Un computer cu GPS performant este o investiție importantă pentru un ciclist amator, dar care este și foarte utilă. Garmin este lider de piață în domeniul GPS-urilor pentru activități sportive iar produsele lor, chiar dacă prețul este uneori destul de mare, sunt de o calitate foarte bună din aproape toate punctele de vedere, chiar dacă mai au și mici probleme uneori, probleme inerente la dispozitive așa complexe.
Gama pentru cicliști de la Garmin include la bază modelele simple Edge 20 și 25, diferența dintre acestea fiind posibilitatea lui 25 de a se conecta cu senzorii externi de viteză, cadență puls și radar dar și de a primi notificări de la telefonul mobil. Urmează o gamă creată pentru cicliștii care sunt axați mai mult pe ture de plimbare decât pe cele de performanță: Edge Touring, Touring Plus și Explore 1000. Gama performantă pentru sportivi include modelele Edge 520 și 1000, între ele existând modelul intermediar mai vechi 810 și noul 820. De asemenea, unele ceasuri multisport includ de asemenea funcții de ciclism, cum ar fi cele din gama Forerunner XT.
Ecranul este punctul forte al ambelor modele, cel puțin după părerea mea. Ce m-a impresionat în mod deosebit este cât de vizibil este totul la lumină puternică, chiar și fără iluminatul suplimentar. Practic, cu cât ecranul e mai expus la soare, cu atât se vede mai bine. Acest lucru este mai puternic la modelul 520, însă fiind mai ieftin acesta are un ecran simplu, fără touchscreen. Iluminatul suplimentar al ecranului la 520 se face prin setări și se activează la orice apăsare de buton sau la notificări, rămânând activ pentru o perioadă de timp care poate fi și ea aleasă. Din punctul meu de vedere consider că iluminatul e necesar doar noaptea, ziua totul fiind perfect lizibil. Comenzile se fac cu ajutorul a 7 butoane situate pe lateralul computerului care devin foarte ușor de accesat după un pic de obișnuință.
Din punctul de vedere fizic, al comenzilor și ecranului, eu aș recomanda 1000 mai mult pentru șosea și 520 pentru off-road din câteva considerente: la off-road ecranul se va stropi des iar butoanele sunt mai ușor de nimerit decât ecranul pe teren dificil. Pe șosea, toate beneficiile suplimentare ale modelului 1000 sunt mai bine valorificate.
Funcțional, ambele dispozitive pornesc destul de repede și se localizează bine și precis, fiind ajutate și de sistemul Glonass. Totuși, mi se pare că senzorul e mai sensibil la modelul 1000 și își pierde ceva mai greu sateliții, 520 pare mai puțin sensibil. 1000 la prima pornire s-a localizat perfect deși eram în casă, întins în pat, sub acoperișul mansardei. 520 își mai pierde sateliții din când în când, foarte rar, dar își revine foarte rapid. Funcțional nu e o problemă, doar că 1000 pare mai performant.
Pachetele de accesorii ale fiecăruia sunt identie. Versiunea simplă vine la pachet cu o prindere cu extensie pentru cursieră și două prinderi simple cu elastic, ultimele fiind recomandate pentru MTB, unde există riscul de a o rupe pe cea extinsă. De asemenea, există o buclă elastică de siguranță cu care Edge se asigură de ghidon înainte de a fi prins prin rotație pe suportul său. În plus, versiunile bundle conțin și o centură de puls și senzorii noi fără magnet pentru viteză și cadență despre care am scris deja aici. Senzorii pot fi cumpărați și separat, cei de viteză și cadență fiind disponibili și într-un pachet unic, în caz că se pierd sau doriți un set suplimentar.
Ca și conectivitate, ambele dispozitive se conecteză cu senzorii doar pe ANT+ și folosesc Bluetooth Smart pentru a se conecta opțional în timp real cu telefonul mobil. Dacă această conexiune e activă, datele despre tură se încarcă automat pe Garmin Connect iar pe ecran apar notificări în cazul unui apel telefonic sau al unui SMS. Facilitatea mi s-a părut genială pentru că văd cine mă sună în timp ce pedalez și pot să știu dacă e cazul să mă opresc să răspund sau se poate amâna pentru finalul turei. Edge 1000 dispune în plus de conexiune WiFi, astfel că poate fi accesat de pe calculator în rețea fără să fie nevoie de cablu. Este o facilitate pe care nu am testat-o. Ambele dispozitive se conectează si cu modelele de smart trainer compatibile ANT+.
Se pot scrie zeci de pagini încercând să descriem pe larg funcțiile acestor dispozitive complexe, dar am încercat să vă facem să puteți alege mai ușor unul dintre cele două. Prețul lor este destul de mare, la fel și diferența dintre ele, așa că este bine ca fiecare să poată să decidă în cunoștință de cauză care e modelul ideal. Eu personal aș alege 1000 dacă aș merge preponderent pe asfalt și în condiții bune și 520 pentru mult off-road cu noroi și condiții grele. Pentru nehotărâți, a apărut recent modelul 820, practic aproape un 1000 în carcasă mică de 520 și cu prețul situat fix între cele două. Iar dacă sunteți serioși în ceea ce privește antrenamentul, vă sfătuim să alegeți pachetul bundle, senzorii de puls și de cadență sunt foarte importanți iar cel de viteză mărește mult acuritatea datelor.
Preț:
Edge 520 – 1390 lei
Edge 520 bundle – 1750 lei
Edge 1000 – 2470 lei
Edge 1000 bundle – 2740 lei
Importator: Extreme Riders Distribution
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Eu am luat recent Edge touring plus cu ant+, 130 eur pe ebay. de :) fata de 520 are slot de card, am pe 8 gb toata Europa, e cu touch de fapt e un 810 mai nou cu alt firmware mai simplist si mult mai usor de utilizat, poti urmări trackul la un maraton pe care nu il cunosti extrem de bine si cu turn by turn, exact ca si la mașină :) pentru mine ca sunt mai chior 520 era chiar prea mic iar edge 1000 nejustificat de scump si chiar prea mare.
Hărțile open street le folosesc pe cele de aici :
http://garmin.openstreetmap.nl/
Doar Romania : http://osm.pleiades.uni-wuppertal.de/garmin/generic_new/30-06-2016/8c7142b51f89e123433f405ad34467fa
Si cu 520 poti urmari un track, iar ecranul e de fapt aproape la fel de mare
Si mai pacat e ca le limiteaza ei artificial. Mie personal mi-ar ajunge la maxim un 520 (care si asta mi se pare cam piperat ca si pret), dar la cat de mica au facut storage-ul pe el pentru harti mi se pare bataie de joc de pe partea lor, te forteaza practic sa mergi pe model mai mare doar sa ai mai multe harti...
Pacat ca sunt atat de scumpe in Romania.Mi-am cumparat de aici,din Anglia,Edge 1000 cu £351...asadar,vreo 1900 de lei.
A apărut și modelul 820, ar fi interesanta comparația cu 520 și raportul cost beneficiu
Ar fi, dar momentan nu e disponibil la noi. Când o să apară pe piață, sperăm să existe şi exemplare de test pe care să le împrumutăm. 820 aduce nişte funcții noi, inovatoare.
Harta Romaniei are aproximativ 60MB
Depinde cred de versiune. ROAD de la Garmin e mult mai mare dar conține adrese şi informații de rutare în trafic inutile. Aia ce o iau eu de pe Openmaps care are curbele de nivel, toate forestierele şi destul de multe detalii are mai mult de 60 MB. Chiar sunt curios ce nivel de detalii are aia de 60 MB, că poate e suficientă. Ai un link pentru ea undeva?
Hartile din articolul asta, eventual fara colturile Romaniei.
http://www.dcrainmaker.com/2013/05/download-garmin-705800810.html
Cu colturi sa zicem ca ajunge pe la 70-80. Mai era pe undeva un tool cu care se poate ajusta harta mai exact, fara sa fie nevoie sa selectezi un tile mare la marginea hartii, din care ai nevoie de o zona foarte mica. Cu ala testasem mai demult si tot cu hartile openmaps luasem harta Romaniei cam de 60MB.
Păi de acolo am luat şi eu şi în 60 MB de-abia m-am incadrat cu nici o jumătate din țară. Există totuşi acolo nişte opțiuni, trebuie butonat. Harta mea are toate drumurile forestiere şi potecile turistice, curbe de nivel, etc... Poate există şi versiune mai simplă şi mai mică. O sa studiez.
Incearca si asta
http://extract.bbbike.org/
Foarte fain, dar iese 140 MB dacă încercuiești cât de cât România. Oricum, foarte ușor de lucrat! Mulțumim!