Se face vremea bună, se dezgheață potecile și începe sezonul! Nu mai e mult și vom putea urca la altitudine cu bicicletele, pentru a avea apoi de unde coborî în viteză. Traseele de la altutudini mici sunt deja practicabile așa că nu strică să începem și planurile de vacanță sau măcar de weekend.
Am observat că în ultimii ani au devenit mai populare turele de “bikepacking”, mai mult decat cele de cicloturism. Diferențele dintre cele două tipuri de plimbări sunt semnificative. În timp ce bikepacking se face în general la altitudine, pe poteci nu de puține ori foarte tehnice și cu bagaj puțin, dar suficient pentru a petrece pe coclauri mai multe zile, cicloturism se face mai „bătrânește”, pe drumuri forestiere, care și astea pot ajunge la altitudini mari, dar cu bagaje mari, multe și voluminoase. De asemenea dacă la cicloturism viteza de deplasare este în general constantă, calmă și relaxată și la deal și la vale, la bikepacking viteza atinge extreme și tinde foarte mult spre aventură, adică tare la vale și push-bike sau hike-a-bike la deal.
Împreună cu Vlad Bogdan de la Vertical Riding Romania, am identificat trei categorii de bagaje recomandate pentru trei tipuri de aventuri pe bicicletă la munte: bagaj „super light”, bagaj „light” și bagaj „bikepacking”. Le detaliem mai jos pentru a știi la ce să te aștepți în funcție de câte zile vrei să petreci pe bicicletă prin creierii munților.
Bagaj „Super light” – pentru ture de jumătate de zi sau maxim 1 zi.
Acestea sunt ture distractive, pentru antrenament în bikepark sau pe poteci enduro. E vorba de ture pe trasee pe care le știi deja și unde nu pot apărea suprize semnificative, gen o pană. Sunt ture în care mergi „la sigur”, în care poți pleca mai târziu în cursul zilei și pe care le poți termina fără griji la o bere pe înserat. În astfel de ture bagajul este „super” minim, iar multe din obiecte, precum sculele, este recomandat să nu fie luate în dublu exemplar. Spre exemplu o pompă e suficientă pentru toți cei din tură sau un singur multitool. Recomandarea e valabilă și pentru celelalte două tipuri de bagaje.
Într-o tură „Super light” este suficient să ai la tine lucrurile de mai jos. Bagajul nu ar trebui să depășească 1-1,5 kg.
Clic aici pentru bagaj detaliat „Super Light”.
Bagaj „Light” – pentru ture de 1 zi sau mai forțat, 2 zile.
Turele de 1-2 zile le putem caracteriza drept „scurte aventuri”, în căutarea de poteci alpine frumoase. Sunt ture în care facem ceva explorare cu un nivel mediu de “suprize”. Adică nu este exclus să ajungem în zone necunoscute din care trebuie să și ieșim cu bine. Este însă important de menționat că având acest bagaj la tine, ture nu trebuie să depășească două zile.
Pentru siguranță vom avea la noi mai multe obiecte, cum ar fi o frontală, trusă prim ajutor sau haine de schimb/dormit. Dacă tura presupune dormit la refugiu, trebuie să avem la noi și sac de dormit de tip “light”. Dacă stăm la cabană, nu.
Pentru o astfel de tură este nevoie de rucsac de 20-25L, iar greutatea nu ar trebui să depășească 3 kg (fără a include greutatea rucsacului). Este de asemenea important de spus că greutatea bagajului este direct proporțională cu confortul. Cu cât bagajul mai mare cu atât și confortul este mai mare. „Eu unul mereu sacrific puțin din eventualul confort pentru a avea un bagaj mai ușor și echilibrat, pentru a mă simți mai liber pe bicicletă”, spune Bogdan.
Clic aici pentru bagaj detaliat „Light”.
Bagaj „Bikepacking” – pentru ture de la două zile în sus
Acest bagaj poate fi mai complicat și cu siguranță mai greu, dar nu trebuie să descurajeze. Ține mult de cum te autoevaluezi – dacă ești mai friguros sau nu, dacă mănânci mult sau nu etc. Și asta pentru că nu vrei să iei la tine lucruri pe care nu le vei folosi, excluzând aici sculele, kitul de pană și trusa de prim ajutor. În turele de mai multe zile pot apărea suprize pe traseu, de la vreme capricioasă la traseul care se înfundă într-o prăpastie sau desiș de netrecut și trebuie să faci cale-întoarsă sau să înpotezi acolo. Acestea sunt motive pentru care bagajul devine mai mare, cu mâncare mai multă, haine de schimb și echipament suplimentar.
Bagajul trebuie să conțină mâncare pentru două mese (seara și dimineța) cât și snack-urile de peste zi, dacă știi că traseul nu coboară în „civilizație”. Dacă seara cobori la cabană sau pensiune, poți scădea din mâncare pentru că vei servi masa acolo.
Dacă însă traseul stă doar pe sus, pe creste și platouri, atunci contază mult autoevaluarea de care vorbeam. În ce privește mâncarea, seara te poți mulțumi cu sandwich-uri tip „benzinărie” care rezistă o zi la căldură sau poți adăuga confort dacă ai la tine primus de mici dimensiuni, cu butelia aferentă și mâncare la plic de tip „adventure food”. Dar și aici, ține cont că bagajul poate fi împărțit între membri expediției. Primusul poate sta la cineva, butelia la cineva, iar vesela la altcineva.
De asemenea, dacă excursia tinde spre „Epic” și urmează să dormiți sub cerul liber, pe crestele munților, lângă sau chiar pe potecă, ține cont că trebuie să ai la tine mai mult echipament. Mai precis sac de bivuac (în plus față de sacul de dormit), saltea gonflabilă sau izopren sau un tarp sub care pot dormi 3 persoane. Dacă alegi varianta tarp, este suficient să ai la tine doar prelata fără bețele de susținere. În loc de bețe poți folosi bicicletele sau crengi găsite în jurul locului de campare. Te poți ajuta de asemenea și de vegetația din jur, de care poți ancora prelata – copaci, jnepeniș. Folia de supraviețuire este de asemenea foarte utilă, de pus sub saltea, și nici nu cântărește mult. În plus este foarte utilă și în caz de accident. Pentru a ține de cald nu uita că folia trebuie pusă cu fața argintie spre tine.
Clic aici pentru bagaj detaliat „Bikepacking”.
Bagajele luate cu tine într-o astfel de tură – super light, light sau bikepacking, pot fi transportate în câteva rucsacuri cu destinație clară. În plus există azi și coburii care se pot instala la ghidon, pe tija de șa sau în interiorul triunghiului cadrului. Dacă la un full suspension pe care în mod normal l-ai folosi într-o astfel de tură, coburul instalat în cadru este exclus, la fel și cel de pe tija de șa pentru că ar împiedica culisarea ei, geanta instalată la ghidon are sens să fie folosită.
Rezumăm la final tipul de bagaj recomandat să îl iei cu tine în funcție de durata excursiei:
Pentru organizarea bagajelor recomandăm site-ul Lighter Pack, foarte util la planificarea turelor lungi.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…