Categorii: ArticoleMag

Ce rapoarte de transmisie folosesc profesioniștii din Giro pe munte?

Dacă la MTB deja lucrurile sunt destul de clare și aproape toți profesioniștii au trecut la transmisiile 1x și majoritatea la 1×12, singura diferență fiind mărimea foii, la șosea varietatea de transmisii folosite este mare, în special datorită varietății terenului. Dacă pe plat bicicletele aerodinamice folosite au în general aceleași transmisii cu rapoarte clasice, pe munte se pare că lucrurile s-au schimbat în ultima vreme, chiar și elita preferând să beneficieze de noile posibilități oferite de producători în ultima vreme.

La noi în România încă mai există concepția că dacă ești profesionist sau un amator cu pretenții, ar trebui să folosești pinioane de 11-23 sau cel mult de 25, cele mai mari de atât fiind pentru amatorii care nu au putere să ducă o cățărare serioasă. Cei de la Cyclingweekly.com au investiga puțin problema și au întrebat câteva echipe și rutieri din Giro ce transmisii folosesc ei în etapele de munte iar răspunsurile s-ar putea să fie surprinzătoare!

Astfel, ei au întrebat echipele ce transmisii au folosit în etapa 18 care a trecut peste pasul Mortirolo și Stelvio, rută ce a ajuns la 2700 m altitudine și care a inclus multe secțiuni cu pantă de peste 10%.

Antrenorul și fostul ciclist Marco Pinotti de la BMC Racing a spus că echipa lor folosește foaie mică de 38 sau 39 și pinion mare de 30 în această ediție unde nu există urcări foarte abrupte ca Zoncolan sau Mortirolo dinspre Mazzo. El a arătat munții din jur și a spus că anul acesta sunt folosite șoselele statale sau mai mari în locul celor locale, mai abrupte.

23 May 2017
100th Giro d’Italia
Stage 16 : Rovetta – Bormio
DILLIER Silvan (SUI) BMC, at Passo dello Stelvio
Photo : Yuzuru SUNADA

”Am decis să folosim maxim 30 în spate și 39/53 în față pentru toată lumea de-a lungul cursei, folosind 30 în spate întotdeauna în etapele montane. Această ediție de Giro nu are bucăți de 16-17%”

”Are urcări lungi și grele, dar pe șosele naționale”

”Unii dintre rutierii noștrii vor folosi foaie de 38, ceva mai ușor, dar asta depinde de fiecare, pentru a le oferi mai multă putere când atacă”
Echipa BMC Racing folosește transmisii Shimano, la fel cu majoritatea echipelor, incluzând aici Team Sky, Quick-Step Floors, Astana și Trek-Segafredo.
Mecanicul portughez Jose Eduardo Santos se învârtea în jurul bicicletelor Trek-Segafredo. Mulți îl respectă, fiind considerat unul dintre cei mai rapizi la schimbarea unei roți.
”Bauke Mollema folosește 39-28 în majoritatea etapelor montane și 30 în unele dintre ele” a explicat Santos.
”Restul echipei vor folosi 36-30 dar Mollema folosește mereu foaia de 39, el nu folosește 36. Va păstra 39-28 inclusiv pentru etapa din Dolomiți.”
Ciclistul spaniol Luis Leon Sanchez s-a oprit pentru câteva întrebări. Echipa sa Astana folosește bicicletele Argon 18 cu transmisii Shimano.
”Azi folosesc 39-32, dar voi face schimbări în fiecare zi” a explicat Sanchez. ”Pentru Stelvio am folosit la fel, 39-32”
24 May 2017
100th Giro d’Italia
Stage 17 : Tirano – Canazei
KEISSE Iljo (BEL) Quickstep Floors
Photo : Yuzuru SUNADA

Belgianul Iljo Keisse de la Quick-Step Floors se antrena pe roller și a râs când a auzit că BMC folosesc 39-30 în toate etapele Giro.

”Nu prea văd pe cei de la BMC în plutonul meu” a spus Keisse. ”Echipa mea are două grupuri, unul în jurul lui Bob Jungels și altul în jurul lui Fernando Gaviria, iar grupul nostru nu cațără atât de bine!”
”Eu schimb rapoartele des, pentru etapele de munte folosesc 38 în față și 32 în spate. Asta am avut în etapa pe Stelvio și am să continui să folosesc combinația deoarece sunt foarte obosit, am avut o zi grea pe Stelvio. Pe secțiunile abrupte am nevoie de rapoartele ușoare pentru că nu mai am putere!”

El a spus că mecanicii nu trebuie să schimbe casetele ci roțile. Ei au roți cu profil înalt și casete mici și roți cu profil mic și cu rapoarte de cățărare cu pinioane până la 32.

23 May 2017
100th Giro d’Italia
Stage 16 : Rovetta – Bormio
MONFORT Maxime (BEL) Lotto – Soudal, at Passo dello Stelvio
Photo : Yuzuru SUNADA

Lotto-Soudal folosesc Campagnolo cu rapoarte diferite pentru cicliștii lor ca Maxime Monfort și sprinterul Moreno Hofland.

”Noi avem mai multe opțiuni, dar nu avem pinion de 30 pentru a-l folosi în spate, așa că este 29 sau 32 iar diferența este un pic cam mare” a explicat mecanicul Lotto-Soudal, Nick Mondelaers.

”Majoritatea cicliștilor noștrii folosesc 36×29 iar unii, cățărătorii cu picioare puternice, au foaie de 39 și pinion de 32. Hofland, sprinterul rămas în competiție, folosește 36 cu 29. În etapele normale sau alte etape de munte mai simple, ei folosesc 39 în față și 29 în spate. Este mai mult decât suficient pentru etapele normale!

Așa că să nu vă simțiți slabi când lumea râde de pinionul vostru de 32, cicliștii profesioniști îl folosesc cu încredere la cel mai înalt nivel, de ce să nu profitați și voi de el pentru o zi minunată pe Transalpina sau pe dealurile din Prahova?
Informații și imagini preluate din www.cyclingweekly.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Am mai scris pe aici si vad ca in Romania se confunda in continuare a avea putere (watts) cu forta. Pai daca ai raport 39-25 si urci ca un melc? Cine e mai puternic, cel care are raport mai greu sau cel care inainteaza mai rapid? Daca eu merg pe 34-28 la urcare si altul cu 39-25, iar eu ajung primul rezulta fara discutie ca eu sunt mai bun. Restul sunt aiureli romanesti care stau in picioare pana participa la un concurs afara. Una e sa faci o urcare, alta e sa faci o succesiune de urcari.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma