Categorii: Editorial

Pedalezi? Foarte bine, dar asta nu te transformă într-un mic zeu

„S-a umplut orașul ăsta de bicicliști, chiar nu mai poți să-ți vezi de drum din cauza lor”, îmi spune un șofer de taxi dezamăgit de bicicliștii care nu respectă regulile elementare de circulație. Nu i-am spus că pedalez, i-am pus doar o simplă întrebare, ca să înțeleg percepția omului. Era nervos și nemulțumit. Desigur, nu este cel mai bun exemplu și nici nu face parte dintr-o categorie cu o imagine prea bună, însă este permanent în trafic, deci are un cuvânt de spus. Continuă să discute aprins și mi se pare că vorbește pe lângă subiect, dar îl las să-și spună oful până ce cursa se termină.

Apoi stau și mă gândesc un pic la discuție. Cu 80% din ceea ce mi-a spus, nu am cum să fiu de acord, realizând doar cât mai avem de progresat în materie de mentalitate, însă pentru cei 20% de adevăr pot să-i acord tot creditul.  Tom Vanderbilt a scris o carte, Trafic pe numele ei, destul de cunoscută și foarte bine documentată, în care încearcă cu mult umor să dea un sens fenomenului. În primele capitole, se vorbea despre apariția mașinilor pe stradă și despre conflictele dure dintre cărutași, bicicliști și noii proprietari de vehicule, numiți automobiliști. Asta se întâmpla acum 100 de ani în marile capitale ale lumii, iar dacă stau bine să mă gândesc, cu câteva excepții, nu am evoluat atât de mult de atunci. Căci atâta timp cât bicicliștii circulă pe șosea, inevitabil se crează conflicte.

Unde vreau să ajung de fapt, sunt acei bicicliști care generează conflictele, pentru că sunt de părere că lumea li se cuvine odată urcați pe două roți: datorită mie e orașul mai liber!, își spun aceștia. Să privim lucrurile realist: în orice pădure găsești uscăciuni, iar categoria noastră aparte de participanți la trafic nu este deloc scutită de astfel de personaje. Ceea ce-am observat din discuțiile cu mulți terbiliști, discuții la care asistam cu gura căscată încercând să le înțeleg mecanismul de a gândi, a fost un punct comun: faptul că utilizează bicicleta, îi pune direct pe un soclu, pozând în rolul salvatorilor planetei. Iar asta le dă dreptul să facă… ahmmm, cam orice. Folosesc bicicleta, deci pot traversa pe unde am chef, trebuie să am mereu un metru la dispoziție între bordură și coloana de mașini staționată la semafor, pot înjura în stânga și-n dreapta căci oricum nu mă prinde nimeni, găsesc rapid soluții de a scăpa atunci când mă oprește poliția și tot așa.

Simt nevoia să amintesc din nou de anii 90 și chiar de anii 2000, când eram biciclist în București, iar astfel de conflicte nu existau. Chiar dacă traficul nu era cel de astăzi, existau zile foarte aglomerate chiar și atunci, însă cumva, fiecare își vedea de drum. Noi pedalam fără să ne gândim vreodată că ar putea exista piste de biciclete, șoferii ne claxonau rareori și deseori pur și simplu ne ocoleau, iar de un conflict șofer-biciclist nici măcar nu putea fi vorba. În ultimii 4 ani însă pe străzi au început să apară din ce în ce mai mulți bicicliști, dar așa cum îmi place să cred, însă nu suficient de mulți încât chiar să creăm o adevărată presiune asupra autorităților, astfel încât să-și dea mai mult interesul pentru noi. Trebuie să ne descurcăm în continuare fără piste, așa cum am făcut-o până acum, iar cu un minim de atenție, de înțelegere și de abilitate în manevrarea bicicletei am putea rezolva multe situații.

Dar atât timp cât simți că utilizarea bicicletei în oraș te ridică la rang de nemuritor, atunci este o problemă. Nu ai mai multe drepturi decât toți ceilalți participanți din trafic, iar faptul că ai ales să te deplasezi pe două roți nu te face cu nimic mai special. Nu te aștepta să stârnești admirația altora, fă-o pentru tine și fă-o cu atenție și responsabilitate. În ultimii 25 de ani am învățat să ne descurcăm singuri și pe alocuri, am învățat că dacă ne cerem drepturile constant, atunci poate că obținem ceva. Unul sau două marușuri mari de protest pe an mi se par momentan insuficiente, prin urmare, suntem nevoiți să ne descurcăm cu ce avem, dar asta nu înseamnă că n-o putem face civilizat. Cei care circulă cu bicicleta pe contrasens, rup oglinzi în trafic și nu au pic de înțelegere pentru ceilalți nu fac altceva decât să ne compromită imaginea. Iar aici revin la discuția cu taximetristul care a ținut morțiș să-mi amintească de bătaia din trafic de acum doi ani, când cei la Realitatea i-au băgat pe toți bicicliștii în aceeași oală cu un titlu de zile mari: Bicicliștii, noii bizoni din trafic! Acea faimoasă bătălie care a apărut la televizor, a fost un motiv bun ca bicicliștii să fie puși într-o lumină negativă și denigrați, căci cei din media așteaptă astfel de evenimente mai ceva ca pe ziua de salariu.

Aș fi însă fericit ca cei care ies cu bicicletele în trafic, să fie siguri pe ei și pe ceea ce fac. Atât timp cât te crezi un semizeu dar înaintezi pe șosea în zig-zag, nu te aștepta la prea multă înțelegere din partea altora.

Dragoș Mitroi
Editor-in-chief FreeRider.ro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • La prima vedere ai zice ! Vai dar ce salbatic este biciclistul ala !!! filmul arata doar o parte din acel conflict
    nu si inceputul sau motivul , dece era atat de suparat biciclistul ?? Mai mult ca sigur ca taximetristul era sa dea peste el cu masina ! o nimica toata . Cand am urmarit imaginile ma gandeam daca in locul acelui biciclist se afla o femeie sau unul mai slab de inger , creda ca manca o bataie de la taximetristul ala ! asa cum se intampla in multe cazuri .

  • Mai mult ca sigur taximetristul din imagine a facut el ceva ! de la suparat atat de tare pe biciclist iar la semafor , acesta a avut ocazia sai atraga atentia in filmare apare doar aceasta parte nu si inceputul conflictului .
    Mai mult , in imagine mai apare o femeie care se pare ca tine cu biciclistul si ai atrage atentia soferului de ceva anume ?.
    Un alt lucru interesant este ca nici un coleg al taximetristului nu a intervenit , desi unul era oprit chiar in spatele
    biciclistului . Aceste doua motive ma face sa cred ca soferul era vinovat si ca acesta provocase conflictul .
    In imagine se vede foarte clar ca soferul incerca sa iasa din masina pentru a sarii la bataie si mai mult ca sigur nu cu mana goala , biciclisul a fost pe faza si a blocat portiera masinii pentru a se salva asa cum a putut si el probabil ca daca
    taximetristul reusea sa iasa din masina, cu ceva ranga in mana sa bata , conflictul se termina prost .
    Articolul are si un sambure de avevar in legatura cu , comportamentul in trafic al unor( biciclisti ) dar nu are nici o legatura cu filmuletul preluat de pe yotub mai ales ca este doar o parte , filmul nu a surprins si incepul conflictului .Adevarul este ca uni taximetristi sunt foarte periculosi conduc foarte agresivi in trafic .
    Luna trecuta un taximetrist din Brssov a amenitat cu un pistol un bicicclist , doar ca ia atras atentia ca stationa cu masina pe pista de biciclete .
    Circul forte mult cu bicicleta si am avut parte de intamplari asemanatoare chiar cu taximetristi in multe cazuri acestia sar la bataie sunt foarte agresivi .

  • Putin offtopic.
    Ce cauta marcaj /pista de biciclete pe promenada pietonala si asa supra aglomerata de pietoni de la Statiunea Mamaia de exemplu?, abia daca au loc pietonii... Biciclistii si rolerii nu au pista speciala clar delimitata si sunt invitati cu acel marcaj de vopsea alba direct in mijlocul pietonalului printre mamici si copii mici. Majoritatea bicicliștilor merg in forța, agresiv și de obicei claxoneaza isteric printre pietoni, incurajați de acel marcaj de vopsea...

    In primarii nu exista un departament specializat pentru asemenea situatii, nu exista nici macar un singur specialist care sa monitorizeze traficul PIETONAL si VELO. Nu am vazut picior de jandarm sau agenți care sa atraga atentia celor agresivi. E nevoie de programe de educare care sa ti spuna simplu: cum sa mergi civilizat si ca este bine sa mergi civilizat pe orice pietonal sa nu agresezi si sa deranjezi. Deci avem cateva probleme: proiecte bune sau proaste care sunt implementate nepotrivit, lipsa de studii permanente, lipsa monitorizarii proiectelor implementate si monitorizarii in permanenta a traficului pietonal /velo de catre specialistii din cadrul sau in afara primariei, lipsa programe de educatie si informare, lipsa agenti (politie /jandarmerie/sau civil ofiteri) care sa educe/avertizeze/amendeze. Asteptam programul de mobilitate urbana impinsi de la spate de Uniunea Europeana.

  • Deabia astept un ghertoi din asta de biciclist sa-l bag in portbagaj si sa-l f..t pana ramane gravid !!!

    • Daca taximetristul dadea cu masina peste tine si ati rupea o mana sau un picior , gandeai la fel ??
      NU vezi ca filmuletul arata doar o parte nu si de unde a inceput totul, dece crezi ca era asa turbat biciclistul
      Sau tu nu mergi pe jos sau cu bicicleta te-ai nascut in porbagajul masinii ?
      Dupa cum gandesti esti nu ar trebuii sa ai carnet de conducere la fel si taximetristul din film .

  • Mult timp am fost sofer, dar inainte de a fi sofer am fost biciclist, pe vremea cand in Galati si probabil si in alte orase nu era aglomeratie in trafic ca in ziua de astazi, de curand dupa o pauza de 6 ani m-am urcat din nou pe bicicleta, la modul ca am dat masina deoparte si imi rezolv toate problemele prin oras cu bicicleta, inclusiv deplasarea la locul de munca. Este adevarat ma enervez foarte tare in trafic si cel mai tare ma enerveaza lipsa de respect fata de biciclisti, cel putin la noi in oras ti se pune viata in pericol cam de 3 ori pe un drum de 4 km(acasa-serviciu). Nu vreau banda mea speciala pe strada, nu vreau sa fiu pus pe un pedestal ca merg cu bicicleta, dar vreau sa fiu respectat si vreau sa fiu considerat participant la trafic, toata lumea stie ca in alte tari biciclistii sunt ocrotiti, noi de ce trebuie sa fim "marlani" si sa consideram ca avem prioritate fiindca avem masina mare, iar ala pe bicicleta trebuie sa se fereasca ca sa nu moara? Si aceeasi problema o au si restul participantilor la trafic, motociclisti si pietoni, mereu trebuie sa se feresca de "ala mai mare". Asta din cauza ca nimeni nu a facut vreo 15-25 de ani puscarie fiindca a omorat pe cineva cu masina.

    • Ai dreptate ! tot ce se face in tara asta de la scoliile de soferi care scoate prosti pe banda rulanta , primari care cu buna stinta incurajeaza o crestere a parcului auto , amenajeaza parcarii etc.. doar in scop electoral , drumuri proaste si lipsa unei retele de piste de bicicle coerente care sa lege toatele punctele de interes .

  • Foarte bun articol, nu poti sa ceri respect fara sa oferi respect in schimb. Si nu poti sa circuli in trafic fara sa respecti regulile rutiere.

    Eu n-am insa asa amintiri roz despre anii 2000, mi se par mult mai salbatici pentru ciclisti decat anii 2010. In 2000 ca biciclist erai o curiozitate in trafic, soferii nu erau obisnuiti şi treceau razant sau claxonau dacă li se părea că le ocupi prea mult din banda. Acum însă claxoanele s-au redus la vreo 20% din ce era in anii 2000, iar şoferii îţi lasă mult mai mult loc in trafic...

  • Impresia mea este ca s-au invatat si soferii din Bucuresti cu biciclistii si se merge mai relaxat. Surprize am avut insa cu soferii de week-end, am o vaga impresie ca sunt mult mai nervosi si mai agitati decat cei care stau in aglomeratie zi de zi, ca sa nu mai spun de cei care nu sunt din Bucuresti...

    Cat despre biciclisti, nu vreau sa generalizez ca nu e cazul, insa ar trebui sa stam cu ciocu' mic cat timp exista printre noi si d'astia:

  • Putem sa dezbatem 1000 de ani, motivul pentru care se fac piste de biciclete este exact acesta, evitarea conflictelor si a accidentelor.

    Daca pui piste in tot orasul sigur ca masinile de-abia o sa mai aiba pe unde sa mearga, dar in Romania este o epidemie de obezitate si poluarea atinge cote toxice pe arterele mari ale Bucurestiului si a altor orase. Nu conteza cine "este mai smecher" sau cine respecta pe cine, conteza ce functioneaza si ce nu. Iar pistele, peste tot pe unde au fost construite cum trebuie (nu in Romania), functioneaza.

  • Sunt de acord cu Catalin. Merg de aproximativ 10 ani pe bicicleta in Bucuresti sincer ma simt mult mai in siguranta printre masini decat pe pistele de biciclisti.Sa nu mai spun de biciclistii de weekend care iau cu asalt parcurile si merg cu bicicletele ca scapati de la nebuni. Normal ca soferilor li se pune pata pe noi cand mergem in zigzag si nu respectam semnele rutiere.

  • In mare parte este vorba de respect si din pacate majoritatea biciclistilor mai mult cer decat ofera, iar asta se vede din felul in care circula si se manifesta in trafic.
    Daca inainte ma bucuram cand vedeam si alti biciclisti in trafic, acum am ajuns sa-mi schimb traseul (de pe pista aglomerata de pe Victoriei pe cea de pe Buzesti) pt. a evita intalnirile cu biciclistii indisciplinati care imi pun sanatatea si viata in pericol.
    O spun cu parere de rau: ma simt mai in siguranta in trafic printre masini decat printre biciclisti.

    • Din pacate este adevarat, si eu ma simt ceva mai bine acolo unde nu exista piste de biciclete, pana acum m-am inteles cu toti soferii fara probleme (poate conteaza ca sunt si sofer si pot anticipa mai usor manevrele celorlalti soferi in trafic). Pedalez aproape zilnic spre birou sau pe unde mai am treaba, insa de la o vreme parca sunt un pic prea multi inconstienti pe biciclete (pe contrasens, pe rosu in intersectiile aglomerate, fara pic de lumini noaptea etc.). Solutia ar fi sa existe campanii media de educatie rutiera pentru biciclisti (si nu numai). Astfel toti ar fi constienti de drepturile, dar mai ales de obligatiile fiecaruia in trafic.

      • De accord cu voi - sunt foarte multi inconstienti, marlani etc. care, din pacate, genereaza si mai multe reactii negative din partea soferilor la adresa noastra. Pe pista de biciclete de la Victoriei cred ca doar 20% din biciclisti stau la stop...este incredibil... Ma enervez mai mult cand sunt cu bicicleta si-i vad cum se comporta decat atunci cand sunt cu masina.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma