Categorii: Editorial

Când va deveni istorie roata de 26 inch?

Cât de simplu pare să schimbi standardele peste noapte. Și chiar este! După decenii în care roata de 26 de inch ne-a deservit neîntrerupt, în AD 2013 începe să se vorbească despre aceasta la trecut. Cel puțin producătorii premium o fac. În anul 2015 va fi o amintire, ca probabil peste patru ani să ocupe un loc important în istoria Mountainbike-ului. Producătorii au nevoie de un suflu nou în industrie și au de asemenea puterea de a decide ce funcționează și ce nu. În curând, ni se va impune să alegem biciclete cu roți de 27.5 inch din simplul motiv că cele cu roți de 26 de inch nu se vor mai produce. Dar, între timp, se vor asigura că am băgat bine la cap care sunt avantajele noii roți. Industria este perversă.

Un sondaj realizat de curând de reviste Bike din Germania, a scos la iveală câteva informații interesante despre cum văd producătorii sfârșitul acestui format de roată. Ce m-a îngrijorat cel mai mult este că doar 13% dintre producători au declarat că vor mai avea peste 3 ani modele cu roți de 26 de inch în gama de biciclete. Cel mai probabil, va fi vorba despre modelele sub-entry-level sau despre cele pentru freeride și downhill, biciclete care vor rula în continuare pe 26 de inch și vor salva „rasa” de la extincție. Partea cea bună este că 80% dintre producătorii de componente au declarat că vor avea produse asociate roții de 26 de inch și în următorii 3 ani, deci suprimarea acestui format prin „înfometare” de piese este încă departe. Ce va urma peste acești trei ani, nu are nimeni de unde să știe, dar putem să bănuim. Un exemplu îl avem de prin anii 95, când s-a făcut trecerea de la headtube-ul de 1 inch la cel de 1-1/8 inch și care a dus până la urmă la dispariția treptată a celui dintâi, în prezent fabricându-se doar biciclete foarte ieftine ce au un headtube mai subțire. Mișcarea era însă cumva una logică și necesară, deoarece venea cu câteva beneficii clare. De curând, headtube-ul conic începe să devină standard. Dar pot să fiu de acord cu el.

În cazul roților, majoritatea celor din industrie sunt de părere că diferențele dintre 26 și 27.5 sunt destul de mici, dar până la urmă, de ce să nu alegem formatul cel nou, care va rula o idee mai rapid și va trece ceva mai ușor peste pietre și rădăcini? Pentru că pe de-o parte câștigi, iar pe de alta pierzi. Roți mai mari înseamnă chainstay-uri mai lungi și suspensii mai mici. Fapt dovedit în cazul bicicletelor full suspension 29er, care pot fi decente doar cu o suspensie de maxim 140 de mm. Unii au încercat diferite modalități de a produce 29ere cu suspensii de 160 de mm, dar într-un final, cei 140 de mm s-au dovedit a fi granița. De aceea, personal prefer un 29er hardtail în detrimentul unui full-suspension.

27.5 pare să permită construcția unor cadre cu suspensii de 160 de mm, dar cu siguranță cinematica va fi diferită și poate mai slabă din punct de vedere al performanțelor. Asta pentru că în cadrele adaptate roților de 26 de inch s-au investit foarte mulți bani pentru dezvoltare, iar acum când tehnologia era cât se poate de matură, va fi înlăturată. Aproape nimeni din industrie nu mai vrea roata de 26 de inch, din simplul motiv că este mică, oferă deci o viteză de rulare mică și nu mai poate aduce nimic nou sub soare. Chiar dacă zeci de ani, aceste biciclete s-au descurcat de minune în competiții și au adus rezultate impresionante.

Care sunt beneficiile pentru industrie? Introducerea unui nou format va urma să facă piața mai atractivă pentru client. Se vor construi componente specifice, precum jante, furci, cadre sau anvelope, care în primii ani oricum vor costa mai mult decât piesele pentru biciclete 26er. Motivele invocate? Bani investiți în proiectare, bani investiți în matrițe noi, bani investiți în tehnologii noi. Așadar, cheltuieli ale marilor companii, care se vor întoarce sub forma unor profituri mai mari. Asta se întâmplă când rămâi fără idei și dorești literlamente să reinventezi roata. Va exista un val de nemulțumiri, care oricum nu va fi luat în seamă, după care totul va fi dat uitării. Roata de 26 de inch nu are cum să dispară, dar la un moment dat, probabil în 5-6 ani, va rămâne o opțiune doar pentru producătorii chinezi sau pentru cei mai exotici, care le vor oferi la prețuri halucinante. De asemenea, la un moment dat, marii producători de componente vor pune stop multor game care actualmente sunt dedicate bicicletelor 26er și vor păstra poate unul sau două modele de furci sau jante. Și poate că peste zeci de ani, nepoții mă vor întreba curioși ce-i cu bicicleta aceea agățată-n cui. Iar eu le voi răspunde negreșeit: nepoate, este o relicvă, o bicicletă cu roți de 26 de inch. Nici nu-mi imaginez cum puteam pedala în vremurile acelea pe așa ceva!

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Esti departe de adevar, sumele din industria de biciclete sunt departe de cele din F1, adica mult mai mici. In al doilea rand tu poti cumpara din magazin bicicleta lui Schurter, in schimb niciodata un bolid de F1 cu care sa iesi pe sosea.
    Cum spuneam rotile mari au fost impuse. L-am vazut pe Sven Nys live la Europenele de XC de la Berna, si in loc sa fie pe Colnago 29 sau 27,5 era pe un BMC 26' vopsit in negru, ca sa nu se vada marca. Regretatul Burry Stander stiu ca mergea pe 29', desi nu-i placea, dar ce sa faci, cand esti sub contract cu mamutul specialized, care dicteaza tendintele.

  • @ velo, mai citeste odata ce am scris. 27.5"exista de mult, doar ca cei de la Scott au adus marimea in mainstream.

    Daca intr-adevar lucrezi in domeniu, stii cati bani se investesc pentru a castiga un campionat mondial de XC si sa faci o bicicleta pentru un ciclist nu e mare filozofie. Sa nu uitam ca e vorba de bicilete, nu de masini de Formula 1, care, sa vezi minune, se construiesc specific pentru un pilot.

  • Ma vad obligat sa revin cu un comentariu. Mea culpa, mai precis. In trecut m-am tot dat cu bicla de 26`` pe trasee pietroase de munte. Cand zic pietroase zic tip albii de rau. Dupa vreo doua zile imi amorteau picioarele, mainile imi erau vinetii, spatele ma durea la standarde europene, genunchii ma fulgearau cand imi era lumea mai draga. Anul acesta insa am folosit un 29``. Mai mult de curiozitate si pentru ca am avut ocazia. Dupa 3 zile de creste prin Bucegi pot sa va spun cu mana pe inima ca DA, e mai buna. Mai stabila, mai confortabila, mai docila. Adio dureri de tot felul, am reusit sa urc ca niciodata, sa cobor mai bine, toate acele mici detalii negative care rapeau farmecul iesirii la munte au disparut. O sa imi pastrez 26`` pentru oras, dar la munte o sa trec pe 29``. Va doresc sa aveti cu totii experienta aceasta!

  • Asta crezi tu ca e povestea cu 27.5, au facut o noua dimensiune pt. Schurter? Cata naivitate sa crezi ca se investesc sume imense sa-i faca pe plac unui ciclist. Eu lucrez chiar in domeniu si sunt mai la curent ca tine. In general lumea arunca cu presupusul.
    Eu nu sunt contra 27.5 sau 29', dar trebuie sa lasi lumea sa aleaga, nu sa impui.

  • @ Ion Marin, la fel au zis toti la inceput si de furcile cu suspensie, franele pe disc, cadrele din carbon , etc.

    @ velo, scuza-ma, dar Scott a fost primul fabricant mare de biciclete care a trecut pe roti de 27.5", pentru ca Nino Schurter nu se simtea bine pe 29er, ca e prea scund. Si de-aici a plecat totul.

  • Scuza-ma, dar nu de aici a pornit nevoia de 27.5, e vorba mai mult de cinematica la full-suspension pt. 29' care nu era deloc multumitoare. In downhill elita e inca pe 26', in enduro J. Clemenz domina pe 26'. Se poate castiga pe orice bike, ideea e cine conduce bicicleta. In rest totul e marketing.
    p.s. De cand a trecut la 29' A. Gwin e de nerecunoscut. Dar e obligat de contract, ca si alti rideri.

  • Si formatul 3D de la televizoare a parut fi minune,insa deja la 3 ani de la aparitie pare destinat disparitiei!Asa si roata pe 27,5",daca noi consumatorii o placem si o cumparam,va inlocui roata de 26",insa ,daca nu,dupa boomul de inceput,cand va exista o crestere a vanzarilor data de elementul de noutate,piata se va aseza si vanzarile dominante vor fi ale pieselor agreeate!

  • @ velo , tocmai de aici a pornit nevoia pentru rotile de 27.5" - cadrele XS. Un exemplu de la Canyon la 29-ere :

    "The XS frame size is teamed up with 27.5-inch wheels – the completely redesigned frame and the equipment thus provide the optimum overall package of geometry and ride for this size "

    http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/series/grand-canyon-al-slx-29.html

    La downhill se castiga deja curse cu roti de 27.5" si chiar cu roti de 29". Numai la Freeride se mai folosesc exclusiv roti de 26", deocamdata.

  • Pastrati-va bicicletele, peste 4-5 ani vor reveni, vor fi din nou la moda. Oricum in curand intra in criza roata de 29. Ce e mai ridicol ca un cadru s sau xs 29'. Singurele limite sunt la biciclist nu la bicicleta. De ce cele mai grele coborari se fac cu roti de 26'? ( downhill)

  • Eu cu MTB-ul meu cu roti de sosea pe 26 ma descurc excelent prin Bucuresti, ma strecor printre masini la semafor, etc. Am avut un ciclocros de 28 cu care nu ma descurcam asa bine, demarajul era mai greoi, iar viteza prin oras era mai mica.
    Viteza prin Bucuresti este de regula peste 25 km/h, uneori si peste 35, din Salajan pana la capatul Militariului fac maxim o ora. Bicla cu roti de 26 incape in lift, cea de 28 nu. Bicla de 26 permite un ghidon mai ingust, pentru strecutatul printre masinile parcate si cele de pe banda 1, nu mai zic de momentele in care nu pot face asta si ajung pana pe banda a 3-a ca sa pot fi primul la semafor, lucru mai greu realizabil cu o bicla mai mare.
    Pentru ce as trece la roti mai mari? Doar de amorul artei? Nici la masina nu ma grabesc sa-mi iau roti mai mari si anvelope cu balon mai mic, deoarece circul prin craterele din RSR si nu vreau sa am galme si jante indoite.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma