Aproape totul despre pieile de focă

Pieile de focă sunt o piesă de echipament complet specifică schiului de tură. Cum schiul de tură este o disciplină practicată în forme primitive încă de acum câteva mii de ani în zonele polare, pe vremea aceea se foloseau pe chiar piei reale de focă. Azi sunt confecţionate din materiale sintetice, dar ideea a rămas aceiaşi.

Pieile de focă sunt fâşii de material textil un pic mai înguste decât schiurile care se aplică pe talpa acestora pentru a permite urcarea pantelor fără ca schiurile să alunece înapoi. Ele au pe partea care vine în contact cu zăpada peri aşezaţi înclinat din faţă înspre spate care permit alunecarea într-o singură direcţie, în faţă şi asigură o aderenţă foarte bună pe direcţia inversă, în spate. Pe partea care vine în contact cu schiurile, pieile de focă moderne au aplicat un adeziv special care le lipeşte temporar de talpa schiului fără a se transfera pe aceasta. În capete (sau uneori doar în faţă) pieile de focă au un sistem de prindere şi întindere care le face să rămână ataşate bine pe schiuri.

Pieile de focă se deosebesc între ele prin mai multe caracteristici: materialul, numărul şi tipul de prindere, forma şi tipul lipiciului şi tratamentele aplicate ar fi unele dintre ele. La fel ca şi în cazul celorlalte piese de echipament şi pieile de focă sunt adaptate la tipul de utilizare.

Materialele din care sunt confecţionate pieile de focă, sau mai exact partea cu perii, sunt două. Pieile complet sintetice şi pieile cu mohair. Există piei confecţionate integral sintetic sau integral din mohair, dar o mare parte sunt combinaţii între aceste materiale în diferite procente. Deşi îndeplinesc acelaşi rol cu brio, există diferenţe considerabile la utilizare între mohair şi fibra sintetică.

Fibrele sintetice sunt cele mai rezistente în timp şi au o aderenţă foarte bună pe urcare, fiind preferate de cei care vor un set de piei fiabile şi nu sunt interesaţi neapărat de performanţă. Dezavantajul lor este că au proprietăţi de alunecare în faţă destul de reduse şi o greutate mai mare. Sunt preferate pentru pieile ieftine şi pentru cele folosite la schiurile mai grele şi mai late, de freeride.

Mohairul este considerabil mai puţin rezistent în timp şi aderenţa este mai scăzută decât în cazul fibrelor sintetice, în schimb pieile din mohair alunecă deosebit de bine chiar şi netratate. Greutatea lor este de asemenea mai mică. Este evident că ele sunt preferate pentru echipamentele de competiţie, dar şi de cei care doresc piei care să le permită deplasarea pe plat şi la urcare cu viteză mai mare şi efort mai mic.

O mare parte din pieile de pe piaţă sunt confecţionate dintr-o combinaţie între cele două fibre, variantă care asigură atât o aderenţă mai bună decât mohairul cât şi proprietăţi de alunecare mai bune decât fibra sintetică. Ele sunt folosite de majoritatea practicanţilor de schi de tură care nu doresc în mod special viteză sau urcarea pantelor foarte abrupte.

Prinderile pieilor de focă pe schiuri sunt de foarte multe tipuri. În primul rând, există modele care au prinderea doar în vârf, bazându-se doar pe lipici pentru a se păstra pe schiuri şi modele care au prindere şi în spate. Unele piei de focă vin cu prinderile gata montate din fabrică, altele ne dau posibilitatea să alegem noi ce tip de prindere să folosim la ele.

Pieile cu prindere doar în faţă sunt folosite în competiţii şi de cei care doresc un echipament simplu şi uşor. Marile lor avantaje sunt faptul că pot fi date jos de pe schiuri din mers şi că pot fi scurtate destul de mult, chiar şi la 2/3 din lungimea schiului pentru economie de greutate, lucru imposibil la cele cu prindere la călcâi. Dezavantajul este că lipiciul poate să cedeze de la umezeală iar pieile să devină de nefolosit. Cei care folosesc piei cu o singură prindere au la ei în tură de obicei un set de piei de rezervă. Ca şi prindere în vârf, se foloseşte de obicei un sistem elastic, pentru a asigura o mică tensiune în pielea montată. Astfel, se foloseşte fie prinderea clasică din cauciuc cu inel metalic, fie efectiv un elastic ce se prinde peste vârful schiului. Schiurile de competiţie au o mică fantă în vârf special concepută pentru prinderea pieilor cu un elastic înnodat, eventual cu o şaibă suplimentară de siguranţă înclusă în nod.

Majoritatea practicanţilor preferă prinderile duble, acestea asigurând posibilitatea folosirii pieilor si atunci când adezivul nu mai este foarte eficient. Ce este important este ca măcar una dintre cele două prinderi să fie elastică, de obicei fiind vorba de cea din spate. În imagini puteţi vedea câteva tipuri de prindere, ele sunt de foarte multe tipuri, unele dintre ele foarte ingenioase.

Forma pieilor de focă poate fi dreaptă sau carve, in formă de clepsidră, ca şi schiurile moderne. Pieile drepte se folosesc la schiurile mai vechi, cu rază de curbură mare, dar şi la schiurile de competiţie, fiind în general folosite cu prindere doar în faţă.

Pieile carve sunt de două feluri. Ele pot să vină gata confecţionate pe dimensiuni pentru un anumit model de schiuri sau pot să vină drepte, în diferite lăţimi, la pachet cu un cutter şi instrucţiuni pentru a fi croite pe modelul schiului proprietarului. Operaţiunea nu e foarte migăloasă. Ca şi regulă, pieile trebuie să ocupe cât mai mult din talpa schiului pe lăţime, dar lăsând afară canturile metalice, deci să aibă peste tot minim 2-3 mm de la marginea schiului. Este important ca ele să ocupe cât mai mult din lăţimea schiului în partea mediană a acestuia, în vârf şi la coadă fiind de multe ori mai înguste decât schiul.

Adezivul este un element foarte important al pieilor de focă. Acesta trebuie să asigure o aderenţă cât mai bună, dar să fie uşor şi de dezlipit şi mai ales să nu rămână pe talpa schiului. Fiecare producător are formula lui secretă de adeziv. Acesta trebuie reînnoit la 2-3 sezoane şi este disponibil sub formă de spray sau tub, aşa că dacă cineva este nemulţumit de adezivul său, poate folosi unul de la o altă marcă. Există şi piei cu adeziv mai special, unele foarte puternice dar care, în cazul în care două bucăţi de piele cu adeziv ajung în contact, le face aproape imposibil de dezlipit. Alte modele vin cu sisteme ingenioase de prindere la nivel molecular, fără adeziv, dintr-un material aderent cum sunt acele pad-uri de păstrat telefonul pe bordul maşinii. Indiferent de tipul de adeziv, pentru o funcţionare bună şi o viaţă lungă acesta trebuie păstrat cât mai curat şi ferit de praf şi murdărie. În acest scop, când nu sunt folosite, pieile se păstrează fie lipite talpă în talpă, fie rulate sau, de cele mai multe ori, se aplică la loc pe talpă fâşia de plastic cu care ele au venit din fabrică. Oricum, adezivul nu trebuie lăsat la vedere când nu sunt folosite pieile!

Produsele de întreţinere cele mai folosite la pieile de focă sunt adezivul suplimentar sub formă de spray, care poate repara mici zone cu probleme chiar şi în timpul turei, ceara care le face să alunece mai bine şi spray-urile de impermeabilizare care le face să nu absoarbă apă şi să nu se lipească apoi zăpada de ele.

Există pe piaţă o multitudine de tipuri de piei de focă, din diverse materiale şi de foarte multe culori astfel că fiecare poate să îşi găsească uşor în ziua de azi pieile lui de focă preferate!

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma