Categorii: Articole

A venit vremea cantonamentelor de iarnă, în țările calde

Sunt în branșă din 1998. Desigur, la fel ca majoritatea copiilor, am urcat pe bicicletă încă din copilărie, dar ’98 este anul când mi-am cumpărat primul mtb, din Metro, cu care am și urcat pe vârful Omu în primul weekend. Mă bucur că am șansa să observ, cam de pe la începuturi, cum evoluează ciclismul de nivel hobby și profi la noi în țară și pot spune că a evoluat mult. Evident, încă nu-l putem compara cu ce este în Vest, la noi scârțâie multe lucruri, dar am ajuns departe.

Atât de departe încât în 2018 pentru prima oară am văzut foarte clar, că poate era și înainte, dar nu așa vizibil, cum echipele ies din țară iarna și-și fac un program profesional de antrenamente în țările calde. Mă bucură mult treaba asta și este semn clar că ne așteaptă vremuri frumoase.

La sfârșitul lui februarie și începutul lui martie, nu mai puțin de trei echipe de ciclism din România, au fost în Alanya, Turcia, pentru a pune bazele condiției lor fizice pentru sezonul 2018, pentru a acumula kilometri și pentru a rămâne în formă. Dinamo-BikeXpert Racing Team, NoMad Merida CST și Steaua Cycling Team au fost cazate la același hotel unde au stat în jur de două săptămâni. Doar imaginați-vă ce atmosferă faina trebuie să fi fost, cu cicliștii în fiecare dimineață în fața hotelului pregătindu-se pentru antrenamentul zilei. 58 de sportivi au fost în total în această iarnă.

Însa acest articol nu este despre ei ci despre cum amatorii pasionați ca noi, pot profita de logistica și programul lor de antrenament, pentru a avea și noi un „head-start” în sezon. Mai trebuie precizat că deși antrenorii echipelor permit alipirea și altor cicliști la grupul lor, trebuie să fim foarte atenți să nu perturbăm programul lor de antrenament și să respectam regulile echipei.

Perioada ideală

Sejurul de antrenament este discutabil, însă în general echipele aleg sfârșit de februarie – început de martie, pentru ca atunci când se întorc în țară, vremea să fie suficient de bună pentru a continua. „În sudul Turciei poți să mergi și să faci ture cu bicicleta pe toată perioada iernii. Ca idee, media temperaturii maxime în timpul zilelor de iarnă este de 15 grade. Asta înseamnă că ai și temperaturi de 20-25 de grade în mijlocul zilei”, ne-a spus Daniel Sărdan, team manager la NoMad Merida CST.

Durata cantonamentului

Durata perioadei de antrenament variază și aceasta însă există deja câteva obiceiuri care par destul de respectate. „Un cantonament trebuie să dureze între 10 și 15 zile, perioadă în care echipa are timp de antrenamente zilnice, la diferite niveluri de intensitate. Ar trebui să fie timp și pentru o zi de pauză”, precizează Georgiadis Georgios Iorgos, antrenor principal al echipei Steaua Cycling Team.

Locația aleasă pentru cantonament

Sunt multe locurile cu vreme bună iarna, unde se poate merge pentru cantonament, dar există deja locații populare unde nu doar cicliștii noștri merg ci și multe alte echipe de nivel continental. „Întreaga echipă merge mereu în Alanya, Turcia din 2 considerente: în primul rând, în februarie temperaturile trec de 18-20 grade și doi, nu am găsit nicio ofertă de preț care să rivalizeze cu cea a turcilor”, spune Cătălin Sprînceană, team manager la Dinamo-BikeXpert Racind Team.

Dar cum spuneam, mai sunt și alte locuri. Spre exemplu unele echipe se gândesc ca pentru cantonamentul de anul viitor să meargă în insule, Mallorca spre exemplu, sau Tenerife ambele în Spania. Însă Alanya este consacrată. „Zona Alanya este foarte prietenoasă cu cicliștii. Oferă trasee plate, dar și trasee montane. Majoritatea traseelor se pot face și în buclă”, spune Iorgos. „Raportul preț-calitate, posibilitățile de explorare de zone noi, interacțiunea cu localnicii, istoria și monumentele istorice, interacțiunea cu alți cicliști, traficul redus, respectul șoferilor, mâncarea, cazarea bună, prețul redus, gratuitatea bicicletei pe avion, toate ne-au adus înapoi în Alanya”, mărturisește și Daniel.

Mai trebuie precizat că există o firmă cu care echipele colaborează de mai multă vreme și care se ocupă de organizarea deplasării. Velo Alanya sunt cei la care putem apela dacă la anul vrem să mergem și noi.

Prețuri

Poate îți spui că totul e bun și frumos, dar probabil și costă. Adevarul este că nu costă deloc mult, mai ales atunci când vezi ce primești la schimb pentru banii plătiți. Prețul este de 25 euro de persoană pe zi, în care ai inclus tot: cazare all inclusive 5 stele (patru reale), masă, saună, sală de forță, sală cu trainere și rulouri pentru zilele ploioase, piscină caldă, saună uscată și umedă, spălătorie biciclete, spălătorie haine, acces wi-fi. La hotel sunt 3 merse mari pe zi și un late lunch. Dacă nu te saturi de mâncarea all inclusive, ai putea să nu cheltui nimic întreg cantonamentul.

Drumul până acolo

Pentru transport există două variante, cu avionul sau cu mașina. Avionul merită dacă perioada de ședere este mai scurtă, întrucât cu mașina drumul durează în jur de 17 ore. Cu avionul, prețul biletului variază între 150 și puțin peste 200 euro în funcție de perioadă. Se face escală la Istambul.

Însă avantajul avionului este că transportul bicicletei este gratuit dacă vei merge cu Turkish Airlines. Este o companie aeriană care are această ofertă specială în perioada cantonamentelor de iarnă. De asemenea, bagajul de cală poate avea maxim 40 kg! Mai costă 30 euro de persoană transferul de la aeroport la hotel, dus-întors.

Dacă se merge cu mașina, ideal este să călătorți cu un minivan de 8+1 locuri pentru a împărți costurile de combustibil și pentru a ieși mai ieftin decât cu avionul.

Programul zilnic de antrenament

Cât privește programul de antrenament, există ceva pentru fiecare întrucât cele trei echipe au avut program destul de diferit. Dacă unii ieșeau din hotel dimineața la ora 7 pentru o tură rapidă de 30-35 km și abia apoi micul dejun, pentru ca la ora 11 să iasă la antrenamentul de bază, alții porneau pe traseu la 9:30-10 și se întorceau abia în a doua parte a zilei.

Se pot face trasee lungi cu o medie de 100 km pe zi și diferență de nivel și de peste 2000 m. În cele două săptămâni de cantonament poți strânge ușor 1500 km. Se poate alterna cu zile la sala de forță sau bazine. Ținând însă cont de statutul nostru de „amator” trebuie avut grijă să nu ajungi la „over training” și să devii epuizat. Ia în calcul și 1-2 zile de recuperare. Relaxarea în piscina și/sau la saună ar trebui să încheie fiecare zi de „muncă”.

Cine poate veni

Așa cum spuneam la început, și noi amatorii ne putem lipi la grupurile de tură pentru a beneficia nu doar de antrenament ci și de organizarea drumului până în Turcia. Toți antrenorii și managerii de echipă sunt deschiși să ajute însă trebuie respectate niște reguli. Nu trebuie uitat că echipele sunt acolo la treabă, în timp ce pentru noi, jumătate este vacanță.

Mersul în pluton este mai dificil, aflându-te tot timpul la doar câțiva centimetri de bicicleta vecinului. Din acest motiv este de preferat ca echipa să te cunoască și să aibă încredere în tine, că știi să mergi în pluton. „Recomandarea mea pentru cei care vor să vină și încă nu fac parte din echipe, e să se strângă într-un grup de prieteni și să-și planifice acest mini-cantonament / excursie / experiență împreună, în funcție de nivelul, dorințele și așteptările lor”, spune Daniel.

„Noi am avut o gașcă mare de amatori de la echipa noastră și câțiva amatori din afara echipei. În câteva ocazii ne-am împărțit în două grupuri, adică profesioniștii cu antrenamentul și temele lor, iar amatorii cu turele epice”, povestește Cătălin.

„Eu întotdeauna am fost și sunt dispus să las pe oricine să ne urmeze la antrenamentele noastre, respectând regulile noastre. În cantonament au fost mai multe echipe din România. Ne-am înțeles între noi antrenorii, să facem și antrenamente cu toți sportivii împreună. Până la urmă au ieșit cele mai bune antrenamente”, precizează Iorgos.

Așadar, dacă în 2019 ai de gând să mergi în cantonament pentru 10-15 zile, ia legătura direct sau pe Facebook cu oricare din cele trei echipe și întreabă-i dacă poți merge împreună cu ei. Sejurul va fi ocazie perfectă pentru antrenament iarna, timp în care la noi e zăpadă și temperaturi sub zero grade. Dar și ocazie pentru vizitat locuri noi, petrecut timp împreună cu prietenii și evident, făcut ce ne pasionează pe toți, pedalat de plăcere.

Echipele ne-au mai oferit și câteva recomandări și sfaturi practice:

  • Pentru grupurile de amatori sau prieteni, este recomandat sa se organizeze câte 6-7. Pot fi și mai puțini, 2-3-4-5 și se pot alătura altor grupuri dacă vor și socializare pe tură;
  • Oamenii au idei preconcepute și rezerve despre Turcia, dar odată ajuns acolo lucrurile se schimbă. Atât partea de siguranță este în regulă cât și partea de diversitate și peisaj. Sunt munți și peisaje foarte frumoase similare uneori cu ce vezi în Alpi;
  • Contrastul e interesant pentru că ai jos mare și plajă, iar sus munți cu unele vârfuri înzăpezite. Spre deosebire de Alpi sau alte locuri sudice pentru antrenamentele de iarnă, drumurile din munții Turiciei sunt liberele, late și vezi o mașină la 15 km;
  • Toată zona a ținut de imperiul Roman, e plin de cetăți și vestigii, este o îmbinare a culturilor;
  • Pentru că unele drumuri sunt destul de aspre, având o suprafață de criblură încastrată, e bine să se folosească anvelope cât mai balonate, de 28 sau chiar să mergi cu ciclocrosul;
  • Pentru că unele trasee adună între 1000 și 3000 de metri diferență de nivel și rampele sunt abrupte, e bine să aveți casetă cu pinion mare pe spate. 30t este suficient;
  • Pentru transport cu avionul, cutia de carton pentru bicicletă este cea mai ușoară și mai ieftină, dar se mai poate rupe. Trebuie să fie din carton mai tare și întărită cu scoci și folie. Sau poți folosi o cutie specială de transport al bicicletei, care este mai grea și dacă o cumperi, mai scumpă;
  • La aeroport cutia bicicletei nu este desfăcută pentru verificare. Așa că poți face bagajul „final” direct de acasă, respectiv hotel;
  • Ideal este de călătorit ziua și să fie alocată o zi pentru transport. Mersul noaptea nu te lasă să te bucuri de drum, iar a doua zi ești foarte obosit;
  • Turcia este în afara Unii Europene, iar roamingul e cam dezavantajos la preț. Așa că mai bine cumpărați o cartelă locală pentru internet și eventual voce;
  • Tot pentru că Turcia este în afara UE, ai nevoie de pașaport. Buletinul nu este suficient;
  • Deși pe drum găsești magazine mici, banane sau portocale, cel mai bine e să aveți în buzunar un gel, un baton sau un sandwich făcut de dimineață, pentru zonele mai pustii și pauzele de regrupare și contemplare;
  • Dacă vrei să faci plat nu ai decât varianta de a merge pe șoseaua de 4 benzi care ține malul mării;
  • Șoferii sunt super respectuoși cu cicliștii și se opresc ei la verde ca să poată trece pe roșu grupul de cicliști;
  • Oamenii sunt deosebit de ospitalieri și darnici chiar dacă mulți, prin sate, par a fi foarte săraci.
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma