Categorii: Editorial

Biciclete second hand: din Germania, cu dragoste

În numărul din februarie (02/2012), revista germană Bike dedică un foarte mic articol furtului de biciclete. Unul din redactorii publicației povestește faptul că în România se pot achiziționa de pe o pagină de Facebook (fără a fi numită) nu mai puțin de 52 de biciclete furate, mountainbike-uri și cursiere, 6 dintre acestea fiind identificate ca fiind dispărute în urma unui furt dintr-un magazin din Germania. Mai mult decât atât, la două zile de la comiterea furtului, bicicletele se aflau deja în „rețeaua de distribuție”. Fraza de final completează situația îngrijorătoare: poliția română se pare că este neputincioasă în acest caz.

Astfel, oricine poate achiziționa, fără acte desigur, o bicicletă de top pentru mai puțin din jumătatea costului de raft. O oportunitate rară într-adevăr, dar care implică și anumite riscuri.

Achiziționarea unei biciclete second hand poate fi o afacere foarte bună dar deopotrivă una neinspirată. Iar din acest punct, voi lansa discuția în două direcții: una face referire la bicicletele furate iar cealaltă, la cei care vând biciclete second hand ieftine, sub un cu totul alt brand.

Realist vorbind, riscurile achiziționării unei biciclete second hand furate (sau chiar noi) nu sunt chiar imense, dar poate aduce după sine foarte multe dezavantaje. Poliția se implică ce-i drept în depistarea infractorilor, însă în unele cazuri aceștia pierd filmul evenimentelor. Pentru a eficientiza procesul de găsire al unei biciclete, Poliția Prahova, a lansat anul trecut un lăudabil program de înregistrare al bicicletelor, urmând a fi mult mai ușor identificate în cazul unui furt. Dar nu toate secțiile de Poliție oferă această oportunitate. În cazul unei situații neplăcute, pentru a face dovada că bicicleta furată aparține de drept adevăratului proprietar, acesta trebuie să se prezinte cu actele prin care să facă dovada achiziționării. Gândește-te pentru o clipă că la un moment dat vei putea fi de partea cealaltă a baricadei. Cumperi o bicicletă furată care dispare într-o bună zi. Cu ce dovezi vei merge la poliție pentru a demonstra că aceea a fost bicicleta ta? De aceea, este necesar să ceri dacă nu o factură, măcar o foaie semnată prin care să poți face dovada că ai achiziționat acea bicicletă de la persoana X.

În cazul în care nu știai, bicicletele au o serie marcată pe cadru, undeva sub zona pedalierului. Acea serie este de obicei trecută de reprezentantul magazinului în actele bicicletei sau pe factură. Faptul că achiziționezi o bicicletă la mâna a doua, bicicletă a cărui proprietar poate face dovada achiziționării, ar trebui să te liniștească. Este important să poți dovedi și tu la rândul tău, că acea bicicletă îți aparține. Ca fapt divers, doar în Olanda, în anul 2008, au fost raportate 800.000 de biciclete furate, din care 54.000 în Amsterdam.

Trecând mai departe la subiect, există categoria celor care înșală cumpărătorul naiv. Această categorie de vânzători de biciclete second hand îți pun la dispoziție biciclete sub brand-uri cunoscute, însă doar cunoscătorii sau cei cu privirea antrenată își vor da seama că este vorba de un simplu sticker lipit peste cadrul din oțel mort, fabricat în China. Chiar dacă fiecare are libertatea de a lipi orice pe bicicletă, vânzătorul nu va ezita să ceară un preț dublu sau poate chiar triplu din valoarea reală a acelei biciclete: este „fabricată în Germania” doar, nu? Nu!

Important în acest caz este ca în momentul achiziționării bicicletei second hand să fii prezent la tranzacție cu un cunoscător, care-și poate da seama de aceste inadvertențe. Dacă nu are cine să te insoțească, poți hotărî chiar singur dacă este vorba de brand-ul trecut pe cadru sau de un fals: majoritatea cadrelor producătorilor mari sunt realizate din aluminiu (carbon și titan mai rar) și chiar dacă sunt realizate din oțel de calitate, se va vedea la nivelul sudurilor care sunt atent prelucrate, stickere-le sunt de obicei încastrate în vopsea și nu lipite pur și simplu iar ca ajutor suplimentar, poți cere denumirea respectivului model urmând să verifici informația pe internet comparând cu pozele producătorului (anul de fabricație este de asemenea important).

Deși sunt multe voci care nu recomandă bicicletele second hand, acestea pot fi o afacere foarte bună atât timp cât tranzacția este una onestă. Verificările pe care urmează să le faci sunt minime și le vei face pentru propria-ți liniște. În cazul în care consideri că nu ești în măsură să recunoști defectele sau proveniența unei biciclete, apelează la o persoană cu mai multă experiență.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • De verificat seria bicicletei , inclusiv pe anumite site-uri legate de furturi de biciclete

  • Nu doar pagina aceea de facebook ! Sunt mai multe! Atentie la cei care vand biciclete din Sibiu, Deva, Arad, Oradea, Cluj acolo sunt cele mai mari bande de hoti de biciclete din Europa. Si cum romanii din ignoranta, saracie si prostie nu-i intereseaza de unde vine bicicleta ( ba am vazut la unii un fel de satisfactie : "lasa ma ca au bani sa-si ia alta") si astfel Romania e plina de biciclete furate. Romanii fura, romanii le cumpara. RUSINE!

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma