control bun pe urcări, însă va fi incomodă. O pipă scurtă și ridicată îți va oferi o poziție mai confortabilă, iar cu cât aceasta este mai ridicată cu atât vei trage mai ușor de ghidon. Însă pe urcări, poziția ta pe bicicletă va fi destul de scurtă, iar pe porțiunile abrupte este foarte posibil ca roata de față să se ridice de la sol, în special dacă ai suspensii mai mari (de peste 140mm). Cu aceste informații precizate va trebui să te gândești ce dorești exact de la bicicletă: confort sau o poziție dinamică?

Pentru mine, combinația ideală pentru XC s-a dovedit a fi un ghidon de 740mm cuun backsweep de 7 grade, upsweep de 5 grade și o pipă de 40mm cu un rise de 6 grade, în condițiile în care am o înălțime de 1.73m. Am precizat înălțimea deoarece pentru o peroană de 1.80m, confirgurația cu pipa de 40mm lungime va fi incomodă (vei sta foarte strâns). Așadar, am preferat să am o poziție ceva mai comodă (în mod normal la XC se folosesc pipe de 80-100mm) și să ridic mai ușor de ghidon, în acest fel putând să trag de bicicletă lejer când vine vorba de sărit peste obstacole.

Manșoanele

Amorțeala din palme pe de altă parte este dată de multe ori de o poziție incomodă a acestora pe ghidon. Manșoanele rotunde dintr-un material dur sunt cauza pentru care nervul ulnar, care amorțește în primă fază degentul mic și inelarul. Acest nerv se află foarte aproape de suprafața pielii, de aici și pierderea motricității pe cele două degete. Ulterior, un manșon incofrtabil, poate afecta și nervul medial, iar palma amorțește complet.

Exemplu de manșon cu suport pentru palmă.

Deși nu sunt foarte folosite în competiții, manșoanele ergonomice pot avea multe beneficii prin eliberarea zonelor de presiune, poziționarea corectă a mâinii pe ghidon și bineînțeles, prin creșterea confortului.

Mai toți producătorii de manșoane ergonomice oferă produsele în diferite dimensiuni (S, M, L de exemplu), astfel încât acestea să se potrivească conformației tale. Cele mai confortabile manșoane oferă un sprijin foarte bun pentru podul palmei, fiind mult mai late în acea porțiune. Porțiunea lată trebuie să fie paralelă cu solul, astfel încât să aibă o eficiență maximă. Faptul că folosești aceste manșoane nu exclude complet riscul de a nu-ți amorți palmele după mult timp de pedalat, însă fără discuții, reprezintă o soluție mult mai atractivă decât în cazul manșoanelor rotunde și dure. Manșoanele ergonomice sunt construite de regulă din mai multe materiale.

Tot la acest capitol pot fi menționate și mănușile cu gel în zona palmei, pentru cei care vor și mai mult confort alături de amortizarea șocurilor provenite de pe traseu.

Exemplu de dimensiuni ale manșoanelor de la Ergon.

Încălțămintea și poziționarea pedalelor

Durerea de picior sau amorțirea tălpii este dată fie de dimensiunea incorect aleasă pentru încălțăminte (prea mică), fie din cauza alegerii incorecte a calapodului (tălpicile interioare în limbaj popular). 28 de oase și 114 ligamente asigură o mișcare complexă a piciorului, însă toată greutatea se lasă pe talpă unde pot fi blocate vase de sânge sau nervi, ceea ce duce la amorțeală sau dureri.

Pentru a combate această amorțeală poți opta pentru un calapod ergonomic, acesta distribuind presiunea uniform. În imaginea de jos, în stânga, punctele de presiune pe un set de calapod convenționali, iar în dreapta, punctele de presiune pe un set de calapod ergonomici.

Durerile date de articulația coapselor sau a șoldului pot proveni de la poziția incorectă pe pedale. Nu uita că talpa trebuie să fie dreaptă, iar poziția corectă a talpei pe pedală este către în față, nu la mijloc, exact cum se vede în fotografia de mai jos.

Pentru cei care folosesc pedale clipless (SPD în limaj popular), poziția s-ar putea să pară la început mai dificil de suportat. Poziționarea în formă de V a tălpii pe pedală aduce cu sine câteva dezavantaje: forța de apăsare nu este foarte eficientă, poți atinge cu călcâiul în cadru, poți atinge cu încălțămintea în brațul pedalier. Dacă poziționarea dreaptă ți se pare imposibilă din primă, reglează plăcuțele în așa fel încât să pornești într-o poziție de V pe care s-o corectezi în timp, până ce reușești să fii cu talpa paralelă cu foile/brațul/cadrul.

Șaua

Șa ergonomică testată de la SQ Lab.

Durerea de perineu sau de fese apare în momentul în care pe acea zonă există o presiune prea mare. Deja există foarte mulți producători care oferă șeile în dimensiunea oaselor șezutului tău. Acestea sunt măsurate individual, apoi ți se prezintă variantele de lățime de șa pentru care poți să optezi. Pentru a înțelege mai bine de ce este necesară o șa ergonomică, privește imaginea de mai jos.

Pe lângă faptul că există un canal pe mijlocul șeii care eliberează durerea de perineu, oasele tale vor sta exact pe zona șeii. Mai mult decât atât, aceasta flexează ușor atunci când pedalezi, oferind deci mai mult confort.

Inteligent: zona albă de sub așa este un material gumat care poate fi înlocuit cu unul de duritate medie sau mare. Cel alb este cel mai confortabil.

Producătorii s-au gândit chiar și la cei cu probleme la prostată, dezvoltând în acest sens o șa care nu pune deloc presiune pe acea zonă. Deși, între noi fie vorba, arată cam odios.

Nu în ultimul rând: poziția pe bicicletă

Toate sfaturile de mai sus sunt de prisos dacă poziția ta pe bicicletă nu este cea corectă (mai multe informații în acest articol). Spre exemplu, dacă alegi un cadru mai mic sau mai mare, dacă nu ai piciorul poziționat corect atunci când pedalezi, sau dacă stai mult prea întins sau mult prea strâns pe bicicletă. Pentru cei care vor să treacă la următorul nivel, le recomandăm un bike fitting, pentru poziția perfectă pe bicicletă.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • TM Întotdeauna esteticul va conta și el. Că va conta mai mult sau mai puțin, în funcție de individ, este altă discuție.

  • ”Deși, între noi fie vorba, arată cam odios.”
    Voi pedalați pentru aspect sau pentru plăcerea de a pedala?
    Cui arată odios? Câinilor de pe marginea drumului nici nu le pasă și nici nu observă diferența.
    E drept că dacă faci ture prin zonele pietonale ale orașului s-ar putea să te simți că ești diferit.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma