Categorii: Diverse

Test – suport biciclete XLC Beluga 3

Transportul bicicletelor cu mașina nu mai este demult o problemă. Există trei modalități clare de instalare a lor – pe plafon, pe hayon sau pe cârligul de remorcare al mașinii. Suportul nostru face parte din ultima categorie și, deși categoria în sine este mai scumpă decât celelalte două – hayon și plafon, instalarea bicicletelor pe suportul care se fixează pe cârligul de remorcare, are avantajele sale, principalul fiind comoditatea și ușurința cu care prinzi bicicletele, întrucât nu mai trebuie să le ridici în aer la fel de mult ca la instalarea pe hayon, ca să nu mai zic la fixarea lor pe tavanul mașinii.

Beluga 3 este fabricat de producătorul german XLC, cunoscut mai mult pentru multitudinea de accesorii, componente și echipament de bicicletă pe care le produce. Practic XLC face cam tot, de la anvelope și plăcuțe de frână, la ochelari de soare, lanțuri de bicicleta, pedale și șei. Noi însă cunoaștem XLC mai mult pentru accesoriile sale de calitate, în magazine cel mai des găsind lumini, pompe, antifurturi, coburi și desigur, scule pentru bicicletă și atelier.

Însă suportul XLC Beluga 3 am dorit să-l testăm pentru a vedea dacă are pretenția de a “detrona” celebrul Thule, întrucât atunci când spui suport de bicicletă pentru mașină, e bine de știut că pe lume mai există și altceva decât Thule. Dar adevărul este că suedezii nu au dat niciodată greși cu produsele lor, Thule fiind practic „Mercedesul” produselor auto pentru outdoor. Singura lor problemă ar putea fi prețul care de cele mai multe ori, este cel mai mare la respectiva categorie de produse.

După cum spune și cifra din coadă, XLC Beluga 3 este un suport pentru trei biciclete. Cu siguranță primul lucru care m-a atras la acest suport când l-am scos din cutie, a fost cât de mic e atunci când este pliat. Beluga 3 are 76 cm lungime, 60 cm lățime și doar 27 cm grosime/înălțime, fiind unul dintre cele mai mici de pe piață.

Nu însă și cel mai ușor. Când e gol, suportul în sine are 17 kg, asta însemnând că este robust și construit masiv. Se vede imediat ce arunci o privire mai atentă la detalii.

Faptul că e mic când este pliat și nefolosit, reprezintă un super avantaj atunci când trebuie să-l ții în casă undeva. Cu înălțimea sa de doar 27 cm, practic îl poți ține și sub pat dacă acesta e puțin mai înalt. Însă fără nicio problema îl stochezi pe balcon, în cămară, ca să nu mai spun de garaj dacă ai așa ceva. Așadar nota 10 pentru sistemul de pliere și dimensiuni.

Dimensiunile mici vin însă și cu un dezavantaj, faptul că bicicletele sunt apropiate între ele. Între șinele pe care se pun bicicletele am măsurat 17,5 cm. Este o valoare mai mică decât la alte suporturi, care au spre exemplu 19 cm între biciclete, dar mult mai mare decât la alte produse de buget care au chiar și doar 12 cm între biciclete. Găsim valoarea asta în special la suporturile pentru 4 biciclete.

Cu 17,5 cm între biciclete am observat că la acest XLC Beluga 3 bicicletele sunt foarte apropiate, iar din acest motiv este recomandat să pui ceva între ele. Zona unde este posibil să se atingă este jos la furcă, respectiv dropout. Cât l-am folosit eu, am fixat aici bucăți circulare de burete, pe care le găsești în cutie la bicicletele noi. În rest nu am întâmpinat dificultăți la instalarea bicicletelor, intercalarea și suprapunerea lor.

Ocazional, în funcție de lungimea bicicletei, se întâmplă ca șaua să se împiedice de ghidon. Dar în cazul ăsta fie lași șaua jos, fie rotești puțin ghidonul slăbind șuruburile pipei. De cele mai multe ori eu am reușit să le instalez fără să modific nimic, ocazional mai era nevoie doar să cobor șaua la bicicleta din mijloc.

Legat de lungimea bicicletei, suportul vine cu un adaptor pe care îl poți instala când ai biciclete cu ampatament mai mare, cum ar fi cele mtb-enduro, downhill sau electrice. E vorba de două placi care se fixează în prelungirea șinei normale a suportului. Ai doar două astfel de plăci, așadar poți transporta o singura bicicletă mai lungă.

Bicicletele se fixează de suport cu ajutorul celor trei tije de lungimi diferite. Cea mai scurtă o prinzi de bicicleta cea mai apropiată de cârlig, cea medie prinde bicicleta din mijloc, iar cea mai lungă prinde bicicleta din margine. Tijele au reglaje pe toate direcțiile posibile, așa că până și pentru bicicletele full-suspension cu cadre complicate, găsești până la urmă o poziție bună în care să le prinzi.

După ce ai fixat bicicletele cu tije, imobilizarea finală o faci cu clasicele chingi cu clichet. Bicicleta devine una cu suportul. Aceleași chingi le folosești și când pliezi șinele pe care pui bicicletele. Totul devine foarte compact. Reține să așezi bicicletele în ordinea greutății lor, cu cea mai grea lângă cârlig, pentru ca pârghia forței de apăsare pe cârlig și suport, să fie cât mai mică.

Ca orice suport de pe piață care se respecta, XLC Beluga 3 dispune de antifurturi peste tot. Pe de o parte bicicletele se încuie pe suport, iar suportul se încuie pe cârligul de remorcare. Și toți butucii merg cu aceeași cheie.

Cheia și butucul sunt cele uzuale, pe care le întâlnim chiar și la Thule. Ce mi-a plăcut însă este că fixarea pe cârlig se face în așa fel încât nu ai posibilitatea de a uita suportul neîncuiat. Practic broasca stă tot timpul încuiata, tu folosind cheia doar pentru a o descuia. Când imobilizezi suportul pe cârlig, nu mai este nevoie să folosești cheia. Apeși maneta de fixare, iar încuierea se face automat.

Mi-a plăcut și sistemul în sine de fixare pe cârlig. Pe de o parte este frumos camuflat dedesubtul unei carcase din plastic. Este mult mai elegant decât să vezi fierul gol. Pe de altă parte sistemul are un reglaj cu care ajustezi cât de tare să strângi bila cârligului, dar și pentru a se potrivi corect la mărimea bilei. În instrucțiuni este indicat că trebuie să apeși cu forța echivalentă a 45 kg. Așadar foarte, foarte tare.

Evident că suportul se rabatează, este o funcție obligatoriu de avut, în special atunci când mașina ta este break. Întreg suportul culisează în jos, cu tot cu bicicletele instalate. Dacă nu ar avea această funcție, nu ai mai putea deschide portbagajul când bicicletele sunt fixate pe suport. Rabatarea se face simplu, apăsând cu piciorul pe pedala albastră poziționată sub numărul de înmatriculare.

Aceasta pedală are și niște rotițe mici. Când îl duci la mașină, sunt de ajutor dacă nu vrei să ridici suportul ci preferi să-l “târăști” pe jos, în cazul în care e prea greu pentru tine. E drept că ar fi fost și mai utile dacă rotițele erau mai mari.

Nu în ultimul rând, luminile spate sunt omologate. Așadar nu ar trebui să fie nicio problemă cu poliția. Ai toate luminile spate regăsite și la mașină: stopuri, stopuri frână, stop ceață, semnalizatoare, lumină marșarier și lumini număr.

Pe „drumurile patriei”, XLC Beluga 3 a stat bine pe cârlig. Știm cu toții în ce gropi dăm cu mașina când ne plimbăm prin țară, așa că drumurile noastre asfaltate au fost un adevărat test pentru acest suport. Nu a fost nevoie de forestiere pentru a-i verifica robustețea și stabilitatea. Suportul stă bine și oscilează foarte puțin chiar și când este încărcat la maxim, motivul principal fiind robustețea sa și sistemul de reglaj al tensiunii de prindere. Când ai doar o bicicletă pe el, aproape că nu se mișcă deloc în timpul mersului.

Concluzia recenziei noastre este foarte pozitivă.  XLC Beluga 3, deși nu este o marcă „prestigioasă”, are toate specificațiile și calitățile pe care le întâlnești la suporturile mai scumpe. Din acest motiv avantajul principal al acestui portbagaj este prețul, mai mic decât la mărcile premium.

Specificații

  • Distanță între șine: 17,5 cm
  • Pentru 3 biciclete, inclusiv electrice
  • Rabatabil
  • Pliabil
  • Dimensiuni pliat: 76 cm x 60 cm x 27 cm
  • Greutate suport: 17 kg
  • Sarcină maximă: 60 kg
  • Încuiere pe cârligul de remorcare
  • Încuierea bicicletelor pe suport
  • Lumini omologate
  • Priză 13 pini
  • Lățime maximă anvelope bicicletă: 80 mm
  • Ampatament maxim biciclete: 1250 mm
  • Preț la data publicării recenziei: 1.760 lei (pt. 3 biciclete); 1.550 lei (pt. 2 biciclete)
  • Importator: KeroBike

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma