Pentru unii, raspunsul e foarte simplu, pentru ca exista ramuri ale MTB-ului unde bicicletele sunt destul de “standardizate”. Astfel:
– pentru Downhill (DH) se folosesc doar biciclete FS, cu suspensie cu o cursa foarte mare, HT-urile, desi folosite in trecut, nu mai sunt folosite azi deloc in aceasta disciplina;
– pentru Trial, se folosesc doar biciclete HT cu o forma speciala de cadru, foarte jos si, la modelele foarte specializate, fara tija de sa;
– pentru Dirt Jump, Street si alte discipline ce includ sarituri si trick-uri, in general se folosesc biciclete HT cu un cadru foarte bine intarit, mai scurt si cu o pozitie mai joasa. In ultima vreme au inceput sa apara si cadre FS pentru aceste discipline, dar ele sunt utilizate deocamdata mai rar;
– o categorie ceva mai noua de biciclete, bune atat la coborari dificile cat si la urcare, sunt cele de All Mountain, acestea de asemenea fiind FS-uri cu cursa medie a suspensiei
Intrebarea se pune in schimb pentru cei ce vor o bicicleta de Cross-Country (XC) sau una pentru ture simple la munte. Aici, oferta producatorilor este variata, toti oferind atat modele HT cat si modele FS, in diferite modele si cu echipari de la cele mai ieftine pana la echipari de top.
Asadar, dorim o bicicleta pentru ture la munte si XC. Cum alegem?
Avantaje:
– sunt cea mai ieftina solutie, fiind singura optiune sub pretul de 1.000 euro. Asta nu inseamna ca nu exista si modele scumpe, cele cu cadru din carbon sau titan si echipare de top putand sa ajunga usor la sume de 3-5.000 euro. Oricum, se poate gasi o bicicleta HT buna la preturi de 300-500 euro (second hand);
– au o constructie mai simpla, fara sistemele complicate de articulatii ale unui model FS, ceea ce le face mai fiabile in timp si mai ieftine ca intretinere (practic, la un cadru HT singura componenta consumabila este urechea de la schimbator)
– ofera o rigiditate mai mare in functionare si, implicit, o transmitere mai eficienta a fortei de pedalare, desi exista si modele FS cu posibilitatea de blocare a suspensiei care se transforma la nevoie intr-un HT. De multe ori totusi, un FS cu suspensia blocata nu este la fel de rigid ca si un HT;
– greutatea unui cadru HT este mai redusa decat cea a unuia FS din aceiasi clasa de calitate;
– cadrul HT ofera o geometrie fixa, ceea ce face ca pozitia corpului si anumite distante, cum ar fi linia lantului (chainline) sau distanta de la sa pana la axul pedalelor sa nu se modifice, astfel nu exista influente asupra pedalarii sau franarii. La cadrele FS, in general, exista astfel de modificari, desi diverse tipuri de geometrie incearca sa le elimine pe cat posibil;
– un avantaj mai rar amintit este posibilitatea de a le transporta pe umar pe bucatile lungi de push-bike. Exista insa si modele FS care au posibilitatea asta, avand suspensia in afara triunghiului principal al cadrului;
– permit fara probleme instalarea de suporti de bagaje pe partea din spate a cadrului.
Dezavantaje:
– cel mai mare dezavantaj al bicicletelor HT fata de cele FS este, bineinteles, faptul ca toate socurile produse de trecerea rotii din spate peste denivelari sunt transmise aproape integral biciclistului. Nu numai ca acest lucru este incomod si produce socuri puternice asupra sistemului osos, dar la viteze mari la coborare poate duce la destabilizarea partii din spate a bicicletei. De asemenea, la urcare peste obstacole mari, bicicletele HT risca sa piarda din aderenta, aceasta fiind mai buna la cele FS.
Toate acestea duc la o viteza mai mica de deplasare pe teren foarte accidentat. Totusi, socurile nu sunt transmise in proportie de 100%, o parte din ele fiind amortizate de anvelope, cu atat mai bine cu cat acestea sunt mai voluminoase si mai putin umflate. O camera mai usoara sau de latex permite de asemenea o amortizare mai buna a socurilor. In fine, in functie de materialul din care este construit cadrul HT, acesta poate la randul sau sa preia din soc.
Din acest punct de vedere, aluminiul este cel mai rigid, la polul opus fiind otelul. Carbonul este un material care permite obtinerea rigiditatii dorite pe diferite sectiuni ale cadrului, astfel ca exista cadre de carbon care au partea din spate (bascula) intentionat construita mai flexibila pentru a mai prelua o parte din socuri.
Concluzie : Bicicletele HT sunt alegerea numarul unu pentru persoanele care beneficiaza de un buget redus. De asemenea, sunt preferate de cei care merg mai rar pe drumuri cu denivelari dure (bolovani, radacini), precum si de cei ce doresc sa aiba o accelerare cat mai puternica. Ele sunt potrivite atat ca si MTB de oras care iese din cand in cand la munte, cat si ca bicicleta de competitie, exceland in special in probele pe distante scurte, gen XCO (competitie de XC ce presupune parcurgerea de mai multe ori a unui circuit de cativa km).
Avantaje:
– cel mai evident avantaj este ca suspensia spate filtreaza in totalitate denivelarile intalnite. Astfel, o coborare pe bolovani devine dintr-o zguduire continua, o coborare lina cu un usor balans sus-jos;
– pe portiunile cu bolovani si radacini, ele ofera posibilitatea de parcurgere cu o viteza superioara, indiferent daca e vorba de urcare, coborare sau plat;
– socurile primite de sistemul osos al biciclistului sunt mai mici.
Dezavantaje:
– pretul de achizitie este mare, cele mai ieftine modele FS incepand de la 1000 de euro, cu o echipare modesta. Nu va lasati pacaliti de orice bicicleta FS noua mult sub acest pret, acelea sunt de o calitate proasta, in loc de suspensie au doar un arc ce destabilizeaza bicicleta in loc sa o stabilizeze, iar jonctiunile de la cadru sunt pe bucse de proasta calitate, care isi vor face imediat joc. Verificati la achizite ca jonctiunile mobile ale cadrului sa fie pe rulmenti (mai putin cele unde se prinde amortizorul) si ca amortizorul sa fie unul de calitate, cu revenire controlata (rebound), nu doar un simplu arc;
– datorita mobilitatii cadrului, exista pierderi de energie la pedalat, care se observa mai bine pe suprafete plane si pe asfalt. Producatorii au venit in intampinarea acestei probleme cu suspensii care se blocheaza, transformand cadrul in unul aproape la fel de rigid ca un HT (in general, mai exista o mica pierdere in articulatii), sau sisteme mai avasate, inteligente, care pot deosebi miscarea de pedalat de cea produsa de trecerea peste un obstacol si reusesc sa nu influenteze pedalatul dar totusi sa amortizeze socurile de la obstacole;
– cadrul fiind mai complicat, exista mai multe puncte de uzura, incluzand aici rulmentii si bucsele din jonctiuni si amortizorul care si el contine piese ce se uzeaza. Practic, bucsele cu care e prins amortizorul si rulmentii necesita sa fie schimbati dupa o perioada de folosire iar amortizorul, la fel ca si furca cu suspensie, necesita o intretinere periodica pentru schimb de ulei, inlocuirea garniturilor, etc…
– suspensia spate necesita reglare in functie de utilizator;
– greutatea unui cadru FS este mai mare decat cea a unui cadru HT de aceiasi calitate;
– cadrele FS nu permit montarea facila a unui suport pentru portbagaj in spate. Exista totusi modele de suport cu prindere doar pe tija de sa, dar acestea nu sunt la fel de fiabile si rezistente ca si cele cu prindere si pe bascula spate;
– in functie de tipul de articulatie, modificarea geometriei cadrului poate influenta functionarea bicicletei prin modificarea distantei dintre sa si pedalier, modificarea liniei lantului (chainline) cu influenta asupra pedalatului sau pot influenta franarea, la unele modele prin apasarea franei pe disc suspensia fiind blocata.
Concluzie: Bicicletele FS sunt preferate de cei care merg mai mult pe trasee montane, cu bolovani, radacini si alte obstacole. In competitii, ele sunt preferate la probele lungi, cum ar fi cele de XCM (maraton – desfasurat pe distante de peste 50 km) sau cele in mai multe etape. Totusi, modelele scumpe cu greutate foarte redusa si sisteme de suspensie hi-tech, au inceput sa fie folosite cu success si in competitii de distanta scurta.
Ultimul rand
Achizitia unei biciclete FS pentru ture pe asfalt, prin oras sau pe drumuri forestiere de calitate buna este o cheltuiala inutila, fiind de preferat la acelasi pret sa se cumpere un HT mai de calitate, care va aduce mai multe beneficii utilizatorului. Pune in balanta avantajele si dezavantajele, gandindu-te la ce vrei sa folosesti bicicleta : astfel, vei putea lua o decizie corecta.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Eu zic sa va apucați "ușor" așa de DH cu o chinezărie ... poate aveți prea mulți dinti in gura . "Eu am început DH cu o chinezărie dar mi s-a părut ok cu ea" ...bah ești prost? Eu zic ca merge si cu un Tohan de pe la țara . Adică dacă îți permiți ... nu-ți lua bah ca dai degeaba. Ii întreb pe unii paicisea' : ați văzut un ghidon in V , o pedala pe tibie ... ca alea de 20 jdelei e la fel ca ălelalte' . Aia "cunoscătorii "... abtinetiva. Da si nu bag 2000km când bag 15 coborâri si la revedere. Omu' a precizat clar ,in articol , depinde ce vrei sa faci cu ea ca atât face.
Pe mine articolul de fata m-a lamurit in legatura cu alegerea intre un FS sau HS. Sunasem un amic dar n-am dat de el asa ca m-am apucat de facut sapaturi pe net si asa am ajuns aici. Ma bucura faptul ca in sfarsit cineva cu foarte multa experienta s-a decis sa ne ajutesi pe noi "incepatorii". Eu personal mai detin o bicicleta, un hardtail de la DHS cu roti de 24" dar nu-i prea folositor pentru plimbari mai lungi, e mai degraba genul de "bicicleta de parc". Sincer, pentru acest gen nu aveti nevoie de articolul de fata, pentru parc merge orice bicicleta ati achizitiona. Articolul de fata se adreseaza in opinia mea celor care isi propun sa utilizeze bicicleta si altundeva decat in parc, dar nu tin neaparat sa faca performanta, plus ca sunt la inceput de drum. Eu fac parte din aceasta ultima categorie si, cum spuneam, pe mine acest articol impreuna cu cel referitor la "sfaturi pentru achizitionarea unei biciclete pentru incepatori" m-a ajutat sa iau o decizie in acest sens. Citind unele comentarii de aici, as avea cateva precizari: 1) acest articol nu spune ce bicicleta sa-ti iei sau cati bani sa dai pe ea, ci lamureste cu privire la scopul pentru care folosesti bicicleta si ce ar trebui sa cumperi pentru atingerea acestui scop, in functie de buzunarul fiecaruia; 2) autorul scoate in evidenta posibilele probleme legate de calitatea a ceea ce cumparam, ca sa stim la ce ne asteptam; 3) am citit comentarii ale unora cu ceva experienta (dupa spuselelor) referitoare la diferente de calitate, costuri, fite si altele: fara suparare domnilor, aici nu-i loc pentru comentariile dumneavoastra, discutati chestii din astea "delicate" cu alti " profesionisti", nu cu noi, "profanii". Si o ultima remarca: n-am mai gasit imformatiile de pe acest site nicaieri in alta parte, ci doar discutii interminabile si fara fond care m-au lasat si mai " in ceata" decat eram la inceput, asa ca multumesc autorului acestui articol pentru obiectivitate si pentru modul in care a abordat subiectul. Toate cele bune!
Am invatat sa merg pe bicicleta in copilarie, cu un Pegas Practic pliabil cu roti de 20, care mi-a oferit multa satisfactie la vremea lui si uneori si ca adult. A trait 25 de ani pana sa fie pierduta de un prieten.
Prima bicicleta pe care am pedalat ca adult este un Altrix (acum Neuzer) Nelson de otel, rigida complet, pe care am facut cicloturism timp de 6 ani dar si ture pe forestier si pe poteci de padure. Sunt multumit de ea. M-a dus oriunde pentru ca am avut bun simt: coborari pe drumurile accidentate cu viteza redusa, moderatie la sarituri (bunny-hop rar si doar in cazuri limita, de exemplu nu aveam cum sa ocolesc ditamai groapa sau craca din drum). Dau nota zece firmei Altrix/Neuzer pentru raportul pret-fiabilitate al acestei biciclete. Acum costa 650-700 de lei si, daca esti incepator cu buget limitat, o recomand cu caldura. Mi-a deschis calea explorarii...
De ce atunci mi-am luat o bicicleta moderna? Pentru ca am suferit la capitolul confort pe drumurile accidentate: zdruncinaturi, mancarimi de brate, viteza foarte limitata de coborare - prin pasul Predelus, de exemplu. Am avansat in capacitatea de pedalare pe distante mari (100+ km) si pe drumurile forestiere, si am dorit ceva care sa tina pasul cu mine. Asadar, am achizitionat un mtb hardtail de 600 de euro (la reducere = 480 de euro), cu furca amortizata si detalii tehnice care m-au interesat. Desi un efort financiar, a meritat pentru ca stiu ce vreau si apreciez rotile mari, quick-release-ul, confortul bratelor si franele pe disc hidraulice. Ce voi face cu ea? Sportul meu favorit, cicloturismul, pentru care nu am nevoie de FS.
Dar, ce mi-as mai lua un FS... locuiesc in Brasov, inconjurat de paduri si trasee de downhill, si mi-ar place sa imi fluture hainele din munti pana in oras. Cand voi avea posibilitatea, am sa achizitionez si un FS doar pentru asta. M-am dat pe Koan FS a unui prieten pe o bucata scurta si e dementiala senzatia. Merita banii? Clar da!
Articolul de fata spune clar ce avantaje si ce dezavantaje au fiecare, asa ca intrebati-va:
1. Cat de mult pedalez/vreau sa ajung a pedala?
2. Ce trasee frecventez, care imi plac?
4. De ce sa nu-mi iau atat cat imi trebuie si nu mai mult?
Mentiune speciala pentru cei cu probleme articulare: full-suspension de calitate sau un ritm mai lejer, pentru ca e pacat sa nu va bucurati de libertatea oferita de biciclete.
m-am hotarat:imi iau un hardtail cu suspensie in sa :)
Acest articol , din cite am inteles eu , a vrut sa arate de fapt diferentele dintre HT si FS.
Alegerea este a dumneavoastra oameni buni!!
Parerea mea este ca nu prea conteaza prima bicicleta!! La a-2 a stii ce NU MAI VREI sa ti se intimple atunci cind pedalezi. Stii ca nu vrei sa mai repari, inlocuiesti, des. Nu cred ca toti care isi cumpara biciclete scumpe si nu le folosesc la "adevarata" lor valoare sunt SNOBI.
Pina la urma cred ca toti ne dorim biciclete, masini, avioane.... etc. in care sa ne simtim bine.
Daca nu am BMW nu pot spune ca este o masina de fite.
Eu am o bicicleta pe care am tot imbunatatit-o in timp si sunt sigur ca daca voi intilnii un traseu mai dificil ca si cel parcurs de obicei nu voi avea probleme.
Un sfat pentru cei care au biciclete de "buget redus " nu mai dati cu pietre in cei care si-au permis sa cumpere biciclete mai scumpe ca ale voastre.
Nu sunt fitosi , poate au renuntat la multe ca sa poata sa cumpere asa ceva chiar daca nu le folosesc la "adevarata lor valoare" .
Confortul pe care il ai folosind o bicicleta nu poate fi descris in cuvinte pentru ca fiecare il percepe altfel.
Un articol interesant, chiar cautam un articol de gen care sa ma ajute sa aleg un MTB. M-ati ajutat sa ma decid, ca fi HT, pentru ca va fi folosita si in oras. Mai am sa vad ce marca sa-mi iau la un buget cat mai mic.
@pedala: ai pus punctul pe i. Daca incepi cu o gluma de bicicleta, ai sanse mari sa nu iti placa si sa nu te mai atingi in viata ta de ciclism. Nu zic sa cumpare lumea biciclete de mii de €, dar o suma decenta investita si o bicicleta pe care sa iti faca placere sa mergi sunt esentiale pentru a o folsi des.
@daniel: eu nu contest valoarea articolului. mesajul era de fapt adresat celor care traiesc cu ideea ca o bicicleta scumpa este numai un moft si este la fel de buna ca una ieftina. bineinteles ca nu ai sa te arunci ca incepator sa investesti cateva mii intr-o bicicleta, cu atat mai mult cu cat nici macar nu stii daca este un hobby permanent sau nu. nu ne dam destepti, impartasim doar din experienta pe care o avem deja, in speranta ca poate altii se vor folosi de aceste informatii. cat despre invatat: ai fi surprins cat de repede iti poti imbunatati tehnica si rezistenta fizica atunci cand mergi aproape zilnic cu o bicicleta cu care nu iti e frica sa cobori sau sa urci o bordura ;) pe langa asta, depinde si ce vrea fiecare: unul vrea viteza, altul vrea catarari, etc. un FS nu este indicat pentru catarari, la fel cum un HT nu e indicat pentru coborari. pe masura ce inveti si iti dai seama ce vrei, te orientezi si la o bicicleta corespunzatoare, in gama de pret de care ai nevoie...
cu fiecare km pedalat , pornind de la kilometrul in care se invata mersul pe bicicleta, iti dai seama ca o bicicleta mai buna face diferenta,si ca pentru pedalat in adevaratul sens al cuvantului ai nevoie de bicicleta buna:) .de aici si pretul mai mare.e f clar in mesajele de mai sus cine foloseste sau nu o bicicleta-e ca la orice alt sport sau hobby.o bicicleta de cateva milioane cu piese ordinare chinezesti si nefunctionala inca din stadiul de proiect, te face exact sa nu-ti doresti sa mai pedalezi vreodata .
Eu sesizez in continuare ca se discuta din punctul de vedere al profesionistilor. Credeti ca o sa mai imi iau bicicleta cand aud cat costa tipul laudat de voi? Hai sa separam un pic si sa revenim la scopul articolului si mai ales cui se adreseaza: incepatorilor. Dece as vrea sa merg la vale cu 60km/h cand eu nu stiu sa franez, dece as vrea super suspensii cand eu nu stiou sa stau in sa, dece sa testez radacini si pietre cand in primii ani o sa mananci asfalt si mult leucoplast? Deja daca ati trecut de ce spun eu, atunci nu mai are rost sa va dati destepti pe aici, pentru ca deja cunoasteti bicicleta, ati testat si bicicletele prietenilor, aveti o experienta si decizia de cumparare este deja facuta. Articoul este perfect pentru mine, acum in functie de buget o sa-mi iau chinezarie sau SF. Important este sa imi placa mersul pe bicicleta si vad eu peste ani de zile daca imi iau bicla de 5000 Euro...
ptr Artur > durerea de spate poate sa fie legata si de dimensiunile incorecte ale bicicletei pe care o folositi. Recomand ajustarea pozitiei - daca este cu putinta, sau testarea unei biciclete de alta dimensiune si reglaje ale pozitiei. O pozitie buna nu ar trebui sa dea dureri de spate (sale).