Dimensiunile schiului
Principalele dimensiuni ale schiurilor sunt lungimea, lăţimea (în talie, la vârf şi la coadă) şi raza de curbură. Toate acestea influenţează în mod radical funcţionarea lor şi tipul de activităţi pentru care sunt concepute.
Lungimea schiului potrivit variază atât cu dimensiunile şi greutatea schiorului cât şi cu tipul de schi practicat.
În altă ordine de idei, lungimea schiului diferă şi în funcţie de stilul de coborâre. Pentru cei care preferă viteza mare şi liniile drepte, se aleg schiuri ceva mai lungi, chiar şi cu 10-20 cm mai mari. Pentru cei ce preferă viraje mai scurte şi mai dese e de preferat o lungime mai mică. De asemenea, o lungime mai mică o aleg şi cei de schiază des în locuri strâmte, gen culoare înguste, dar şi prin pădure. Şi tipul de zăpadă preferat are importanţă în alegerea lungimii, schiurile mai mari având o portanţă mai bună în zăpadă mare. Un caz mai deosebit sunt schiurile de competiţie pentru schi-alpinism care au o lungime standardizată de 162 cm pentru bărbaţi şi cam 156 cm pentru femei, acestea fiind lungimile minime din reglementări iar la acest sport greutatea este primordială. Foarte greu se găsesc schiuri de competiţie mai lungi.
Lăţimea schiurilor este de asemenea un factor foarte important. Aici problema e mai dificilă, deoarece schiurile au forma de clepsidră, modernă, de tip carving, având practic trei lăţimi de luat în calcul: la vârf, la mijloc şi la coadă. În general, când se vorbeşte de lăţime se consideră cea de la mijloc, unde acesta este cel mai îngust, dar şi celealalte dimensiuni sunt relevante.
Lăţimea în capete pentru schiuri cu aceiaşi talie diferă în funcţie de raza de curbură. Schiurile cu diferenţe mai mari între capete şi mijloc au o rază mică, adaptată la viraje strânse, cele cu diferenţe mici fiind mai adaptate liniilor drepte. Chiar şi diferenţa dintre vârf şi coadă este relevantă, cu cât coada este mai îngustă decât vârful (aşa numita formă „pintail”) schiul e mai uşor de virat dar şi mai instabil în linie dreaptă.
Raza de curbură reprezintă raza cercului pe care schiurile virează în mod natural, fără să fie forţate să derapeze. Aceasta este dată atât de dimensiunile din vârf, coadă şi talie cât şi de structura internă a schiului şi elasticitatea acestuia. Unele schiuri moderne au două raze de curbură, în funcţie de teren şi de apăsarea pe ele, o rază mică dacă intră în acţiune preponderent mijlocul schiului şi una mai mare dacă intră tot schiul.
O rază de curbură mai mică facilitează virajele mai strânse iar una mai mare pe cele mai largi şi mersul în linie dreaptă.
Forma schiurilor
Pe lângă dimensiuni, schiurile pot avea diferite forme pentru diverse aplicaţii. În primul rând este vorba de curbura acestora pe verticală, aşa numitul camber. Schiurile clasice şi de pârtie au o curbură normală în care mijlocul schiului este mai sus faţă de sol decât capetele, astfel că la aplicarea presiunii capetele să exercite o presiune suficientă în zăpadă. Multe modele de schiuri de off-piste se fabrică încă după acest model clasic.
Ca un compromis între cele două tipuri de geometrie, au apărut schiurile cu early rise, care au camber normal în zona mediană dar vârful (iar la unele modele şi coada) încep să fie curbate în sus ceva mai repede decât la un schiu normal, respectiv la câţiva zeci de cm de vârf. Aceste schiuri sunt un compromis bun, oferind în acelaşi timp şi stabilitate pe teren solid dar şi portanţă în zăpadă mare. În funcţie de cât de mare este acest rocker schiurile sunt adaptate mai mult spre pârtie sau mai mult spre munte.
Un alt aspect ce ţine de forma schiurilor este coada. Cele mai dese tipuri de coadă sunt cea plată şi cea ridicată. Cea plată oferă mai mult control în declanşarea virajelor, cea ridicată face ca virajul să se iniţieze mai uşor iar schiul să fie virat destul de lejer prin derapaj. În plus, coada ridicată permite mersul cu spatele. Mai există şi alte tipuri de cozi excentrice cum este cea de rândunică, dar acestea sunt destul de rare.
Un aspect important în ceea ce priveşte schiurile cu rocker este că la acestea practic suprafaţa efectivă cu care ele virează este mai scurtă decât la un schiu normal, motiv pentru care este bine să se aleagă o lungime un pic mai mare decât la schiurile clasice pentru a compensa situaţia.
Structura internă
De o importanţă covârşitoare este şi structura internă. Două schiuri de aceleaşi dimensiuni şi forme pot să fie complet diferite, în funcţie de modul în care au fost ele proiectate şi de materialele folosite.
În principiu, există două tipuri de structură internă: cea de tip „cap” şi cea de tip „sidewall”, ele fiind uşor de recunoscut, la structura sidewall suprafaţa cu grafică a schiului nefiind continuată până la canturi în lateral, acolo râmânând o zonă laterală distinctă. La structura de tip „cap” materialul de pe faţa schiului coboară până la cant.
Rigiditatea schiului este dată de structura internă şi de materialele folosite. Un schi de calitate trebuie să fie foarte rigid torsional, indiferent de tipul de aplicaţie, cam ca şi la cadrele de bicicletă, dar variază în rigiditatea verticală. Schiurile de big mountain sunt mai moi, fiind folosite în zăpadă mare unde acesta este un avantaj, cele de pârtie şi de alpinism sunt mai dure, pentru a fi foarte sigure pe gheaţă. Dar chiar şi un schi rigid poate fi proiectat să funcţioneze bine în zăpadă mare printr-un vârf moale care să scoată schiul afară din zăpadă. Este cazul multor modele de ultimă generaţie de schiuri de competiţie. În general, majoritatea fabricanţilor aleg o combinaţie de rigiditate şi flexibilitate convenabilă pentru aplicaţia pentru care schiurile au fost proiectate.
Materialul din care sunt confecţionate schiurile este şi el foarte important. În primul rând, structura internă este inima unor schiuri. Cele mai ieftine modele sunt fabricate din spume de plastic, sunt foarte ieftine şi foarte proaste. Schiurile performante au ca material de bază lemnul, în diverse combinaţii de rezistenţă, aşezat în straturi sub diferite forme. Modelele de performanţă foarte uşoare au combinat lemnul cu fibre de sticlă şi carbon pentru a obţine greutăţi incredibile, dar nu au renunţat la miezul de lemn. Doar un număr foarte mic de producători au în ofertă schiuri exclusiv din carbon, foarte scumpe dar şi foarte uşoare. Acestea sunt preferate la urcare, cum ar fi în competiţiile de Vertical Race, dar nu se ridică în general la nivelul celor de lemn pe coborâri.
Structură internă din lemn şi din spumă
Alte materiale importante din care este confecţionat schiul sunt cel din talpă şi oţelul din canturi. Este evident că este nevoie de oţel de cea mai bună calitate, canturile fiind foarte abuzate în off-piste, unde bolovanii şi alte obstacole sunt ascunse sub zăpadă. Ele au diverse lăţimi, canturile mai late, de 2-2.5 mm fiind foarte rezistente dar grele, schiurile uşoare având canturi de 1.5-2 mm, un compromis între greutate şi rezistentă. Şi materialul din talpă este important, acesta fiind un plastic special foarte rezistent şi foarte alunecos, Cu cât schiurile sunt mai scumpe, cu atât materialul acesta este mai performant. De asemenea, materialul din talpă poate fi mai gros pentru o rezistenţă în timp mai mare, la fiecare reparaţie fiind eliminat un mic strat din acesta, dar pentru o reducere a greutăţii nu se folosesc nici grosimi foarte mari.
Tipul de legături compatibile
În general la schiurile uşoare este foarte important tipul de legături compatibile. Modelele foarte uşoare au o structură internă care nu face faţă solicitărilor şuruburilor de prindere, aşa că ele au în structură nişte inserţii din material mai rezistent în zona unde vine montată legătura. Astfel, pe unele schiuri se pot monta doar legături în puncte, montarea unor legături clasice făcându-se prin găurirea altor zone care nu au fost prevăzute cu material rezistent şi care vor pune în pericol utilizatorul. Este bine să se citească specificaţiile schiurilor înainte de a monta legăturile!
Concluzia
În mod evident, alegerea schiurilor potrivite nu e o treabă uşoară. Cel mai bine este să ne folosim de indicaţiile producătorului, atât pentru tipul de utilizare cât şi pentru dimensiunile recomandate. Foarte importante sunt şi părerile altor utilizatori şi review-urile din revistele de specialitate şi de pe Internet (evident, cu specificaţia că nu putem lua ca fiind corect orice găsim scris, ca în orice alte cazuri).
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…