29er este un termen intrat de ceva ani in vocabularul nostru si descrie un anumit tip de bicicleta. Ca sa fiu mai precis, aceasta indica dimensiunea rotii cu care 29er-ul este dotat : o roata de 29 de inci. Bicicletele de munte cu care am fost obisnuiti pina de curand sunt dotate cu roti de 26 de inci, o diferenta aparent mica. Insa lucrurile nu stau chiar asa.
Pina nu de mult, roata de 26 de inci era considerata standard deoarece satisfacea o plaja larga de clienti, indiferent de inaltimea acestora. Pe de alta parte, bicicletele de oras rulau (si inca mai ruleaza) cu roti de 28 de inci, foarte subtiri, pentru o viteza mai mare de deplasare. Insa intre timp a aparut un nou trend: cel al unei roti si mai mari, adaptata pentru bicicletele de munte.
Trend-ul bicicletelor 29er a pornit din America si a atins Europa anul trecut. Intre timp, producatorii s-au aliniat rapid la cererea pietei si au inceput sa ofere din ce in ce mai multe astfel de modele. Ca sa-ti faci o imagine simpla, afla ca Specialized ofera in 2011 nu mai putin de 12 astfel de modele. Asadar, 29er-ele incep sa joace un rol foarte important pe piata de biciclete si incep chiar sa se impuna in fata bicicletelor cu roti de 26 pe anumite segmente. Iar daca arunci un ochi peste ofertele marilor producatori, ai sa observi ca foarte greu mai gasesti un brand consacrat care sa nu aiba o astfel de bicicleta in oferta.
Cu producatorii de biciclete tin pasul si cei de componente: daca pina in prezent, oferta pentru biciclete 29er era foarte limitata, in acest moment vei gasi suficiente subansamble pentru eventuale upgrade-uri. Si sa nu uitam ca 29er-ele se afla doar de 3-4 ani pe piata.
Discutiile care au pornit in urma aparitiei acestor biciclete au fost numeroase: unii le considera mult prea mari si diforme, altii cer ca bicicletele 29er sa nu participe in acelasi tip de competitie cu o cele 26er. Pentru a lamuri aceste aspecte, am vrut sa vedem in detaliu, care sunt diferentele intre cele doua tipuri de biciclete, ce avantaje si ce dezavantaje ofera fiecare in parte.
Intr-adevar, prima impresie pe care ti-o creaza o bicicleta 29er, atunci cand o vezi langa una 26er, este aceea de roti supradimensionate. Totusi, daca nu le vezi una langa cealalta, s-ar putea sa nici nu remarci ca o bicicleta are roti 29, mai ales daca si riderul este destul de inalt.
Primul sentiment pe care l-am avut pedaland pe un 29er a fost destul de bizar: simteam dimensiunea mare a rotilor iar controlul era ceva mai greoi. Apoi m-am obisnuit rapid si am inceput sa inteleg avantajele bicicletei. Pentru a putea compara modelul 29er cu cel 26er, am apelat un Specialized S-Works Epic Carbon de ultima generatie (un full suspension de doar 9.7 kg) iar ca reprezentant al bicicletlor 26er, am adus un Giant TranceX 2011. Decizia de a utiliza biciclete full suspension pentru aceasta comparatie a venit rapid, deoarece la o bicicleta hardtail nu ar fi fost atatea elemente de analizat. In mod special ne-a interesat rigiditatea bicicletei pe urcari si pe coborari. Ambele biciclete se preteaza atat la cursele de Cross Country cat si pe Trails-uri.
Dupa numeroase ture parcurse am ajuns la urmatoarele concluzii in ceea ce priveste Specialized-ul de 29 de inci.
Plusuri :
-pe urcari tractiunea este mult mai buna
–stabilitate mai mare pe traseu
-rotile mari trec mai usor peste obstacole (precum radacinile sau pietre de mici dimensiuni)
-stabilitate mai mare pe trasee virajate, chiar si la viteze mai mari
–viteza de rulare mult mai buna datorita rotilor mari
-pedalezi mai putin
–garda la sol mai mare (mai ales cu un angrenaj 2 X 10)
-mult mai potrivit pentru persoanele inalte
Minusuri :
–manevrabilitate greoaie (necesita obisnuinta)
–directia nu este la fel de rapida ca la un 26er
–cursa limitata pentru amortizare (valabil atat pentru furca cat si pentru shock)
–greutate totala mai mare (intre Scott Scale 899 si 949 este o diferenta de minim 1 kg)
–accelereaza mai greu decat o bicicleta 26er
–franele cu discuri de 160 de mm sunt subdimensionate pentru 29ere
–componente mai grele (in special rotile, dar si furca)
-(subiectiv) persoanele mai scunde par ca pedaleaza pe o bicicleta supradimensionata
O concluzie evidenta este ca bicicletele 29er ofera atat avantaje cat si dezavantaje in comparatie cu bicicletele 26er. Daca tragem totusi linie, numarul plusurilor il egaleaza pe cel al minusurilor, iar verdictul final sta pina la urma tot in mainile tale. Cel mai bun sfat de achizitionare pe care ti-l pot oferi este sa incerci chiar tu in paralel cele doua biciclete. Pe cat de mult ti-ar putea face cu ochiul un 26er, pe atat de mult s-ar putea sa te atraga direct un 29er.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Din punctul meu de vedere cei cu roata de 29 sunt in avantaj. La foarte multe competitii montane se castiga asa.
26" forever !!! :)
Am incercat zilele trecute 29".La urcare m-am descurcat binisor...la coborare mai rau,ma refer la manevrare,sarituri...Eu zic ca 29" este bun pt. XC/Marathon cu urcari si coborari mai usoare.Eu raman la 26",cred ca este net superior pe teren Off Road...parerea mea.
@ Mihai multumesc de sfat o sa merg pe 29" eu am 1,80 si ceva inaltime si nu sunt sigur ce sa iau. Cube 29" sau Cube 26", in privinta dotarilor este mai bine 29" , dar nu eram sigur daca mi se potriveste. :)
@ E.T
In Cluj avem biciclete de test de la Specialized. Deci da. Poti sa incerci 29er. Eu cel putin raman pe 26.
Din propria experienta, fara a pierde timpul cu detalii: daca aveti peste 1.80 inaltime, uitati bicicleta de 26"....
din punctul meu de vedere ...esti varza...bicicleta de 26 + cadru de 50 = persoane si la 1.90 metri ;)
In afara de un moment giroscopic mai mare la roti, alte atuuri nu gasesc la o bicicleta cu roti de 29 inch.
Exista vreun magazin din romania care m-ar lasa sa iau 29er-ul si sa ma dau pe un traseu numai ca sa-l incerc? Nu prea cred. Deci, daca nu cumva un prieten de al meu isi cumpara si mi-l imprumuta, altfel o sa raman sa citesc criticile ba mai pro ba mai contra.
Respect!