Nu mă număr printre cei care sunt sceptici la aparație fiecărui produs nou, indiferent despre ce domeniu ar fi vorba. Îi cunoști pe cei care spun fără să cugete: ce-i prostia aia? Fără ca măcar să atingă sau să admire respectivul produs? Da, sunt mulți care judecă doar din lipsă de ocupație și nu merită mai multe cuvinte, însă era musai să-i amintesc pentru a te introduce în subiect. Aceleași reacții le-am auzit și la lansarea acestui nou segment: cursieră gravel sau Gravel Bike.
Vreau totuși să menționez că trăim vremuri în care tehnologia se schimbă peste noapte, diametrele roților cresc, schimbăm vitezele eletronic și în curând vom avea frâne wireless, prin urmare ești nevoit să îmbrățișezi ideea de nou sau rămâi pe dinafară. Segmentele de biciclete nu sunt nici ele mai prejos: mai nou avem biciclete de fitness (care practic arată ca niște cursiere cu ghidon drept), avem biciclete de enduro (care sunt full-uri de all-mountain botezate diferit și cu suspensii ceva mai mari) și avem gravel bikes (care sunt curisere, dar nu prea). Așa că m-am agitat un pic, am făcut rost de una, m-am așezat comod pe ea și am încercat să înțeleg conceptul. Un ochi neavizat ar spune că este vorba despre o cursieră cu frâne pe disc, însă diferențele stau în detalii: chainstay mai lung (foarte lung, de fapt), unghiuri diferite pentru headtube și poziție diferită. Nu, nu este o cursieră, dar nici o bicicletă de ciclocros nu este. O specie ce a prins viață în urma încrucișării celor două, într-un garaj, noaptea.
Am simțit totuși că existența bicicletelor de ciclocros face ca gravel bike-urile să-și piardă un pic din esență, fără să le amenințe dispariția, însă îl pot numi cu toată convingerea un dușman natural. Așa cum lupul tasmanian este cel mai de temut dușman natural al cangurului, la fel de ușor un gravel bike poate fi înfășcat într-o secundă de către un ciclocros. Și să vă explic de ce. Bicicleta de ciclocros este prin definiție mai agilă și mai manevrabilă, căci de, cei care chiar practică disciplina în cauză au nevoie de un partener de nădejde în cadrul celor mai dificile competiții pe două roți. Viraje rapide prin noroaie, sărituri peste obstacole, luat bicicleta în spinare și tot așa. Viața la ciclocros este una dificilă și clar că nu este pentru oricine, deși există și fete pe care le putem vedea la Campionatele Mondiale. Ce încântare! Prin urmare, cu toate aceste specificații în minte, cei care au proiectat bicicletele de ciclocros s-au bazat foarte mult pe manevrabilitatea de care vor da dovadă pe traseu. Și au reușit. Poziția pe o bicicletă de ciclocros este mai compactă, prin urmare, dacă nu ești admirator al cursierelor, află că vei scăpa și de poziție aceea… întinsă pe ghidon. Dacă nimerești pe vreo potecă mai virajată, ciclocrosul se va simți mai zvăpăiat, roata de spate îți va fugi în toate părțile dacă aderența este la limită, dar vei simți că ai trăit din plin în acea zi. Imaginează-ți viața pe Gravel Bike ca într-o limuzină strech, de unde-i observi pe cei care încearcă să supraviețuiască, le râzi în față, tragi ochelarii de soare pe nas, apoi închizi geamul fumuriu.
Tot la capitolul control, pe bicicleta de ciclocros poți avea dubluă comandă pentru frâne, unele dintre ele fiind livrate încă din fabrică astfel. Asta înseamnă că poți ține mâinile într-o poziție mai firească și cu toate acestea poți acționa și frânele. Nu-i așa că-i genial? Lăsând confortul deoparte, este foarte util și pentru controlul bicicletei pe coborâri. Mai ales pe cele cu denivelări serioase, acolo unde simți că primești o electrostimulare serioasă, mai ceva decât cel mai bun masaj pe care-l poți obține în scaunul unui Mercedes Clasa S. Deși Gravel Bike-urile sunt prezentate de rideri care sar peste tot felul de obstacole, nu este chiar atât de ușor să-ți iasă aceste trick-uri. Iar asta vine de la o persoană care a practicat trial-ul timp de 6 ani. Dar nici măcar nu trebuie să te lași convins de vorbele mele. Este foarte simplu: un chainstay mai lung oferă stabilitate mai mare bicicletei, dar în același timp îți va fi mult mai dificil să tragi un ollie peste un… buștean. Și chiar dacă e vorba despre un whip sau mini-whip, pe un ciclocros îl vei scoate mult mai simplu decât pe un gravel bike. Pe urcări, vei aprecia cu siguranță mai mult raportul oferit de o bicicletă de ciclocros, care este mai miloasă din acest punct de vedere: pinionul mare este de regulă mai mare decât cel al unui Gravel Bike.
Apoi mai este considerentul legat de preț. În mod normal, o bicicletă de ciclocros ce o vei achiziționa pentru un buget rezonabil, să spunem de 4.000 de lei, va fi întotdeauna mai ușoară decât un gravel bike cu același cost de achiziție. Dar, nu în ultimul rând, înainte să iei o decizie, va trebui să te gândești cum vei utiliza acea bicicletă, ce nevoie ai și ce anume dorești să-ți ofere. Căci la fel de bine, acest articol te poate ajuta să alegi un Gravel Bike, fără să te mai gândești la ciclocros vreodată. Dacă ești indecis, recitește articolul, elimină poveștile și extrage doar avantajele și dezavantajele.
În orice caz, rămân la părerea că bicicleta de ciclocros rămâne una dintre cele mai versatile: on-road pe oriunde, off-road decent cu electrostimulare inclusă și confort acceptabil. Va trebui doar să te obișnuiești cu ideea că mulți vor râde de tine și vor exclama: uite-l și p-ăsta pe cursieră în pădure! Hă-hă-hă!
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…
Vezi comentarii
Interesant!
Cand aud de gravel bike ma gandesc automat la asta: http://www.gravelcyclist.com/wp-content/uploads/2014/09/Bridgestone1.jpg !
si la asta http://i.imgur.com/zMBpM.jpg
In esenta, un mtb cu drop bars.
Simpatice! Doar că drumul e fix invers, adică anvelope cu crampoane pe o cursieră :)