În octombrie anul trecut am povestit pe scurt despre un nou stop de bicicleta denumit LightSKIN. Acesta este integrat direct în tija de şa, un lucru care ni s-a părut foarte deştept. Practic cele mai importante aspecte ale unui stop de bicicletă este să nu-l uiţi acasă, să nu rămână fără baterii şi să nu fie furat. LightSkin le rezolvă pe toate. Sistemul este deştept. Dispune de 5 LED-uri din care primul este şi buton pentru pornire şi oprire. De aici poţi programa modul de funcţionare al lor – intermitent / continuu, 10 moduri în total, şi câte LED-uri să se aprindă – toate 5 sau doar primele 3 de sus dacă trebuie să introduci tija de şa mai adânc în cadru.
Tija de şa LightSKIN cu stop integrat este un produs fabricat în Corea de Sud. Ştim, este departe de noi însă poate fi totuşi achiziţionat din Europa şi nu este exclus ca în viitor să fie disponibil şi în România. Diametrele disponibile sunt 25,4mm, 27,2mm, 30,9mm, 31,6mm şi 33,9mm, iar culorile disponibile sunt argintiu, negru şi alb. Greutatea acestei tije de şa cu diametrul 27,2mm cu sistem integrat de iluminare este de 405 g în timp ce o tijă de şa normală are în medie în jur de 295 g. Produsul a primit în 2010 premiul RedDot, unul din cele 3 cele mai prestigioase titluri în domeniul designului.
Aşadar greutatea părţii electronice este în jur de 110 g. Stopurile normale sunt într-adevăr mai uşoare. Spre exemplu Sigma Mono are 47 g şi un preţ de 122 lei, iar un Cateye TL-LD170 are 62g la 40 lei. Tija de şa cu stop are un preţ de 59 euro, dar ţine cont că la pachet primeşti şi tija de şa. Aşadar vechea ta tijă o poţi revinde ca produs 2nd hand şi recupera o parte din investiţie.
Prima grijă pe care am avut-o când am primit produsul a fost să aflăm dacă raza de lumină a LED-urilor luminează perpendicular pe tija de şa sau paralel cu solul. Tija de şa fiind înclinată erau şanse ca LED-urile să lumineze spre pământ devenind mai puţin eficiente. În diagramele de pe website LED-urile figurează a fi înclinate, dar nu poţi fi sigur până nu vezi cu ochii tăi. Producătorul s-a gândit la acest aspect şi a imprimat LED-urilor un mic unghi acestea luminând paralel cu solul şi direct spre privirea şoferilor neatenţi.
Produsul în sine este solid, şi tija de şa şi LED-urile. Întreg sistemul electric / electronic este amplasat în interiorul tijei fiind astfel protejat de condiţiile atmosferice. Stopul funcţionează cu două baterii AA. Aşadar vei avea acum mai mult suc pentru ele decât dacă ai folosi un stop ce funcţionează cu baterii AAA sau CR. Bateriile se introduc prin capătul de jos al tijei aşadar pentru schimbarea celor uzate trebuie scoasă tija de şa din cadru. Potrivit producătorului durata de viaţă a bateriilor este de aproximativ 50 ore în modul 5 LED continuu sau 300 ore în modul 3 LED intermitent.
Ne-a mai plăcut şi faptul că LED-urile nu ies în afară ci sunt amplasate perfect razant cu marginea metalică a tijei. Acest lucru nu are doar o funcţie estetică ci şi practică întrucât dacă ai un cadru mai mare poţi introduce tija de şa cu tot cu LED-uri în cadru. Ok, poate te întrebi la ce mai este bun acum stopul. Ei bine sistemul poate fi programat să aprindă doar 3 din cele 5 LED-uri. Astfel poţi folosi tija chiar dacă ai un cadru mai mare aprinzând doar primele 3 LED-uri de sus.
Apoi întrucât LED-urile sunt complet integrate în structura solidă a tijei nu există riscul deteriorării. Dacă la un stop normal ataşat în exterior există întotdeauna riscul de a-l agăţa şi strica, sistemul LightSKIN nici nu au cum să-l atingi, decât cu buricul degetelor. Nu în ultimul rând este vorba de securitate. Nu mai trebuie să porţi grija stopului şi să-l iei cu tine de fiecare dată când laşi bicicleta nesupravegheată. Desigur şi o tijă de şa poate fi furată, dar mult mai greu şi nu în 5 secunde. În plus poţi achiziţiona separat un mic antifurt pentru tija de şa dacă chiar consideri necesar.
Ne-a plăcut acest sistem de iluminare şi siguranţă a biciclistului noaptea. Chiar dacă este mai scump şi mai greu decât un stop normal ţine cont de faptul că primeşti în acelaşi timp şi tija de şa. În schimb confortul tău este mult mai mare când foloseşti acest sistem. Poate următoarea versiune a sistemului va include posibilitatea încărcării prin USB printr-o mufă acoperită cu un dop de cauciuc pentru a nu mai fi nevoie să demontezi şaua pentru înlocuirea bateriilor. Sperăm ca fabricantul să găsească şi în România cât mai curând un partener pentru import. Până atunci produsul poate fi achiziţionat de la Schindelhauer Bikes.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…