Categorii: ArticoleMag

Bicicleta electrica : e-bike

Acesta este un articol vechi, din 2010, de la inceputurile bicicletelor electrice. Un nou articol complet și actualizat despre ce este o bicicleta electrica poate fi citit aici.

Traim in secolul tehnologiei, este o certitudine. Cel putin pentru moment. Toate industriile sunt in clipa actuala dominate de inovatii tehnologice, menite sa ne simplifice activitatile zilnice si viata in general. Si cum nimeni nu scapa de bratul lung al tehnologiei, era clar ca mai devreme sau mai tarziu aceasta isi va pune amprenta si pe industria mondiala de biciclete.

Da, este adevarat, bicicleta incepe sa se tehnologizeze iar lumea accepta aceasta directie. Daca in urma cu ceva ani acest fenomen parea de neimaginat, iata-ne astazi pusi in fata a numeroase inovatii care deja au acaparat o mica parte din ceea ce inseamna bicicleta in adevarata ei esenta : avem deja schimbatoare de viteze automate, avem angrenaje care ne ajuta la pedalat, avem sisteme de frane wireless si avem biciclete electrice. Pe scurt, e-bikes.

Multi sunt de parere ca bicicleta trebuie sa ramana asa cum este in prezent: un vehicul cu doua roti, pus in miscare de fortele proprii. Realitatea ne arata insa altceva: vanzarile de biciclete electrice sunt intr-o perioada de crestere accelerata, mai nou se organizeaza concursuri cu biciclete electrice ba chiar in unele competitii de renume mondial se introduc noi probe pentru biciclistii care aleg sa pedaleze sustinuti de un motor electric.

Acesta este motivul pentru care am ales sa explicam mai bine conceptul de e-bike. Gradul de penetrare pe piata al acestui nou concept aflat de aproximativ 2-3 ani prin preajma, este din ce in ce mai mare, iar lumea din ce in ce mai convinsa ca aceasta este alegerea potrivita. Dar totusi de ce nu alegem un scuter sau o motocicleta daca tot trebuie sa fim pusi in miscare? Pentru ca bicicletele cu sustinere electrica la pedalat, ofera doua mari avantaje : nu sunt la fel de scumpe precum cele doua vehicule cu doua roti amintite mai devreme si iti lasa libertatea de a alege cum vrei sa-ti consumi energia la fiecare ruta parcursa. Pedaland sau pur si simplu savurand in liniste deplina un traseu idilic.

Ce este un e-bike?

Bicicleta electrica (in engleza Electrically Assisted Pedal Bicycle – EAPC) este o bicicleta cat se poate de obisnuita, care beneficiaza insa de un motor electric pentru a o pune in miscare. In categoria e-bike-urilor sunt incluse si bicicletele ce beneficiaza doar de asistenta la pedale : un motoras de dimensiuni reduse actioneaza asupra angrenajului pentru a-l pune in miscare. Adevaratele e-bike-uri, beneficiaza de un motor inclus in butucul din fata sau din spate si de un acumulator de dimensiuni mai mari. Acumulator este de obicei montat pe portbagajul bicicletei sau intre teava seii si roata de spate. Bicicletele cu motoras montat in butucul rotii posterioare prezinta un avantaj deoarece o pun mai eficient in miscare, forta de tractiune fiind mai mare.

Imi pot construi singur un e-bike?

Producatorii s-au adaptat trendului si ofera acum kit-uri de conversie pentru bicicletele obisnuite, transformandu-le pe acestea in e-bike-uri. Cel mai cunoscut producator de kit-uri de conversie vine din Canada si se numeste BionX. Acesta este printre altele si furnizor pentru branduri renumite, precum KTM.

Kit-ul consta intr-un pachet cu un butuc spate, un acumulator si o consola pe care sunt afisate cele mai importante date : viteza, nivelul de energie al bateriei, asistenta la pedalat etc. Acesta poate fi montat relativ usor si iti transforma bicicleta intr-un e-bike aproape imediat. In functie de modelul butucului, acest sistem iti poate oferi un range de pina la 80 de km si un nivel de asistenta de pina la 400%. Nivelul mare de energie furnizat de acumulator este direct proportional cu dimensiunea acestuia asadar si cu greutatea. In cel mai rau caz, acumulatorul poate cantari pina la 4 kg. Iar in cel mai bun caz, 1.4 kg.

Daca te preocupa greutatea sistemului, trebuie sa luam in considerare si motorul integrat in butuc. Acesta poate cantari in versiunea cea mai puternica pina la 4.7 kg oferind o putere de 500 de wati.

Un astfel de kit de conversie pentru bicicletele electrice porneste de la 300 de euro si poate ajunge pina la 700 de euro.

Alte informatii despre bicicletele electrice

Motoarele bicicletelor electrice sunt limitate prin lege la o putere de maxim 250 de wati si o viteza maxima de 25 km/h.

Constructia acestora se prezinta astfel: butucul rotii (in care se afla motorul) contine doua inele concentrice cu eletromagneti opusi. In momentul in care puterea este transmisa de catre baterie, forta magnetica opusa face ca roata sa se invarta.

Cu cat puterea motorului este mai mare cu atat bicicleta va demara si se va deplasa mai rapid. Motoarele pentru e-bike-uri se afla momentan in faza incipienta. Se estimeaza ca peste cativa ani, vom purta aceste discutii in cu totul alti termeni.

Care sunt avantajele unei biciclete electrice?

Cei care considera ca un e-bike are avantaje se numara printre cei care imbratiseaza ideea unei biciclete electrice sau sunt fani declarati. A trebuit sa facem aceasta precizare deoarece e-bike-ul a reusit sa separe lumea biciclisitlor in doua tabere. Avantajul major al unei biciclete electrice se rezuma la efortul depus de biciclist pe traseu : acesta este diminuat semnificativ pe portiuni medii si scurte (atat cat tine acumulatorul). De asemenea poti parcurge distante mult mai lungi prin oras sau pe la munte.

Costurile de exploatare sunt mai mici decat ale unui scuter, unei motociclete sau unei masini. Calculat pentru o luna de zile, costul curentului consumat pentru incarcarea acumulatorului este mai mic decat costul unui abonament pentru mijloacele de transport in comun (fie ca discutam de autobuz sau de metrou).

Bicicleta electrica nu trebuie inmatriculata, in plus de asta ai acces cu ea pe orice fel de drum (mai nou exista si e-bike-uri pentru Cross Country). Contribui in acelasi timp la un aer mai curat si la o natura mai verde.

Care sunt dezavantajele unei biciclete electrice?

Constiinta impatimitilor bicicletelor clasice le dicteaza acestora ca ar avea multe de raspuns la aceasta intrebare. Cu toate acestea, o sa incercam sa cuprindem pe scurt dezavantajele utilizarii unei biciclete electrice.

In primul rand, efortul depus de tine pe bicicleta scade semnificativ. Beneficiind de o autonomie de 80 de km, uneori nu va mai fi necesar sa pedalezi deloc prin oras.

Apoi, noi consideram un mare dezavantaj greutatea totala a bicicletei. Majoritatea bicicletelor electrice livrate direct de la producator, cantaresc in jurul a 24 de kg. O valoare mult prea mare pentru a mai putea transporta bicicleta cu mare usurinta, de a o urca la un nivel superior al blocului in care locuiesti sau de a o transporta pe masina. Chiar si cu un kit de conversie, va trebui sa adaugi pina la 9 kg in plus greutatii bicicletei tale.

Un alt dezavantaj mare al bicicletei electrice este pretul. Te poti astepta la o valoare de peste 1.400 de euro, in cel mai bun caz. Daca pentru piata occidentala nu este o suma atat de mare, pentru piata noastra locala poate parea halucinant de mare pentru anumite persoane.

Mai presus de toate insa se pierde ideea de baza a bicicletei : pedalatul intens.

Decizia ramane in final a ta. Fiecare biciclist decide ce este cel mai bine pentru el. Fie ca acceptam sau nu aceast nou trend din industria vehiculelor cu doua roti, bicicleta electrica se raspandeste cu pasi mari la nivel global. Probabil in cel mai scurt timp va incerca si piata din Romania. Cel mai probabil, pretul va fi factorul care va descuraja foarte multa lume.

Informatii despre BionX gasesti pe bionx.ca.

Te invitam si pe tine sa-ti exprimi punctul de vedere mai jos, in ceea ce priveste bicicletele electrice.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Dorim fii mai atent si vezi ce unde vine acel ținut ca din acumulatori sigur nu are de unde să apara. In acumulatori sunt numai niște placi din plumb( grătare din aliaj de plumb, cositor, si sibiu paremise, si peste care se presează o pasta ) si sunt cufundate in solutie de H2SO4 cu apa distilata. Deci nu are cine să "tiuie" cum zici tu. Eu am doua e bike din 2007 si pana acum in 2018 nu am auzit un asemenea fenomen. Vezi că sub cutia acumulatori sub axul pedalelor acest e bike are o instalație cu multe fire unde este partea electronica de comanda si unde sigur este si o piesa(transformator pe ferita) care ar putea sa faca acel tiuit!
    Asteptam sa revii sa ne stingii curiozitatea, si eventual daca apar simultan si ceva anomalii in functionare. Succes.

  • Am o problrma cu bicicleta asistata electri e bike si de trei zile e o problema in acumulator cred ca țiuie are o alarma cred sau nustiu un țiuit de vreo jumatate de oră după care se opreşte vreo 5 ore şi se repetă nuştiu ce sa fac . Dacă a mai pățit cineva va rog ajutați-mă . Mulțumesc

  • Un review pentru cei de la BiMax aveti ? se pare ca FirstBike nu mai au biciclete electrice pe stoc.
    Alte firme care produc / distribuie biciclete electice ? ce recomandati ?

  • Salut!
    Am o problema cu pornirea la un e-bike KTM Macina Cross. Cand apas butonul de pornire de pe baterie arata ca e incarcata 1 secunda dupa care se opreste, nu am reusit sa o mai pornesc de cateva zile. Bicicleta are aprox 800 km si pana acum nu am avut niciodata probleme cu ea.

    Stie cineva care ar fi problema si cum o pot remedia? Multumesc anticipat!

    • Buna Anca, este o problema de service, data fiind constructia complicata a sistemelor. Asadar, iti sugerezi sa suni direct la magazinul de la care ai achizitionat-o.

  • Va salut dragilor,ce sa va spun despre bicicleta electrica pe care o am,de la first bike Brasov cumparata acum 9(noua ani) cu 15 milioane si pe care o folosesc zilnic cam 10-15 km.in afara perioadei cu zapada sau polei.Pana acum am schimbat 3 seturi de acumulatori cu plumb gel,dupa mine cei mai avantajosi daca ne referim la pret si daca incarcam dupa fiecare folosire ca la masinile auto ,au o durata de vita de peste 4ani.Cind am vrut sa schim primul set nu am mai gasit originalii si am cumparat uni la 12v 9 amp/h 70 lei bucata si am dat210 lei pentru ca bicicleta merge cu 36 v.Am facut alta cutie din tabla mai mare ca pentru noi acumulatori si am montat pe ia de la cea veche capul cu cheia si priza si merge ca focul.Acum 2 saptamini am schimbat si caucicurile se tocise de tot.Eu sunt foarte multumit de aceasta scula.Are in dotare cos de cumparaturi in fata si in spate,am pus pe ia peste 90de kg.ale mele ceva mai mult de 100kg.si nu am avut nici o problema nici macar nu am unso ca nu stiu pe unde.

    • Orice relatare a unui cumpărător mulțumit de un produs românesc nu poate decât să ne bucure!

  • Am gasit anul trecut acumulatori DEEP-CICLE asemeni celor originali, cu deosebirea ca au 10 Amperi si dimensiuni mai mari ca originalii. Cu putina pricepere si ceva scule le-am facut loc in lacasul celor vechi. Sunt pe al doilea an cu ei si cu o incarcare percurg pana 50-55Km. Ma abtin de a da numele magazinului sau localitatea dar cred ca numele acumulatorilor nu este un impediment. Pe cei vechii scria 6DZM7 iar pe cei noi 6DZM10. Pana cum sunt foarte multumit de ei si la o bicicltea din cele doua am atasat o mica remorca unde pot transporta pana la 70Kg.
    Problema acumulatorilor cu Litiu in conditii de amator este o mare problema. Ei trebuiesc riguros controlati la incarcare-descarcare, altfel sunt bani aruncati pe fereastra. Am stricat circa 150 bucati de tip 18650 (3,7V/2,2A) legati serie-paralel pentru 36V 15A.

  • Multumesc pentru urari, asemenea iti doresc si tie si tuturor ciclistilor electrici si non electrici.
    Ar fi frumos ca piata de la noi sa functioneze asa cum iti doresti si sunt convins ca multi altii si-ar dori la fel. Insa pentru asta e nevoie de o piata matura. Nu e cazul cu bicicletele asistate electric. Trebuie sa mai treaca multi ani pana acolo. Exista o multime de optiuni, de modele, nimic nu e standard, etc. Din aceasta cauza, e greu pentru un comerciant sa fie capabil sa ofere de toate si sa fie extrem de serios, in conditiile in care utilizatorii de biciclete electrice sunt extrem de putini. Si eu sunt un utilizator de asa ceva si cunosc foarte bine problemele de care te poti lovi deoarece eu am construit bicicleta care o folosesc, nu am cumparat-o. Se poate viziona la unul din urmatoarele link-uri:
    http://www.ciclism.ro/forums/index.php/topic/14312-arrow-one/
    https://www.youtube.com/watch?v=7S0yCI9cC28

    Sarbatori fericite !

  • Flo, multumesc mult pentru comentariul si informatiile legate de acumulatorii care ma nemultumesc si vor nemultumi pe mult mai multi doritori de a cumpara/utiliza bicicleta electrica. De ce? Tot din cauza ca nu se gaseste pana acum un magazin serios si plin de respect pentru utilizatori, care sa aduca exact ce-ace trebuie in cunostiinta de cauza. Sunt convins ca orice doritor de a schimba setul vechi cu unul nou, NU VA FACE RABAT si VA PLATI ORICAT, numai sa cumpere ceva DE CALITATE !
    - Tuturor utilizatorilor acestui site, cat si tie Flo, dar si celor ce se invrednicesc sa tina acest site in viata, va doresc
    - LA MULTI ANI si SARBATORILE DE IARNA SA VA ADUCA NUMAI si NUMAI BUCURII ! -

  • Ivan Paul, am citit comentariul tau insa nemultumirea ta legata de acumulatori provine in parte si din necunoasterea completa a subiectului. Acumulatorii cu acid exista in principal de 2 feluri, acumulatori hai sa le zicem normali, cum gasesti in scutere si automobile. Ei sunt folositi doar la pornire, sunt capabili sa dea o cantitate de energie foarte mare in timp foarte scurt, atentie, DACA SUNT PLINI sau aproape plini. Acesti acumulatori, daca ii descarci sub 80% din capacitatea lor, le scurtezi drastic durata de viata, dupa cateva zeci de cicluri poti sa ii arunci. Acumulatorii auto si cei de scuter nu sunt pentru biciclete electrice! A doua categorie de acumulatori cu acid sunt cei numiti "deep cycle", cei care suporta descarcari pana aproape de 0 fara sa le inrautatesti durata de viata. Sunt mai folositi in UPS-uri. Evident astia sunt ceva mai scumpi. Astia sunt acumulatorii care trebuie sa ii cauti ca si inlocuitori pentru acumulatorii tai.
    A doua problema legata de acumulatorii cu acid este faptul ca ceea ce scrie pe ei ca si curent livrat este atunci cand consumi 5% din capacitatea lor. In cazul tau, 36volti 7.2ah, acumulatorul iti livreaza 7.2ah daca consumi din el 360mA, ceea ce nu e cazul la o bicicleta electrica, se consuma mult mai mult. Daca consumi un curent apropiat de 1C, adica 7.2A, atunci capacitatea bateriei tale poate scadea chiar si la jumatate.
    Eu as studia si solutia inlocuirii acumulatorilor cu acid cu unii fie cu li-pol fie li-fe-po4. Sunt mai usori, au densitate energetica ceva mai mare, au caracteristici de incarcare si descarcare la curenti mari ceva mai bune, insa sunt mai scumpi.

    Toate bune,

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma