Toamna și primăvara aceasta mi-am dădăcit bicicleta cu câteva produse de la Motorex, trimise la test. Este vorba despre 3 soluții de lubrifiat lanțul, una de degresat, o soluție pentru curățat bicicleta și un spray care nu are neapărată legătură cu bicicleta, dar care e bun pe la casa omului: un spray anti-rugină.
De menționat din capul locului este faptul că o parte din turiștii care ne-au vizitat aici au folosit aceste produse pe biciclete lor, așadar am putut cere mai multe păreri dacă a fost cazul.
Voi începe cu drgresantul de lanț, Motorex Easy Clean, care se aplică foarte facil, fiind livrat sub formă de spray. Are jetul perfect direcționat și curăță fără probleme chiar și lanțurile care sunt pline de mizerie. Știți voi, negreala aceea de parcă ar avea ulei de gătit pe el. A fost foarte eficient și pentru pinioane sau foi, iar ideea este să-l lași un minut să acționeze după ce l-ai împrăștiat pe componentele dorite. De regulă eu încerc să evit astfel de produse pentru lanț, deoarece dizolvă tot materialul lubrifiant, însă în cazuri extreme rămâne singura soluție. Nu uita, dacă ai curățat intens lanțul cu un astfel de produs, lubrifiază-l la loc corespunzător, adică mai mult decât o faci de obicei. După aplicare, atât pe foi, pinioane sau lanț, folosește o cârpă curată pentru a șterge lanțul. Rezultatul se va vedea atât pe cârpă cât și pe componentele care rămân curate. Poate fi folosit ca degresant și pentru alte părți din bicicletă, dacă este vorba despre ulei sau grăsime. De reținut că este biodegradabil și se usucă fără a lăsa reziduri. Disponibil în diverse ambalaje, de la 250 ml la 25 de litri. Dar să nu exagerăm!
Trecând la capitolul următor, este momentul să lubrifiem bicicleta. Iar aici, cei de la Motorex ne-au trimis 3 soluții distincte. Două spray-uri, Dry power și Wet protect și încă unul, care se numește City Lube și este furnizat într-un ambalaj din plastic. Sincer, între Wet Protect și City Lube n-am sesizat nicio diferență, exceptând faptul că unul este spray, iar celălalt vine sub formă de ulei (sintetic, pe bază de ceară). City lube-ul mi s-a părut mai ușor de aplicat, deoarece oricât de precise ar fi spray-urile, tot există riscul să sară pe discul din spate, dacă nu ești atent. În cazul degresantului despre care vorbeam mai sus, nu este abolsut nicio problemă, dar în cazul celor două trebuie atenție.
City lube a fost mai eficient pe o perioadă mai lungă de timp (am beneficiat de 5 ieșiri mai lungi versus 3 cu Dry power până l-am relubrifiat), iar per ansamblu, l-am găsit mai util. Wet protect-ul pe de altă parte, a câștigat o serie de premii de la publicațiile din vest, făcându-se remarcat în condiții de umiditate. Asta înseamnă că și-a păstrat proprietățile pentru o perioadă mai lungă de timp, protejând în același timp eficient lanțul. Și tind să dau crezare respectivelor publicații, deoarece testele se fac în laborator, în condiții mai dificile decât cele reale. Eu l-am folosit pe perioada iernii, dar nu pot spune că a fost una prea umedă pe aici pe la Câmpulung, așadar nu-s complet convins că m-am putut bucura de toate calitățile sale. Tot ce pot spune este că a păstrat mizeria la distanță atât cât a permis terenul (căci dacă intrăm în noroi adânc, niciun lubrifiant nu mai este eficient), pe termen relativ lung, așadar mă declar mulțumit.
Pentru curățat bicicleta, cei de la Motorex au la dispoziție Bike Clean, un produs de asemenea biodegradabil, fără solvenți, care se aplică direct peste mizeria de pe bicicletă (spre exemplu direct pe noroi). L-am lăsat de regulă 2-3 minute ca să acționeze și a fost suficient. Bicicleta o spăl cu furtunul cu apă, dar cu presiune relativ scăzută, iar mizeria a fost îndepărtată rapid. Ce nu a reușit să îndepărteze prea eficient au fost petele de grăsime spre exemplu, care rămăseseră pe chainstay sau care pur și simplu au sărit de pe traseu sau au rămas în urma montajului unor piese. O specificație cu două tăișuri, deoarece asta înseamnă că Bike Clean nu va topi toată vaselina de la cuvete sau tot uleiul de pe lanț. Este varianta de preferat în astfel de cazuri, însă există persoane care folosesc astfel de produse de curățare care dizolvă tot ce înseamnă grăsime pe bicicletă. Pe drept cuvânt, când vezi că se curăță bicicleta atât de rapid și dispare tot ce înseamnă mizerie și grăsime de pe ea, poate fi satisfăcător, însă trebuie reținut că nu este varianta cea bună, din motive lesne de înțeles. În orice caz, o soluție decentă, care nu este agresivă și se pretează la orice fel de bicicletă.
Pentru toate cele de mai sus am primit și confirmarea de la turiști că au fost mulțumiți după utilizare, fără să primesc vreun feedback ieșit din comun. Asta înseamnă că sunt produse bune, care-și fac treaba și mai important, fac ceea ce promit fără să promită lucruri ce nu se pot realiza.
Nu în ultimul rând, spray-ul împotriva ruginii este foarte eficient atunci când te aflii în necaz, cu vreun șurub înțepenit. Am aplicat spray-ul de mai multe ori în locul cu pricina și într-un final, unoeri chiar și după 10 minute, acesta a reușit să-l deblocheze. Ce nu a reușit să facă a fost să deblocheze două piulițe complet ruginite, care n-au mai fost fost desfăcute de mai bine de 20 de ani. În ceea ce mă privește, am convingerea că erau deja sudate după atâta amar de vreme. De menționat că după aplicare, acesta ține și apa la distanță, cel puțin o perioadă de câteva zile.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…