Test – ghidolină Ritchey Pave

Interfața dintre om și mașină este foarte importantă întrucât dictează confortul pe care ciclistul îl resimte pe bicicletă, confort care poate scădea dramatic atunci când bicicleta este echipată cu produse de slabă calitate. Dacă la pedale mai putem face rabat, la șa și manșoane sau ghidolină calitatea contează foarte mult.

În cazul de față ghidolina Ritchey Pave pe care am testat-o pentru mai multe sute de kilometri, face parte incontestabil din categoria produselor de calitate, de top. Partea mai puțin plăcută este că și prețul tinde să fie de top, dar este oarecum justificat având în vedere confortul total pe care îl oferă ghidolina, chiar și după ture de sute de kilometri cum sunt brevetele Randonneur.

Montarea ghidolinei am făcut-o la Spokes, partenerul nostru tehnic pentru 2017. Instalarea pare simpla însă e bine să ai suficient timp pentru a o face bine. Așa cum am aflat de la mecanicii de la Spokes, ghidolina poate fi instalată „normal” sau „în răspăr”, ambele variante având avantaje și dezavantaje. De preferat este ca instalarea să fie normală, cu ghidolina înfășurată dinspre exterior spre interiorul ghidonului. În acest fel mișcarea naturală a mâinilor de împingere pe ghidon, din interior spre exterior, se va face în sensul spiralei ghidolinei, neexistând pericolul ca marginile ghidolinei să se încrețească. Dezavantajul este de ordin estetic în sensul că vei avea nevoie de banda adezivă neagra care să fixeze capătul ghidolinei.

Invers, dacă instalezi ghidolina dinspre interiorul ghidonului spre exterior, ai avantajul esteticii întrucât la interior, spre pipa, ghidolina se autofixează cu ea însăși, iar la capăt se prinde în dopul ghidonului. Curat și elegant. Fixata însă în acest fel, ghidolinele de calitate mai slaba se vor încreți întrucât tu împingi tot timpul spre exteriorul ghidonului, în răspărul spiralei. În cazul de față însă, Ritchey Pave arată ca nouă și după sute bune de kilometri și după o grămadă de litri de transpirație și ploaie revărsați peste ea.

Pe scurt, ghidolina Ritchey Pave este specială. În primul rând este groasă, nu mai puțin de 3,5 mm, și este fabricata din celebra spumă EVA pe care o întâlnim peste tot în echipamentul care necesita amortizare, de la manșoane de bicicletă la pantofi de alergare. Am ales să testez aceasta ghidolină pentru că eu în general obișnuiam să adaug dedesubtul ghidolinei normale bucăți suplimentare de ghidolină, pentru a avea un ghidon de cursieră mai confortabil pe anumite zone unde ții mâna mai mult timp. Cu Ritchey Pave poți renunța la acest artificiu. Dacă este instalată de un mecanic profesionist ca cel de la Spokes care ne asistă pe noi, atunci confortul pe distanțe lungi este garantat.

Părerea poate fi însă subiectivă. Eu am ales această ghidolină în beneficiul confortului și în detrimentul unui feedback precis din partea bicicletei. Ghidolina, fiind groasă, atenuează mult din ce îți transmite bicicleta, însă asta este și ideea. Este ca scaunul unei mașini. La o mașină de curse căptușeala scaunului este subțire sau chiar inexistentă, pentru ca tu să simți tot ce se întâmplă în jurul tău și să reacționezi în consecință. Este bine, însă nu pentru distanțe mari sau timp îndelungat și mai ales când șoferul / ciclistul, este amator. Pe de alta parte, la o mașină luxoasă, scaunul este puternic căptușit pentru că primează confortul. La fel și în cazul ghidolinei de față.

Să nu credeți însă că odată instalată această ghidolină, simți de parcă ai strânge în mână niște bureți de baie. Am participat inclusiv la concursuri, bicicleta fiind echipată cu Ritchey Pave, iar feedback-ul din drum a fost optim. Manevrabilitatea în pluton, pe piatră cubică (pave ;)) sau pe drumuri naționale alcătuite din dale de beton, a fost optimă.

Am observat că la antrenamentele în casă pe rulou, atunci când ventilația este slabă, iar transpirația curge șiroaie pe tine, ghidolina nu absoarbe tot. Sincer nu cred că există ghidolină care să poată absorbi o cantitate atât de mare de lichid. Din acest motiv palma rămâne udă și apare o senzație de disconfort. Pe ploaie însă nu prea îți dai seama. În primul rând pentru că ești mai atent la alte lucruri, la traficul din jurul tău în special. În al 2lea rând pentru că ventilația este bună și cumva, ghidolina își face treaba, aderența dintre mănușă și ghidolină fiind foarte bună. Ritchey Pave nu este lucioasă ci are o textură rugoasă, care contribuie la confort și aderență bună.

Pe spate ghidolina dispune de un strat din gel care are două roluri. Oferă aderența necesară pe ghidon și în al 2lea rând oferă încă puțin confort suplimentar, contribuind la confortul general oferit de spuma EVA. Întrucât ghidolina este destul de groasă aceasta este mai puțin elastică, din această cauză fiind poate ceva mai greu de instalat pentru cineva cu mai puțină experiență.

Ritchey Pave este o ghidolină îndreptată spre confort, numele Pave făcând aluzie clară la acest lucru. Grosimea mare de 3,5 mm oferă avantajul eliminării unui strat suplimentar opțional, de ghidolină pe care l-ai fi instalat pe dedesubt dacă ai fi avut nevoie de și mai multă amortizare. Cât privește prețul, acesta este unul destul de mare la 110 lei. Este mare, dar îl consider relativ justificat. În primul rând este „Ritchey”, iar când spui Ritchey spui calitate, performanță și fiabilitate în timp. Un produs Ritchey pur și simplu nu poate avea un preț mic. Prestigiul câștigat de-a lungul zecilor de ani, costă.

În al 2lea rând este ca și cum ai avea instalate două ghidoline. Ok, chiar și cu două ghidoline (ieftine) tot nu ajungi la prețul lui Pave, dar nici confortul obținut nu este cel oferit de Pave, chiar și când faci un un „double wrap”. Nu în ultimul rând, după peste 1000 km pe cursieră, ghidolina arată ca nouă, iar la mână se simte robustă și fermă, dar în același timp confortabilă. Ritchey Pave este disponibilă și în culoarea albă, iar în pachet primești ghidolina, dopurile pentru capetele de ghidon și banda adezivă pentru fixarea capetelor pe ghidon.

Ritchey Pave este ideală pentru cursierele de gravel, ciclocros, cursierele cu geometrie de anduranță, pentru turele lungi de sute de kilometri. Este mai puțin recomandată dacă ești un ciclist de top 10 la concursuri, obișnuit cu feedback precis din partea bicicletei. Chiar și așa însă mulți ar putea opta pentru această ghidolină, pentru acel plus de confort.

Preț recomandat: 110 lei
Importator: Bikefun

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 zile in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

5 zile in urma

Prologo lansează noua gamă de șei AGX “Slide Control” cu control al alunecării

Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…

o săptămână in urma