Categorii: AccesoriiDiverse

Test comparativ Garmin Edge 1000 și 520

Un computer cu GPS performant este o investiție importantă pentru un ciclist amator, dar care este și foarte utilă. Garmin este lider de piață în domeniul GPS-urilor pentru activități sportive iar produsele lor, chiar dacă prețul este uneori destul de mare, sunt de o calitate foarte bună din aproape toate punctele de vedere, chiar dacă mai au și mici probleme uneori, probleme inerente la dispozitive așa complexe.

Gama pentru cicliști de la Garmin include la bază modelele simple Edge 20 și 25, diferența dintre acestea fiind posibilitatea lui 25 de a se conecta cu senzorii externi de viteză, cadență puls și radar dar și de a primi notificări de la telefonul mobil. Urmează o gamă creată pentru cicliștii care sunt axați mai mult pe ture de plimbare decât pe cele de performanță: Edge Touring, Touring Plus și Explore 1000. Gama performantă pentru sportivi include modelele Edge 520 și 1000, între ele existând modelul intermediar mai vechi 810 și noul 820. De asemenea, unele ceasuri multisport includ de asemenea funcții de ciclism, cum ar fi cele din gama Forerunner XT.

Fără îndoială cele mai populare modele sunt 520 și 1000, deși 820 vine deja din urmă. Astfel, am decis să facem un test comparativ între aceste două. Dorim să vă prezentăm o opinie personală după ce le-am utilizat pe fiecare pentru mai multe sute de km în diverse situații, nu o comparație pur din punct de vedere tehnic și al funcțiilor complete ale fiecăruia, pentru o astfel de comparație între oricare dintre modele puteți intra pe pagina producătorului, bifați modelele dorite și apoi le puteți compara.

Prima diferență evidentă dintre cele dispozitive este dimensiunea lor, astfel că Edge 1000 este considerabil mai mare ca dimensiuni (112x58x20 mm) față de 520 (73x49x21 mm), diferența cea mai mare fiind pe lungime. Dimensiunea nu ne afectează atât de mult ca utilizatori față de dimensiunea ecranului, care este mult mai importantă. Astfel, ecranul modelului 1000 are dimensiunile 65×39 mm și o rezoluție de 400×240 pixeli în timp ce modelul 520 are un ecran de doar 47×35 mm și o rezoluție de 265×200 pixeli. 1000 e deci mai lung, dar nu cu mult mai lat, atât ca dimensiuni fizice cât și ca ecran. Ce e de remarcat este că ecranul ocupă un procent mai mare din suprafața lui 520 decât la 1000. Pentru cei interesați de aspectul acesta, greutatea este de 114.5 g pentru 1000 și doar 60 g pentru 520.

Ecranul este punctul forte al ambelor modele, cel puțin după părerea mea. Ce m-a impresionat în mod deosebit este cât de vizibil este totul la lumină puternică, chiar și fără iluminatul suplimentar. Practic, cu cât ecranul e mai expus la soare, cu atât se vede mai bine. Acest lucru este mai puternic la modelul 520, însă fiind mai ieftin acesta are un ecran simplu, fără touchscreen. Iluminatul suplimentar al ecranului la 520 se face prin setări și se activează la orice apăsare de buton sau la notificări, rămânând activ pentru o perioadă de timp care poate fi și ea aleasă. Din punctul meu de vedere consider că iluminatul e necesar doar noaptea, ziua totul fiind perfect lizibil. Comenzile se fac cu ajutorul a 7 butoane situate pe lateralul computerului care devin foarte ușor de accesat după un pic de obișnuință.

Edge 1000 beneficiază de touchscreen, ceea ce oferă o interfață mai facilă, nivelul de iluminare putând fi reglat automat. Modelul nu mai dispune de toate butoanele de la 520, majoritatea operațiilor putând fi executate direct de pe ecran. Senzațională este sensibilitatea acestuia, care răspunde fără probleme la comenzile date cu mănuși. Totuși, ecranul, deși lizibil în orice condiții, mi s-a părut un pic mai puțin performant decât la 520. Singura problemă pe care am întâlnit-o este la ploaie. În comparație cu un telefon mobil de top, touchscreen-ul lui Edge 1000 funcționează foarte bine chiar și ud. Totuși, dacă vorbim de o ploaie torențială și de o cantitate mare de apă pe ecran, acesta începe să aibă probleme de funcționare care în cazul extrem pot duce chiar la blocarea temporară a ecranului. Nu este o situație obișnuită și chiar trebuie să fie multă apă pentru asta, dar se întâmplă.

Din punctul de vedere fizic, al comenzilor și ecranului, eu aș recomanda 1000 mai mult pentru șosea și 520 pentru off-road din câteva considerente: la off-road ecranul se va stropi des iar butoanele sunt mai ușor de nimerit decât ecranul pe teren dificil. Pe șosea, toate beneficiile suplimentare ale modelului 1000 sunt mai bine valorificate.

Funcțional, ambele dispozitive pornesc destul de repede și se localizează bine și precis, fiind ajutate și de sistemul Glonass. Totuși, mi se pare că senzorul e mai sensibil la modelul 1000 și își pierde ceva mai greu sateliții, 520 pare mai puțin sensibil. 1000 la prima pornire s-a localizat perfect deși eram în casă, întins în pat, sub acoperișul mansardei. 520 își mai pierde sateliții din când în când, foarte rar, dar își revine foarte rapid. Funcțional nu e o problemă, doar că 1000 pare mai performant.

Marea diferență ca funcții între cele două dispozitive este prezența hărții de bază și a unei memorii generoase extensibile cu card SD la modelul 1000, în timp ce modelul 520 are o memorie foarte mică (sub 100 MB) și doar o hartă de bază care practic nu are detalii pentru România. Pe Edge 1000 puteți încărca orice hartă doriți și veți avea inclusiv navigație de tip turn-by-turn, totul fiind simplu de realizat. În cazul lui Edge 520 puteți încărca o hartă, dar ștergând de pe dispozitiv harta originală (care oricum nu e de niciun folos), iar procesul este un pic mai complicat (o să îl explicăm într-un articol separat). Ideea e că se poate instala hartă și pe 520, dar doar o bucată destul de mică, aproximativ 1/4 din România (în funcție de complexitatea hărții). Deci facilitatea există, dar e mai mult de muncit pentru ea. Vom detalia separat în alt articol.

În mare parte, meniurile și opțiunile celor două modele sunt identice, dar diferă aranjarea acestora. În cazul lui Edge 1000 interfața seamănă cu cea a unui telefon mobil: opțiunile sunt aranjate sub formă de icoane iar pentru setări se trage în jos bara superioară. La Edge 520 toate sunt aranjate sub formă de meniuri verticale accesibile cu ajutorul butoanelor. Ce este de remarcat este că 1000 are totuși butoane pentru start/stop și lap, pentru că acestea sunt foarte folosite în timpul pedalatului și, deși toate acestea se pot face și de pe ecran, e mai comod și accesibil un buton fizic.

Ambele dispozitive permit setarea mai multor profile de activități, fiecare cu un număr de ecrane de date ales de utilizator. Pe un ecran de date se pot afișa până la 10 parametri diferiți, dar alegerea unui număr mai mic de parametri permite afișarea unora dintre aceștia în căsuțe mai mari și cu precizie zecimală mai bună. O facilitate interesantă este posibilitatea de a instala aplicații suplimentare, practic ecrane personalizate ce afișează diverse informații în format grafic (vom prezenta într-un articol și cum se face acest lucru). Pe lângă aceste ecrane alese de utilizator, mai putem vizualiza ecranul cu harta, ecranul cu partenerul virtual de antrenament (funcție care îți permite să alergi împotriva ta sau a altora care au făcut același traseu anterior) și ecranul cu profilul de altitudine. Ultimele două au și două câmpuri de date disponibile. Practic, interfața noastră cu dispozitvul este extrem de configurabilă, după placul fiecăruia. Ecranele sunt identice la conținut între cele două dispozitive, dar evident sunt mult mai ușor de citit pe 1000 datorită dimensiunilor. Totuși, părerea mea e că și pe 520 se citesc bine, inclusiv 10 parametri deodată, iar senzația când am trecut de pe 520 pe 1000 a fost că cifrele sunt oarecum inutil de mari.

Pachetele de accesorii ale fiecăruia sunt identie. Versiunea simplă vine la pachet cu o prindere cu extensie pentru cursieră și două prinderi simple cu elastic, ultimele fiind recomandate pentru MTB, unde există riscul de a o rupe pe cea extinsă. De asemenea, există o buclă elastică de siguranță cu care Edge se asigură de ghidon înainte de a fi prins prin rotație pe suportul său. În plus, versiunile bundle conțin și o centură de puls și senzorii noi fără magnet pentru viteză și cadență despre care am scris deja aici. Senzorii pot fi cumpărați și separat, cei de viteză și cadență fiind disponibili și într-un pachet unic, în caz că se pierd sau doriți un set suplimentar.

Ca și conectivitate, ambele dispozitive se conecteză cu senzorii doar pe ANT+ și folosesc Bluetooth Smart pentru a se conecta opțional în timp real cu telefonul mobil. Dacă această conexiune e activă, datele despre tură se încarcă automat pe Garmin Connect iar pe ecran apar notificări în cazul unui apel telefonic sau al unui SMS. Facilitatea mi s-a părut genială pentru că văd cine mă sună în timp ce pedalez și pot să știu dacă e cazul să mă opresc să răspund sau se poate amâna pentru finalul turei. Edge 1000 dispune în plus de conexiune WiFi, astfel că poate fi accesat de pe calculator în rețea fără să fie nevoie de cablu. Este o facilitate pe care nu am testat-o. Ambele dispozitive se conectează si cu modelele de smart trainer compatibile ANT+.

Se pot scrie zeci de pagini încercând să descriem pe larg funcțiile acestor dispozitive complexe, dar am încercat să vă facem să puteți alege mai ușor unul dintre cele două. Prețul lor este destul de mare, la fel și diferența dintre ele, așa că este bine ca fiecare să poată să decidă în cunoștință de cauză care e modelul ideal. Eu personal aș alege 1000 dacă aș merge preponderent pe asfalt și în condiții bune și 520 pentru mult off-road cu noroi și condiții grele. Pentru nehotărâți, a apărut recent modelul 820, practic aproape un 1000 în carcasă mică de 520 și cu prețul situat fix între cele două. Iar dacă sunteți serioși în ceea ce privește antrenamentul, vă sfătuim să alegeți pachetul bundle, senzorii de puls și de cadență sunt foarte importanți iar cel de viteză mărește mult acuritatea datelor.

Preț:
Edge 520 – 1390 lei
Edge 520 bundle – 1750 lei
Edge 1000 – 2470 lei
Edge 1000 bundle – 2740 lei

Importator: Extreme Riders Distribution

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Eu am luat recent Edge touring plus cu ant+, 130 eur pe ebay. de :) fata de 520 are slot de card, am pe 8 gb toata Europa, e cu touch de fapt e un 810 mai nou cu alt firmware mai simplist si mult mai usor de utilizat, poti urmări trackul la un maraton pe care nu il cunosti extrem de bine si cu turn by turn, exact ca si la mașină :) pentru mine ca sunt mai chior 520 era chiar prea mic iar edge 1000 nejustificat de scump si chiar prea mare.
    Hărțile open street le folosesc pe cele de aici :
    http://garmin.openstreetmap.nl/
    Doar Romania : http://osm.pleiades.uni-wuppertal.de/garmin/generic_new/30-06-2016/8c7142b51f89e123433f405ad34467fa

  • Si mai pacat e ca le limiteaza ei artificial. Mie personal mi-ar ajunge la maxim un 520 (care si asta mi se pare cam piperat ca si pret), dar la cat de mica au facut storage-ul pe el pentru harti mi se pare bataie de joc de pe partea lor, te forteaza practic sa mergi pe model mai mare doar sa ai mai multe harti...

  • Pacat ca sunt atat de scumpe in Romania.Mi-am cumparat de aici,din Anglia,Edge 1000 cu £351...asadar,vreo 1900 de lei.

  • A apărut și modelul 820, ar fi interesanta comparația cu 520 și raportul cost beneficiu

    • Ar fi, dar momentan nu e disponibil la noi. Când o să apară pe piață, sperăm să existe şi exemplare de test pe care să le împrumutăm. 820 aduce nişte funcții noi, inovatoare.

    • Depinde cred de versiune. ROAD de la Garmin e mult mai mare dar conține adrese şi informații de rutare în trafic inutile. Aia ce o iau eu de pe Openmaps care are curbele de nivel, toate forestierele şi destul de multe detalii are mai mult de 60 MB. Chiar sunt curios ce nivel de detalii are aia de 60 MB, că poate e suficientă. Ai un link pentru ea undeva?

      • Hartile din articolul asta, eventual fara colturile Romaniei.
        http://www.dcrainmaker.com/2013/05/download-garmin-705800810.html
        Cu colturi sa zicem ca ajunge pe la 70-80. Mai era pe undeva un tool cu care se poate ajusta harta mai exact, fara sa fie nevoie sa selectezi un tile mare la marginea hartii, din care ai nevoie de o zona foarte mica. Cu ala testasem mai demult si tot cu hartile openmaps luasem harta Romaniei cam de 60MB.

        • Păi de acolo am luat şi eu şi în 60 MB de-abia m-am incadrat cu nici o jumătate din țară. Există totuşi acolo nişte opțiuni, trebuie butonat. Harta mea are toate drumurile forestiere şi potecile turistice, curbe de nivel, etc... Poate există şi versiune mai simplă şi mai mică. O sa studiez.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma