Pe 4 iulie a avut loc La Marmotte – ediţia 33, pe un traseu modificat

La Marmotte este una dintre cele mai vechi şi mai cunoscute curse de ciclism de şosea de amatori din lume, anul acesta, pe 4 iulie, având loc cea de-a 33-a ediţie.

Prima ediţie a concursului a avut loc în 1982. Competiţia se desfăşoară în Alpe d’Huez, în Franţa, în mod obişnuit traseul acesteia având o lungime de 174 km, cu o diferenţă de nivel totală în urcare de 5140 m, fiind alături de Maratona dles Dolomites şi Oetztaler Radmarathon considerat unul dintre cele mai grele trasee de concurs de şosea din lume.

În fiecare an, peste 7000 de participanţi iau startul de la poalele serpentinelor din Alpe d’Huez, din Bourg d’Oisans, parcurgând o buclă ce include pasuri legendare din Alpi, prin care traseul Turului Franţei a trecut de nenumărate ori. Astfel, primul pas trecut este Col du Glandon. Din vârful acestuia urmează o coborâre necronometrată din motive de securitate, traseul începând apoi uşor să urce de lângă Saint-Jean de Maurienne de la altitudinea de 450 m până în Col du Galibier, la 2645 m, trecând şi prin celebrul Col du Telegraphe şi staţiunea Valoire. Din Galibier, urmează o lungă coborâre prin Col du Lautaret şi prin celebra staţiune de schi extrem La Grave înapoi în Bourg d’Oisans. Partea finală a traseului o reprezintă urcarea celor 21 de serpentine legendare până la linia de finish, în staţiunea Alpe d’Huez.

Datorită unor lucrări la tunelul Frejus ce face legătura între Italia şi Franţa la Saint-Jean de Maurienne, traficul turistic a fost direcţionat în această vară peste Col du Galibier, astfel încât a fost imposibilă organizarea concursului pe ruta clasică. Astfel, s-a optat pentru o rută alternativă, dar nu mai puţin dificilă, din Saint-Jean de Maurienne concurenţii având de trecut peste pitorescul pas Montvernier (în poza de mai jos) pentru a se reîntoarce în Bourg d’Oisans peste pasurile Col du Mollard şi Col de la Croix de Fer, pentru ascensiunea finală în Alpe d’Huez. Traseul din acest an a avut lungimea de 170 km, mai scurt cu 4 km, dar cu o diferenţă de nivel mai mare cu 100 m.

Anul acesta, concursul a fost câştigat de italianul Stefano Sala cu un timp de 5:54:30, cu 20 de minute mai mult decât căştigătorul de anul trecut de pe traseul clasic, francezul Peter Pouly, care a terminat în 5:34:44.

Concursul face parte dintr-un campionat de 4 concursuri întinse pe perioada a două weekend-uri, Trophee de l’Oisans, celealalte probe fiind încă un concurs de fond pe distanţă lungă şi două contratimpuri mai scurte. Le Vaujany este concursul lung, pe 28 iunie, cu o lungime de 173 km şi o diferenţă de nivel de 4500 m şi care trece prin pasurile Alpe du Grand Serre, Col d’Ornon, urcă în Alpe d’Huez pe altă variantă şi coboară în Bourg d’Oisans prin Col du Sarenne, pentru a avea finalul pe căţărarea dificilă din staţiunea Vaujany. Apoi miercuri, pe 01 iulie, are loc Prix des Rousses, o cursă scurtă de 40 km şi 1600 m diferenţă de nivel pe căţărările din Alpe d’Huez şi Vaujany, urmând ca la final, duminică, pe 5 iulie, să aibă loc Grimpee de l’Alpe, o cursă de contratimp pe căţărarea clasică de la Alpe d’Huez, 13 km cu diferenţă de nivel de 1100 m. Pentru înscrierea la toate cele patru curse există un preţ promoţional, plus posibilitatea de înscriere la Marmotte şi după ce se ocupă locurile disponibile (care se ocupă repede, înscrierea nefiind pe bază de tragere la sorţi).

Cele patru concursuri sunt o ocazie bună pentru a petrece 10 zile de vacanţă în zonă, munţii din împrejurimi fiind plini de drumuri asfaltate şi pasuri care permit ture zilnice cu cursiera pentru mult mai mult de 10 zile fără a se repeta căţărările şi fără a fi nevoie de maşină pentru deplasare.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma