Categorii: InterviuMag

Asociațiile de bicicliști din Tg. Mureș își unesc forțele

Ne aflăm în cadrul Săptămânii Mobilității Europene 2012. Cel puțin teoretic, ar fi trebuit să vedem mai puține automobile în orașe și mai mulți oameni în mijloacele de transport în comun. Repet, teoretic. Chiar dacă realitatea ne contrazice drastic, asta nu înseamnă că asociațiile pentru promovarea bicicletei nu lucrează. Departe de lumina reflectoarelor, activiștii pun la cale strategii pentru a încerca să sensibilizeze locuitorii orașelor cu privire la direcția mai puțin fericită pe care a luat-o dezvoltarea urbană și la care ei contribuie prin folosirea excesivă a automobilului. De exemplu, în Târgu Mureș, orașul care a văzut cea mai mare Masă Critică a acestui an, mai multe asociații și-au dat mână și au demarat, pentru început, un proiect prin care urmăresc amplasarea a 150 de rastele pentru biciclete. Așa că i-am invitat la discuții pe Sandor Gal (Fundația Comunitară Mureș) și pe Georgiana Branea (Asociația unDAverde) ca să ne spună mai multe despre planurile lor.

  • Bună ziua! Pentru început, ne puteți spune cum e să fii biciclist în Târgu Mureș? Ce plusuri și ce minusuri sunt?

E foarte greu să fii biciclist în Tîrgu-Mureș, pentru că pistele de biciclete – care au început să apară – nu formeză un circuit coerent, sunt izolate, în zonele limitrofe ale orașului și sunt foarte puține astfel de piste.

Plusurile ar fi rapiditatea în deplasarea prin oraș, parcarea rapidă a mijlocului de transport, și costul redus al deplasării. De asemenea, nu ar trebui să omitem beneficiile asupra propriului fizic, care nu întărzie să apară. Minusurile ar fi pericolul de accidentare pentru că utilizăm aceleași spații, cu mașinile pe carosabil și cu pietonii pe trotuare, și „ne bucurăm” de o interdicție de circulație cu bicicleta în centrul orașului. La noi nu există încă nici măcar cultura spațiilor partajate între diferitele mijloace de transport, acele spații, frecvente în Occident, în care singura regulă este acordarea de prioritate celui mai slab.

  • La începutul anului, orașul a fost martorul unei Mase Critice unde au venit circa 1.500 de bicicliști. Cât de mare este, de fapt, comunitatea aceasta, cea de bicicliști din oraș, și cât de vizibilă este în spațiul public?

După părerea autorităților comunitatea de bicicliști se situază în jur de 2%. Noi suntem de părere că este între 5-10% și este în creștere. Problema este că nu există un sondaj public reprezentativ legat de acest aspect, aplicat la nivelul orașului, sau nu avem cunoștință despre un asemenea sondaj.

  • Care este atitudinea generală a locuitorilor orașului față de bicicletă? Există evenimente dedicate bicicliștilor urbani sau persoanelor care utilizează bicicleta în oraș fără a fi neapărat pasionate de aceasta prin care se promovează acest mijloc de transport?

Momentan există un fel de luptă pentru ocuparea spațiului public – învingători până în acest moment sunt cei care folosesc mașina ca mijloc de circulație. Aceștia au avut mereu câștig de cauză și s-au făcut eforturi pentru a li se ușura deplasarea . Au fost luate mai multe măsuri de fluidizare a traficului și de rezolvare a problemei parcărilor. Credem că acest an reprezintă un punct de cotitură. Faptul că Primăria Municipiului Târgu-Mureș s-a înscris în concursul european Săptămâna Mobilității înseamnă un nou început în această problemă și sperăm să găsim împreună cu Primăria soluții viabile și pentru bicicliști. În ceea ce privește locuitorii, față de alte orașe, chiar față de București, remarcăm că persoane de toate vârstele merg pe bicicletă, utilizând-o ca mijloc de transport nu numai pentru recreere. Evenimente dedicate pentru bicicliștii urbani nu au existat până acum în afara marșului bicicliștilor, Critical Mass, sau se limitau la curse pentru copii.

  • Spuneți-ne despre proiectul de implementare a rastelelor de biciclete în oraș. Este primul de acest fel? Ce ecou sperați să aibă?

Proiectul Mures On Bike – Parcări pentru biciclete propune instalarea a 150 de rastele pentru biciclete pe raza orașului și a localităților limitrofe prin implicarea locuitorilor, firmelor și autorităților. Orice persoană poate să ne propună prin intermediul siteului http://www.muresonbike.ro/ o locație pentru o parcare de biciclete. Prin proiect noi susținem jumătate din prețul confecționării și instalării unui rastel – restul sumei dorim să o strângem din donațiile locuitorilor și sponsorizările firmelor locale. Aportul financiar al susținătorilor va fi recompensat cu materiale promoționale utile în ciclism. Proiectul este primul în Târgu-Mureș. Un proiect asemănător a fost realizat la Sibiu (www.bicicletazilnica.ro). Noi am găsit site-ul după câștigarea finanțării.

Până în acest moment proiectul a avut un ecou foarte bun și am reușit să atragem atenția autorităților care ne ajută în montarea rastelelor în locațiile publice (Primărie, Sala Polivalentă, piețe publice, Grădina Zoologică). Sperăm să avem succes și în cazul firmelor private și că ne vor susține financiar și după epuizarea stocului inițial de rasteluri, pentru a putea confecționa altele în plus. Sperăm că acest proiect este numai un prim pas și vom putea continua anul viitor.

  • Care este următorul pas ce îl veți face după ce acest proiect se termină?

Primul pas va fi evaluarea acestui proiect împreună cu partenerii Asociația unDAverde, Pro Biciclo Urbo, Asociația Salvatorilor Speciali și Montani, Focus Eco Center care participă în acest proiect – și găsirea unor noi obiective/proiecte/programe pe care să le realizăm împreună. Deja am înaintat spre finanțare împreună cu Asociația unDAverde un proiect prin care dorim să realizăm un Plan Sustenabil de Mobilitate Urbană pentru Târgu-Mureș și zona metropolitană. În ultimii ani de când luptăm pentru pistele pentru bicicliști ne-am dat seama că problema nu poate fi rezolvată unilateral, ci trebuie abordate toate ariile legate de mobilitate, circulație.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • proiectul este foarte interesant singura problema este ,amplasarea unor camare de supraveghere , furtul bicicletelor crescand alarmant in ultima perioada,si amplasarea acestor rastele ar usura munca hotilor!

Stiri Recente

Prologo lansează noile șei Dimension EVA și Scratch EVA pentru cicliste

Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…

4 ore in urma

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

o săptămână in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma