Pieile de focă sunt fâşii de material textil un pic mai înguste decât schiurile care se aplică pe talpa acestora pentru a permite urcarea pantelor fără ca schiurile să alunece înapoi. Ele au pe partea care vine în contact cu zăpada peri aşezaţi înclinat din faţă înspre spate care permit alunecarea într-o singură direcţie, în faţă şi asigură o aderenţă foarte bună pe direcţia inversă, în spate. Pe partea care vine în contact cu schiurile, pieile de focă moderne au aplicat un adeziv special care le lipeşte temporar de talpa schiului fără a se transfera pe aceasta. În capete (sau uneori doar în faţă) pieile de focă au un sistem de prindere şi întindere care le face să rămână ataşate bine pe schiuri.
Materialele din care sunt confecţionate pieile de focă, sau mai exact partea cu perii, sunt două. Pieile complet sintetice şi pieile cu mohair. Există piei confecţionate integral sintetic sau integral din mohair, dar o mare parte sunt combinaţii între aceste materiale în diferite procente. Deşi îndeplinesc acelaşi rol cu brio, există diferenţe considerabile la utilizare între mohair şi fibra sintetică.
Mohairul este considerabil mai puţin rezistent în timp şi aderenţa este mai scăzută decât în cazul fibrelor sintetice, în schimb pieile din mohair alunecă deosebit de bine chiar şi netratate. Greutatea lor este de asemenea mai mică. Este evident că ele sunt preferate pentru echipamentele de competiţie, dar şi de cei care doresc piei care să le permită deplasarea pe plat şi la urcare cu viteză mai mare şi efort mai mic.
O mare parte din pieile de pe piaţă sunt confecţionate dintr-o combinaţie între cele două fibre, variantă care asigură atât o aderenţă mai bună decât mohairul cât şi proprietăţi de alunecare mai bune decât fibra sintetică. Ele sunt folosite de majoritatea practicanţilor de schi de tură care nu doresc în mod special viteză sau urcarea pantelor foarte abrupte.
Prinderile pieilor de focă pe schiuri sunt de foarte multe tipuri. În primul rând, există modele care au prinderea doar în vârf, bazându-se doar pe lipici pentru a se păstra pe schiuri şi modele care au prindere şi în spate. Unele piei de focă vin cu prinderile gata montate din fabrică, altele ne dau posibilitatea să alegem noi ce tip de prindere să folosim la ele.
Forma pieilor de focă poate fi dreaptă sau carve, in formă de clepsidră, ca şi schiurile moderne. Pieile drepte se folosesc la schiurile mai vechi, cu rază de curbură mare, dar şi la schiurile de competiţie, fiind în general folosite cu prindere doar în faţă.
Adezivul este un element foarte important al pieilor de focă. Acesta trebuie să asigure o aderenţă cât mai bună, dar să fie uşor şi de dezlipit şi mai ales să nu rămână pe talpa schiului. Fiecare producător are formula lui secretă de adeziv. Acesta trebuie reînnoit la 2-3 sezoane şi este disponibil sub formă de spray sau tub, aşa că dacă cineva este nemulţumit de adezivul său, poate folosi unul de la o altă marcă. Există şi piei cu adeziv mai special, unele foarte puternice dar care, în cazul în care două bucăţi de piele cu adeziv ajung în contact, le face aproape imposibil de dezlipit. Alte modele vin cu sisteme ingenioase de prindere la nivel molecular, fără adeziv, dintr-un material aderent cum sunt acele pad-uri de păstrat telefonul pe bordul maşinii. Indiferent de tipul de adeziv, pentru o funcţionare bună şi o viaţă lungă acesta trebuie păstrat cât mai curat şi ferit de praf şi murdărie. În acest scop, când nu sunt folosite, pieile se păstrează fie lipite talpă în talpă, fie rulate sau, de cele mai multe ori, se aplică la loc pe talpă fâşia de plastic cu care ele au venit din fabrică. Oricum, adezivul nu trebuie lăsat la vedere când nu sunt folosite pieile!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…