Categorii: AccesoriiDiverse

Soluția antipană Fakir – test și concluzii după 4 luni de folosire

Roțile tubeless au devenit ceva normal pe MTB, cei ce mai merg cu camere în anvelope fiind priviți deja ciudat. Avantajele sunt atât de mari încât pur și simplu alegerea ar trebui să fie evidentă. Și cum popularitatea acestora a ajuns la cote imense, piața de lichid antipană a crescut și ea, pentru că noile anvelope tubeless ready se pot folosi doar în combinație cu acesta.

Oferta pe piață este bogată, de la mărci consacrate cum ar fi Stans sau Joe, trecând prin lichidul vândut sub marca proprie a producătorilor de anvelope (dar de obicei produs de altcineva) și până la mărci mai puțin cunoscute, dar nu neapărat mai puțin perfomante.

Fakir Protecție Antipană este un produs 100% românesc, atât ca dezvoltare cât și ca producție (imagini din fabrică găsiți aici). Produsele Fakir sunt deja pe piață de câțiva ani buni, timp în care au fost testate de mulți cicliști care le-au rămas fideli. Calitatea lor este foarte bună, la nivelul celor mai performante de pe piață, dar prețul este mult mai avantajos. Eu personal am folosit de-a lungul timpului multe tipuri de soluție (tot pe ce am pus mâna, fără preferințe). Impresia mea generală e că cele albe, pe bază de latex, funcționează mai bine pentru biciclete. Produsele Fakir, pe care le folosesc deja de 4 luni, mi s-au părut comparabile cu cele mai bune soluții încercate. Nu o să spun că se ridică la nivelul Stans sau Joe, dar cel puțin din propriile mele constatări funcționează la fel de bine ca acestea.

Fakir oferă multe tipuri de soluții pentru diverse tipuri de vehicole, în funcție de grosimea anvelopei, viteza de rulare și presiunea aerului. Pentru bicicletă, sunt oferite două tipuri: FKR-01, soluție clasică pe bază de fibre de Kevlar și FKR-LTX, pe bază de latex, ultima fiind recomandată și pentru repararea penelor deja existente. Le-am testat pe ambele pe roțile de MTB și am fost plăcut impresionat de rapiditatea cu care se etanșează anvelopa, de cele mai multe ori fiind suficientă o pompă manuală de podea pentru acest lucru. Pe teren nu am avut probleme, ceea ce e un lucru minunat dar irelevant, deoarece poate nu am avut nici ghinionul de a înțepa roata. Din acest motiv am decis să fac un test cu o anvelopă uzată: după introducerea de aproximativ 100-150 ml de soluție FKR-LTX, am perforat anvelopa pe calea de rulare cu trei cuie de diametru diferit, dintre care unul chiar foarte gros, de 4,5 mm, peste dimensiunea de 4 mm pentru care este garantată soluția Fakir și majoritatea produselor similare. Apoi am introdus toate trei cuiele deodată, am reglat presiunea la 2 atm și am verificat pierderea de presiune după extragerea fiecărui cui.

Concluzia este clară: cât timp obiectul care a produs pana rămâne înfipt în anvelopă, etanșarea e perfectă. La eliminarea obiectului, la cuiul subțire și cel mediu anvelopa s-a etanșat singură fără probleme, în timp ce la cel gros a fost nevoie de un pic de ajutor. Pe teren se poate introduce într-o gaură așa de mare un fir de vulcanizare, dar chiar și o bucată de lemn în jurul căreia lichidul să etanșeze spațiile este suficientă pentru a ajunge acasă. Oricum, soluția Fakir și-a făcut treaba și în această situație, dar pierderea de presiune e destul de mare, de 0.8 atm, ceea ce ar putea să facă necesară reumflarea roții.

Am testat separat și soluția FKR 02 pentru anvelope auto. Aceasta se introduce în anvelopă prin valvă după echilibrarea acesteia, urmând să etanșeze orice orificiu mic apărut accidental. Manevra nu este grea și se poate face și acasă, cu mașina pe cric – de dezumflă roata, se introduce lichidul și se umflă roata la loc. Singura problemă observată este că la primele drumuri, până când soluția se întinde sub formă de peliculă pe interiorul anvelopei, apar vibrații în volan la viteze mari, dar efectul se estompează după primii km. El revine pentru puțin timp după staționări de lungă durată (mai multe zile). Nu pot să spun cum funcționează pentru că nu mi-am găurit anvelopele de la mașină dar având în vedere că mașina mea nu este dotată cu roată de rezervă mi se pare un avantaj interesant. Mașinile din ultimii ani au oricum sistem de avertizare dacă scade presiunea din roți, așa că dacă se întâmplă o pană mai mare care este etanșată, probabil vom afla repede și nu vom rula așa multă vreme.

Concluzia este clară: Fakir oferă soluții antipană de cea mai bună calitate, comparabile cu cele mai bune de pe piață, la un preț bun și mai ales fabricate complet în România. Cum oferta pentru astfel de produse este foarte bogată, probabil mulți au deja un lichid preferat, dar Fakir merită o șansă din partea fiecăruia. Eu personal am fost mulțumit și voi continua să le folosesc cu încredere!

Producător: Fakir
Prețuri:
FKR-01, 240 ml (aprox. 2 roți) – 20 lei
FKR-LTX, 480 ml (aprox. 4 roți) – 55 lei
FKR-02 pentru autoturisme, 480 ml (aprox. 2 roți) – 34 lei

Prețurile sunt reduse la cumpărarea a mai mult de 6 sau 12 bucăți din același produs. Le găsiți în magazinele de biciclete partenere sau le puteți cumpăra direct de pe pagina producătorului sau de la sediul din București, bvd. Timișoara nr. 96B.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Solutia miroase puternic a amoniac. Se stie ca acesta afecteaza semnificativ rezistenta cauciucului. Asadar raman dubii in privinta calitatii acestui produs. Clarificari in acest sens nu se gasesc, poate reusiti voi de la freerider sa fiti obiectivi.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma