A-ți petrece concediul sau vacanța acasă nu mai este demult valabil pentru mulți dintre noi. Astăzi destinațiile externe, exotice, sunt cel puțin la fel de apreciate ca cele din țara noastră, Grecia fiind printre cele mai populare. Dacă mulți dintre noi preferă să viziteze această țara primăvara, fie cu ocazia cantonamentelor, fie participând la un concurs, vara Grecia este preferată aproape exclusiv pentru statul la plajă. Însă am spus „aproape”, întrucât traseele de bicicletă sunt la fel de potrivite. Cu excepția temperaturilor mai mari, pentru care trebuie să te pregătești cu mai multă apă și cremă de soare, traseele sunt la fel de primitoare.
Brațul Sithonia al peninsulei Halkidiki din Grecia, este situat central, între Kassandra și Athos. Dacă peninsula Kassandra este cea mai dezvoltată din punct de vedere turistic, al drumurilor și divertismentului, Athos este închis publicului, pentru a-l vizita fiind necesare formalități speciale. Pentru plajă, Sithonia este cât se poate de potrivită, în sezon fiind mai puțin aglomerată în comparație cu alte destinații din Grecia. Apa este superbă, curată și cristalină, iar plajele nu sunt exagerat de aglomerate. Dar pentru că divertismentul nu ne interesa în mod deosebit, am ales de data asta să vedem cum este Sithonia pe bicicletă.
Având experiența anilor trecuți, când am pedalat în Thassos, Corfu, dar și Tenerife sau Turcia, ne așteptam ca Sithonia să fie cât de cât la fel. Însă pentru a fi siguri că nu avem probleme cu rulajul, am luat ambele tipuri de biciclete potrivite reliefului din această zona, mai precis gravel – care putea fi și mtb, și cursiera.
Pentru gravel/mtb am ales un traseu offroad care ne-a dus până aproape de cel mai înalt punct al peninsulei, vârful Itamos. Cu o altitudine de 817 m, vârful nu este „fabulos” de înalt, însă având în vedere că orice tură pornește de la nivelul mării, de la zero metri, diferența de nivel acumulată într-o tură de aproximativ 50 km, este suficientă. Noi am avut 1.300 m.
Pe Sithonia drumurile offroad circulate din interiorul peninsulei, sunt de foarte bună calitate cu foarte puține șanse de noroi, majoritatea suprafețelor de rulare fiind pietriș sau stâncă. Sunt drumuri forestiere late și perfecte pentru gravel bike. Urcările sunt de asemenea decente, nefiind exagerat de abrupte. Când însă ieși de pe ele și intri pe forestiere secundare, treaba se mai schimbă. Calitatea rămâne la fel de bună, drumul devenind mai îngust.
Însa diferența principală este că rampa crește semnificativ. Există serpentine, dar puține, urcările devenind pe acolocuri extrem de abrupte. Există un drum forestier principal pe „creasta” munților din interiorul peninsulei, din care se desprind aceste forestiere secundare. Poți planifica astfel, bucle care să stea doar offroad. Însă așa cum am spus mai sus, atenție drumurile extrem de abrupte. De preferat ca acestea să fie făcute la vale.
Totuși indiferent de traseul offroad ales, este foarte recomandat ca undeva la mijlocul său să treci prin satul Parthenonas, amplasat la 350 m altitudine. Este o oază plină de măslini, în mijlocul deșertului relativ din munții peninsulei. Vei găsi aici câteva mini restaurante, terase, cafenele, unde îți poți reface forțele. Parthenonas este undeva mai la sud față de ruta directă spre vârful Itamos, așa că dacă vrei să scurtezi, poți ține drumul principal spre vârf, fără să mai faci ocolul spre sat. Download track gps de aici.
Traseul de șosea nu putea fi altul decât turul peninsulei. Tour of Sithonia are în jur de 115 km cu aproximativ 1.730 m diferență de nivel. Ocolește întreaga peninsula și este destul de solicitant întrucât ai tot timpul fie urcare, fie coborâre. Foarte scurte și puține zonele de plat. Altitudinea maximă o vei găsi undeva în sudul traseului, la 253 m. Întrucât vara temperaturile sunt mari, recomandat este să ai pe bicicletă două bidoane mari de apă pe care să le reumpli în sate cu fiecare ocazie. Download track gps de aici.
Așadar, dacă vara asta planifici concediu la mare în Sithonia, ia în considerare să ai la tine și bicicletele întrucât ai pe unde să le folosești. Dacă nu ai loc în masină pentru două, cursieră și mtb, poți folosi cu succes un gravel bike, care combină cu succes avantajele ambelor biciclete.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…