Test – cască Giro Montaro MIPS (2016)

Lansată în august anul trecut noua cască Giro Montaro a devenit disponibilă abia în iarna trecută fiind destinată în special ramurilor all mountain şi big mountain şi poate chiar ceva enduro mai cuminte. Clasificarea o facem în funcţie de aria de acoperire a capului pe care o face casca şi a sistemelor de securitate, iar în cazul Montaro aceasta este extinsă însă nu full face.

Giro Montaro MIPS este o cască de protecţie avansată întrucât dispune standard de „opţiunea” MIPS (Multi-Directional Impact Protection System). Sistemul MIPS permite căştii să se rotească suplimentar pe cap în cazul unui impact angular. În felul acesta creierul nu este supus unei acceleraţii la fel de mari ca în cazul în care casca transfera spre cap aceeaşi energie venită din direcţia loviturii. În general căştile cu MIPS sunt mai scumpe însă Giro a considerat că acest sistem este atât de important şi folositor încât nu există Montaro fără MIPS.

Casca este disponibilă în nu mai puţin de opt variante de combinaţii de culori. Aşadar la capitolul imagine vei avea destule opţiuni. Montaro este dotată cu un cozoroc mobil ce poate fi ridicat pentru a putea folosi ochelarilor goggle.

În partea din spate a căştii există o zone aderente, cauciucate, care ajută la menţinerea în poziţie a benzii elastice a ochelarilor.

La interior, în plus faţă de sistemul MIPS, casca beneficiază de căptuşeala X-Static ce conţine 99,9% argint. Aceasta oferă o serie întreagă de avantaje: este antibacteriană, reglează temperatura scalpului, elimină mirosurile neplăcute şi anulează încărcarea electrostatică. În plus această căptuşeală este hidrofilă şi poate absorbi transpiraţie până la de 10 ori greutatea ei.

Deşi casca oferă o acoperire atât de mare a capului totuşi ventilaţia se realizează bine. Exista 16 fante de aerisire pe care le-am găsit suficiente în testele pe care le-am făcut pe traseu. Chiar dacă mare parte a testelor au fost făcute în sezonul rece, am prins şi temperaturi ridicate când nu am simţit disconfort.

Construcţia căştii este clasică de tip in-mold. Carcasa este din policarbonat cu căptuşeală EPS şi întărituri interne de top „roll-cage”. Această construcţie cu acoperire mare a capului permite o protecţie mult mai bună decât căştile clasice de mtb cross country.

Nu în ultimul rând o altă caracteristică a căştii Montaro este suportul integrat pentru camera video de acţiune. În partea de sus, într-una din fantele de aerisire, se poate monta un suport special care se livrează odată cu casca. Acest suport permite instalarea oricăror montanţi pentru cameră GoPro sau compatibile. Dacă nu doreşti să menţii instalat acest suport el poate fi scos. Deşi specificaţia este folositoare, instalarea şi demontarea suportului se fac destul de greoi şi cu ceva dureri în degetul care trebuie să apese cu putere.

Fixarea căştii pe cap se face cu ajutorul cureluşelor de sub bărbie şi a sistemului de potrivire cu rotiţă Roc Loc® Air. Acesta din urmă nu are nimic special faţă de ce găsim la alte căşti însă este foarte solidă. Rotiţa nu se mişcă uşor şi inspiră robusteţe. Totuşi nu strica dacă această rotiţă era de dimensiuni ceva mai mari. Ar fi fost mai uşor acţionata cu mănuşi.

Cureluşele de sub bărbie sunt şi acestea cât se poate de clasice. Când ceva funcţionează nu are rost să schimbi. Cureluşele pot fi reglate în aşa fel încât să ajustezi corect unghiul în care va sta casca pe capul tău. Sub bărbie cureluşele se fixează cu un trident clasic. Fixarea pe cap este excelentă, iar sentimentul este asemănător momentului când îţi pui centura de siguranţă în maşină.

Ce a plăcut însă a fost faptul că aceste cureluşe nu pleacă din interiorul căştii şi direct pe lângă capul tău ci de undeva din profilul căştii. Acest lucru oferă un spaţiu între cureluşe şi cap ceea ce înseamnă că braţele ochelarilor vor intra mult mai uşor printre cureluşă şi cap.

O mică problema pe care am întâlnit-o a fost faptul că ochelarii Shimano S51R pe care îi foloseam se loveau destul de constant de partea de sus a căştii în timpul coborârilor. Rezulta un „clămpănit” destul de permanent. Totuşi nu este un capăt de ţară şi nu este garantat că lucrul ăsta se întâmplă cu toţi ochelarii.

Giro Montaro mărime M are o greutate măsurată de 371 grame (oficial 370) la care se adaugă 20 de grame ale suportului pentru camera video de acţiune dacă vrei să-l foloseşti.

Casca este puţin mai grea decât concurenţa – spre exemplu Mavic Notch mărime M are 320 grame sau Giant Rail mărime L are 310 g. Însă 51 grame în plus cu siguranţă nu le vei simţi pe traseu nici după o zi întreagă de dat pe cele mai solicitante poteci.

Preţul noii Montaro nu este mic. Fabricantul a stabilit un preţ recomandat de 180 euro. Deşi mai mare decât căştile concurente, Montaro oferă multe caracteristici de securitate şi confort pe care nu le găseşti la căştile mai ieftine. MIPS este în primul rând cea mai importantă la care se adaugă căptuşeala cu argint ce ajuta la igienă, compatibilitatea cu ochelarii goggle şi fixarea confortabilă şi fermă pe cap.

Toate acestea fiind puse cap la cap şi privind imaginea de ansamblu pe care o oferă noua cască de la Giro putem spune că o recomandăm. Preţul nu este chiar de buget însă securitatea oferită este peste medie. Mai mult, comparată cu Bell Super 2R MIPS, care oferă protecţie similară, preţul este mai mic deşi Bell dispune şi de mandibulă detaşabilă.

Preţ recomandat la data publicării testului: 779 Lei
Importator: ExtremeRiders

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma