Suntem destul de des întrebați pe forum de către utilizatori ce furcă li se potrivește activităților lor. Dacă au cu adevărat nevoie de una cu amortizor sau de una fixă. În ultimii zeci de ani cursa furcilor a crescut constant. Dacă înainte pentru downhill o furcă cu o cursă de 100mm era considerată a fi suficientă, în zilele noastre cursa s-a dublat.
Pe de altă parte s-au stabilit deja câteva standarde în funcție de disciplină sau de scopul pentru care a fost creată bicicleta. Personal, nu aș privi standardul ca o regulă, deoarece în testele pe care le-am realizat în ultimii ani, am concluzionat că te poți descurca pe coborâri dificle la fel de bine și cu o furcă de 100 de mm, dacă este instalată spre exemplu pe un 29er. Asta deoarece roata mai mare compensează din cursa mai mică a furcii.
Pentru ce am nevoie de o furcă fixă?
Nu trebuie să te surprindă dacă unele MTB-uri pentru Cross Country sau maraton sunt echipate cu furci fixe, în general din carbon. Sunt unii pentru care aceasta constituie o opțiune viabilă, deși va necesita multă obișnuință și acceptarea ideii că vei fi zguduit puternic pe coborâri. Pe urcări însă, o bicicletă cu o furcă fixă va fi mult mai rapidă decât una cu furcă cu amortizor. Evident, în zilele noastre există funcția de Lock-Out, dar o furcă fixă cântărește aproximativ 5-600 de grame, față de 1.5 kg cât cântărește una cu amortizor. Controlul pe coborâri este mai bun cu o furcă cu amortizor decât cu una fixă, care te va arunca dintr-o parte în cealaltă a potecii presărate cu pietre. Pe scurt, o opțiune rezervată profesioniștilor sau celor care sunt de părere că-și pot face viața mai grea fără să se simtă dezavantajați în vreun fel.
Furcile fixe sunt de asemenea potrivite bicicletelor de oraș, unde confortul poate fi suplinit prin instalarea unor anvelope mai comode, a unei șei comode sau chiar al unei tije de șa cu amortizor. Dar cum vei vedea mai jos în articol, există furci cu amortizor și pentru bicicletele de oraș.
Cursierele fac parte de asemenea din categoria bicicletelor dotate cu furci fixe, deși au existat și mai există (deși izolat) anumite modele cu amortizoare cu cursă mică instalate. În mod poate neașteptat, cursierele de ciclocros nu au avut niciodată astfel de artificii tehnice, în ciuda faptului că sunt proiectate pentru off-road.
Nu în ultimul rând, Fat Bike-urile sunt dotate cu furci fixe, deoarece confortul este compensat cu ajutorul anvelopelor foarte late, care pot rula fără probleme la presiune mică, deci oferă suficient confort.
Pentru ce am nevoie de o furcă cu amortizor?
Pe scurt, pentru un control mai bun și pentru un confort sporit. În funcție de bicicletele pentru care au fost construite, furcile pot fi clasate după lungimea cursei, astfel:
Oraș și Trekking: 60 – 70 mm
Cross Country și Maraton: 80 – 100 mm
DirtJump și Slopestyle: 100 mm
All-Mountain, poteci de munte: 120-130 mm
All Mountain Plus: 140-150 mm
Enduro: 160-170 mm
Freeride: 180 mm
Downhill: 200 mm
Furcă cu arcuri sau cu cartuș de aer?
Trebuie să știi că întreaga cursă a furcii o vei folosi doar în momentul în care aceasta încasează un șoc serios. Ultima parte a cursei este gândită pentru a proteja furca de un eventual Bottom Out, deci în ultimii 10mm se va comprima mult mai greu.
Confortul este dat de funcționalitatea furcii. În acest sens, aș prefera o furcă pe arcuri decât una pe aer, datorită funcționalității ceva mai rafinate și a sensibilității pe denivelări mai mici. Dar aici nu vorbim de furcile entry-level, ci de cele de top și este destul de greu să tragem o concluzie făcând o medie a performanțelor tuturor furcilor de pe piață. Unele sunt pur și simplu prea puțin performante, iar altele prea bune.
Din fericire, furcile pe aer au progresat suficient de mult încât să ofere confortul și performanțele scontate, venind și cu câteva avantaje pe lângă: nu necesită înlocuirea arcului în funcție de greutatea ta, presiunea poate fi foarte ușor ajustată cu ajutorul unei pompe, poate avea mai multe reglaje și este în principiu mai ușoară. Există și reversul medaliei, deoarece conține mai multe componente care se pot strica, este mai scumpă, iar service-ul poate fi mai dificil pentru o persoană neexperimentată.
Furcile pe aer le văd potrivite pentru probe precum Cross Country, All Mountain sau Enduro, pe când cele pe arc, potrivite bicicletelor de oraș, celor de Freeride sau Downhill. Aceasta nu trebuie să constituie o regulă, dar spre exemplu, văd inutilă utilizarea unei furci scumpe pe aer pentru o bicicletă de oraș.
De asemenea, trebuie să menționez că utilizarea unei furci cu o cursă mare (în special în segmentul All-Mountain, Enduro) ar trebui să aibă opțiunea de micșorare a cursei (să presupunem, de la 160 la 120mm), funcție foarte utilă pe porțiunile de urcare, deoarece coboară poziția ghidonului și riscul ca acesta să se ridice pe porțiunile cu adevărat abrupte, este mai mic.
Furcile cu elastomer (spre exemplu Suntour XCM) utilizează un concept învechit, iar performanțele sunt aproape de ignorat. În schimb, mentenanța este mai mică decât în cazul furcilor cu arc/ulei sau aer/ulei.
Off-topic: pentru ce este nevoie de ulei în furcă?
În principiu, uleiul are rolul de a regla revenirea în parametri normali, trecându-l prin diferite camere. Fără acesta, rebound-ul ar fi zero, adică furca ar reveni la fel de repede precum se comprimă.
Opțiuni importante de pe furcă
Furcile vin cu mai multe opțiuni de reglaj. Rebound-ul (viteza de revenire) trebuie să fie o opțiune de nelipsit, la fel ca și funcția de blocare, Lock-out. De asemenea, ideal ar fi pe furcile cu o cursă mai mare să existe opțiunea de a micșora cursa. Alte funcții: preload (la furcile pe arc/elastomer), viteza de compresie Low și High Speed, iar mai nou, majoritatea producătorilor serioși de furci oferă și reglaje suplimentare în funcție de terenul pe care rulezi: blocat (pentru urcări), semi-rigid (drum drept) sau deschis coborâre).
Dacă am o furcă fixă, prin ce alte elemente de confort pot compensa?
Dacă ții neapărat să ai o furcă fixă pe bicicletă sau pur și simplu îți place prea mult, mai sunt câteva trucuri prin care poți compensa lipsa suspensiei față. Spre exemplu: tija de ghidon cu amortizor, tija de șa cu amortizor, șa cu arcuri sau anvelope mai groase, eventual care pot rula la presiune mai mică.
În concluzie, ce furcă se potrivește necesităților mele?
Dacă nu pedalezi pe trasee montane, ci doar în oraș, este puțin probabil să ai nevoie de o furcă cu amortizor. Asfalt, drumuri pavate sau chiar poteci line de pădure pot fi mai rapid de parcurs cu o furcă fixă. De asemenea, dacă nu ești interesat de coborâri montane în viteză sau dificile, îți poți face treaba și cu o furcă fixă pe poteci bine bătătorite și netede.
Dacă abordezi trasee cu coborâri dificile, ia în calcul o furcă de la 120 la 160 de mm. Dacă ești în căutarea laturii extreme a sportului, alege o furcă cu o cursă și mai mare, dar atenție: verifică întotdeauna care este cursa maximă pe care o poate accepta cadrul tău! Riscul de a rupe cadrul este foarte mare instalând o furcă cu o cursă mai mare decât cea pentru care a fost gândit respectivul cadrul. Zona de rupere este în general în preajma headtube-ului.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Salut!Ce furca cu amortizor imi recomandati pana in 300 ron?As vrea sa aiba cursa de 100 mm cel putin, sa fie de 1 inch cu filet si eventual sa aiba prindere frana disc(nu ma intereseaza prea mult ultimul aspect si tipul de compresie).Multumesc!
Multumesc pt raspunsul rapid! :) Din pacate, bugetul imi permite maxim recon gold. Ce ma intereseaza cel mai mult este ce tip de amortizor este indicat pt denivelarile mici: arc sau aer? De aceea v-am si intrebat, deoarece am citit in articolul FreeRider paragraful acela cu "aș prefera o furcă pe arcuri decât una pe aer, datorită (...) sensibilității pe denivelări mai mici.” Din paragraful citit, reiese ca amortizorul pe arc simte mai bine denivelarile mici si in consecinta ar fi mai indicat, in dauna celui pe aer.
Furcile pe arc functioneaza liniar iar cele pe aer nu. Adica, ca sa fie un pic mai usor de inteles: o furca pe arc are nevoie de o forta X ca sa comprime arcul cu o distanta oarecare Y. Dupa ce ai comprimat furca cu Y, ca sa o comprimi si mai mult (adica 2Y) ai nevoie de inca o data forta X. La aer furca se comprima usor de tot la inceputul cursei, si pe masura ce te apropii de capatul cursei iti trebuie forta din ce in ce mai mare ca sa o comprimi.
In consecinta, o furca cu aer nu are probleme in a prelua socuri mici, caci energia necesara este mica. O furca cu arc va avea nevoie de o energie mai mare ca sa inceapa comprimarea furcii, dar apoi este mult mai liniara cursa (ceea ce o face mai previzibila)
In articol se mentioneaza ca: "(...) aș prefera o furcă pe arcuri decât una pe aer, datorită funcționalității ceva mai rafinate și a sensibilității pe denivelări mai mici. (...)"
In prezent am o furca pe arc (recon silver tk) si as vrea sa o schimb cu una pe aer (recon gold tk) tocmai pt ca am inteles (de la un amic) ca furcile pe aer ar absorbi mai bine denivelarile mici. Ce parere aveti - goldul tk pe aer e mai lin pe micile denivelari decat silverul tk pe arc? Mentionez ca merg strict de agrement, fara denivelari mari si nici nu fac trasee in forta. De aceea ma si intereseaza o furca mai buna pe micile denivelari.
Salut, da, așa este. Depinde și de buget. Dacă ai avea suficienți bani să te îndrepți către o furcă Reba (poate cu reducere, din anii anteriori) ar fi excelent. Este mai ușoară și mai sensibilă decât Recon gold.
Am o bicicleta tandem si vreau sa imi pun o furca cu amortizor.Ce imi puteti recomanda??
Multumesc.
Foarte bun aticolul, felicitari!
Ati uitat de 110 MM
mihai - articolul este informative.... pentru ceva personalizat cred te poti adresa celor de la trek, orbea, cannondale... sa-ti faca ceva custom ;)
Cand mai faceti articole de genul asta, luati in calcul si faptul ca sunt unii ciclisti mai grasi si faptul ca atunci cand vorbiti de pedalat in oras, trebuie sa luati in calcul orase cu strazi care ar putea rivaliza potecile montane si borduri imense.
Total de acord! Eu mi-am luat MTB 29er tocmai ca saracul meu Trek SOHO S se distrugea incet incet in oras la cele 90 kile ale mele.
Ceva detalii legat de uzura rotii (janta, butuc, spite), in functie de tipul de furca : cu amortizare sau fixa ?