Categorii: Articole

Remorci de bicicletă pentru transportul copiilor

Poate subiectul nu este (încă) pe gustul tuturor, dar trebuie să recunoaştem că din ce în ce mai mulţi părinţi doresc să aibă alături de ei la tura de bicicletă copii, cei care vor continua tradiţia, cei care vor păstra şi vor aprecia la fel de mult ca părinţii pasiunea pentru mersul cu bicicleta în scop recreativ.

Astfel, când copilul este încă mic şi incapabil să ţină pasul cu cei mari există câteva opţiuni prin care acesta îi poate însoţi pe adulţi în turele lor. Una din variante este remorca de bicicletă special creată pentru copii. Remorca este însă destul de versatilă, utilizabilă în multe situaţii şi nu doar la transportul copiilor ci chiar şi al bagajelor.

În afară de excursiile din afara localităţilor o remorcă de bicicletă pentru copii poate fi folosită şi pentru a-i duce sau aduce pe copii de la grădiniţă, pentru a merge în vizită la bunici sau prieteni, pentru a ajunge la locul de joacă. Aceeaşi remorcă poate fi folosită pentru a merge la cumpărături împreună cu copii întrucât aceste remorci dispun şi de spaţiu special destinat bagajelor.

Însă avantajul principal al acestor remorci îl simţi când pleci în vacanţă, fiind soluţia perfectă de cicloturism pentru familiile tinere cu copii. Părinţii pot merge împreună cu copii în vacanţă nemaifiind obligaţi să aştepte ani buni până când cei mici cresc şi pot ţine pasul cu adulţii.

Zona de utilizare

Zona de utilizare a remorcilor de bicicletă pentru copii este largă. Scopul recreaţional şi cicloturismul sunt principalele însă în mediul urban remorcile pot fi la fel de folositoare. În oraşele medii şi mici, cu trafic redus sau în satele liniare, unde sunt mari distanţele de la un capăt la altul, sunt foarte practice pentru transportul copiilor la grădiniţă. De asemenea la şes, în zonele depresionare sau în culoarele de vale unde diferenţa de nivel nu este mare pentru ca tractatul să fie o povară, remorcile sunt la fel de folositoare. Nu în ultimul rând, în oraşele mari, cu bulevarde şi străzi largi şi cu infrastructură rezonabilă pentru biciclete, remorcile îşi găsesc din nou locul.

Materiale şi tipuri de remorci

Cadrul remorcilor de bicicletă pentru copii poate fi fabricat din oţel sau aluminiu. Desigur cele din aluminiu sunt ceva mai scumpe însă şi mai uşoare. Avantajul greutăţii reduse îl cunoaştem cu toţii atunci când căutăm o bicicletă cu o greutate cât mai mică.

Există câteva tipuri de remorci însă principale sunt cele utilizabile exclusiv ca remorci de bicicletă şi cele cu utilizare mixtă – remorcă şi buggy sau remorcă şi cărucior Jogger (pentru alergat). La cele de tip Jogger remorca poate fi împinsă atunci când unul din părinţi este pe role sau aleargă. Sistemul este sigur întrucât aceste remorci dispun şi de propriul sistem de frânare.

Capacitate, dimensiuni şi tipuri roţi

Remorcile de bicicletă pentru copii pot transporta unul sau doi ocupanţi. Sunt cele mai înguste, pentru un singur copil, sau cele mai late care pot transporta unul sau doi copii. Limita la transport depinde de vârsta şi greutatea copiilor. Astfel ocupanţii nu trebuie să depăşească 6-7 ani sau un total de 45 kg.

Remorcile pot fi dotate cu roţi de 16 inch – cu jante din oţel şi spiţe sau jante din plastic turnat, sau de 20 inch unde avem jante din oţel sau aluminiu si spiţe, asemănătoare celor de bicicletă. Roţile dispun de anvelope şi camere cu ventil tip auto în timp ce butucii au în general doi rulmenţi care ajută foarte mult pe traseele cu diferenţă de nivel.

Mărimi, suspensie şi pliere

Există remorci „L” cu roţi de 16 inch cu jante din oţel sau plastic. Acestea sunt mai mici fiind destinate copiilor până la 3-4 ani. Lăţimea interioară este în general de aproximativ 56 cm. Acest tip de remorcă este avantajos în zonele urbane aglomerate şi mai ales pentru cei care locuiesc în apartament la bloc întrucât lăţimea totală (cu tot cu roţile instalate) este de doar 79cm. Fiind sub 1m aceste remorci pot fi manevrate mai uşor în lifturi, iar roţile nu trebuie demontate când treci prin uşa de la casă care are de regulă o lăţime de 82cm. Aceste remorci L nu au de obicei sistem de suspensie şi, deşi sunt mai uşoare şi mai manevrabile, sunt totuşi rigide.

Remorcile „XL” sunt dotate cu roţi de 20 inch cu jante din oţel sau aluminiu. Acestea sunt mai încăpătoare şi mai late la interior, circa 64cm. Multe din remorcile din această categorie sunt dotate cu suspensii ceea ce le face utile chiar şi pe drumurile forestiere. La confort ajută şi roţile cu diametru mai mare de 20 inch care trec mai uşor peste denivelări.

În funcţie de model şi preţ suspensia poate fi mai simplă sau mai complexă. Astfel există remorcile simple, fără suspensii, cele cu suspensii cu arcuri, cu arcuri şi amortizare şi cele cu arcuri, amortizare şi punte reglabilă.

Remorcile de bicicletă pentru copii se şi pliază pentru a ocupa mai puţin loc în casă, când le stochezi, sau în maşină, când le transporţi. De regulă plierea se face fără a fi nevoie de multe scule, iar la anumite modele, de regulă cele premium, instalarea şi plierea se face complet fără a folosi scule.

Sisteme de siguranţă

Standardele internaţionale de siguranţă obligă producătorii să includă în produsele lor siguranţa necesară:

  • Remorca nu trebuie să se răstoarne atunci când bicicleta cade în lateral. Remorcile sunt conectate la bicicletă prin intermediul unul braţ care are o parte flexibilă, sub forma unei articulaţii de oţel, care nu permite remorcii să preia traiectoria bicicletei atunci când aceasta cade în lateral. Remorca va rămâne dreaptă;
  • Coviltirul remorcii este şi pe post de „roll cage”. În cazul unui accident sau răsturnare copii vor fi protejaţi;

  • Centuri de siguranţă în 5 puncte. Acestea sunt obligatorii şi la fel şi purtarea lor;
  • Protecţii laterale la roţi pentru ca remorca să nu rămână înţepenită în obstacole cum ar fi stâlpi, pomi, tufişuri, balustrade etc.;
  • Steguleţ de semnalizare, obligatoriu în toate ţările UE. Acest steguleţ de culoare portocalie sau roşie, oferă în trafic o mai bună vizibilitate remorcii;
  • Elemente reflectorizante şi luminoase. Cele mai multe remorci sunt de regulă dotate cu sisteme reflectorizante, cel puţin două elemente pe fiecare parte, şi opţional sisteme luminoase – stop pe partea spate stânga a remorcii şi lumină albă în partea din faţă stânga a remorcii;

  • Deşi nu poate fi controlată, standardele impun şi o limită maximă de viteză de 16 km/h cât şi o greutate maximă de încărcare de 60 kg pentru remorcile XL si 35-40 kg pentru remorcile L;
  • Plasă împotriva insectelor este, şi ea, de cele mai multe ori întâlnită la remorci. Aceasta poate fi demontată/rulată pentru o ventilaţie mai bună;
  • Prelată sau folie transparentă de plastic împotriva vântului şi a ploilor uşoare. Şi aceasta poate fi pliată pentru a permite o mai bună ventilaţie în cazul temperaturilor ridicate;
  • Opţional, dar totuşi recomandat, trebuie să existe şi parasolare sau prelate din folie care protejează ocupanţii de ploile torenţiale.

Avantajele remorcilor de bicicletă pentru copii

În comparaţie cu un scăunel obişnuit pentru bicicletă, remorca oferă o serie întreagă de avantaje. În primul rând există o mulţime de sisteme de siguranţă, iar protecţia asigurată copilului este mult mai mare în comparaţie cu cea pe care o are când stă într-un scăunel. Există apoi şi protecţia împotriva soarelui, insectelor, ploii sau vântului, protecţie care nu există atunci când copilul este „instalat” într-un scaun obişnuit. Într-o remorcă copilul poate fi transportat chiar şi iarna întrucât protecţia faţă de vânt, lapoviţă sau ninsoare poate fi totală.

Remorcile oferă şi avantajul transportului de bagaje. Portbagajele din partea din spate a remorcii sunt de obicei generoase oferind chiar şi 30 litri capacitate de transport.

Confortul bun oferit de remorci, şi mai ales oferit de remorcile cu suspensie, este de neegalat. În primul rând întrucât remorcile sunt mai apropiate de sol în comparaţie cu scaunul, acestea nu imprimă copilului acea forţă centrifugă ce înseamnă un balans continuu. Este adevărat că „suspensia” oferită de braţele metalice ale unui scaun de bicicletă este bună însă pe o urcare prelungită suspensiea se poate transforma într-o mişcare elastică oscilantă foarte neplăcută pentru copil şi care poate provoca greaţă.

Nu în ultimul rând datorită spaţiului mare din remorcă copilul poate să aibă alături de el sau ea jucării, o sticlă de apă sau chiar mâncare. Se poate „autoservi” cu ce doreşte şi când doreşte.

Remorcile se pot ataşa în primul rând bicicletelor cu prindere clasică a roţii spate tip „quick release”. Pentru acestea nu este nevoie de nici un adaptor. Dacă însă ai o bicicletă mai nouă este posibil ca aceasta să aibă prindere de tip „thru-axle”. Pentru a ataşa o remorcă la o astfel de bicicletă vei avea nevoie de un alt ax pentru roata spate a bicicletei. În vara lui 2015 noi am testat produsul americanilor de la Robert Axle şi ne-a plăcut.

Recomandări

Chiar dacă nu este specificat în standarde mersul pe bicicletă cu remorcă în spate necesită mult mai multă atenţie şi responsabilitate. Asemănător ca la condusul unui autoturism cu remorcă şi aici se aplică o serie de forţe ce devin din ce în ce mai evidente odată cu creşterea vitezei, peste 30 kmh. În condiţii de carosabil ud sau denivelat neatenţia poate duce la accidente. Frânarea este afectată în primul rând întrucât bicicleta trebuie să oprească în plus cele 60 kg ale remorcii şi a „încărcăturii”. Inerţia mai mare va mări distanţa de frânare.

Este foarte important să nu uiţi că „încărcătura” trăieşte şi respiră. Aşadar chiar dacă bicicleta încape printre gropile din drum remorca, mai lată fiind, cu siguranţă va intra în multe gropi. Aşadar dacă drumul este denivelat viteza de deplasare trebuie micşorată şi adaptată.

Remorca este mai lată decât bicicleta cu tot cu ghidon. Nu trebuie să uiţi că, dacă tu ai loc printre doi copaci din pădure sau doi stâlpişori din oraş, remorca este posibil să nu aibă loc. În aceste situaţii redu viteza şi asigură-te că toată lumea are loc să treacă în siguranţă.

Pe stradă şi trotuare pietonii trebuie respectaţi. Ţineţi cont că aveţi în spate o remorcă mai lată şi că lungimea totală a ansamblului creşte cu circa 1,2 m. Manevrele efectuate pe trotuar în oraş sau pe forestier la munte necesită un spaţiu de întoarcere mai mare. Până când deprindeţi experienţa în manevrarea remorcii este recomandat să acordaţi atenţie sporită şi să aveţi inclusiv montate oglinzi retrovizoare sau întorcând, cu atenţie, capul spre înapoi.

Pe timp de ploaie sau când suprafaţa de rulare este udă, este recomandat ca remorca să fie închisă cu prelata din dotare. Altfel exista riscul să nu vă mai recunoaşteţi copii din cauza stratului de noroi depus.

Pedalatul preventiv şi respectarea regulilor de circulaţie este obligatorie. Condusul regulamentar şi totodată prudent va reduce semnificativ riscul de incidente, indiferent dacă pedalaţi într-un sat pustiu sau într-un oraş aglomerat.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma