Categorii: Diverse

Test – coburi Merida pentru ghidon, tijă șa și top tube

Suntem încă în plină iarnă, dar cât o să mai țină? Ideea este că primăvara trebuie să ne găsească pregătiți de outdoor și excursii cu bicicleta, mai ales acum, după un an de izolare și suferință… Așa că, pentru a veni în întâmpinarea “nevoilor” cu care ne vom confrunta în doar câteva luni, am testat trei coburi / genți pentru bicicletă, din categoria bikepacking. Adică cicloturism, dar mai agil și cu bagaje mai ușoare și mai puține.

Vorbim de gentuța pentru top-tube Merida EXPERT STRIPE Top Tube de 1,5 litri, coburul pentru ghidon Merida TRAVEL BAG Handlebar de 17,4 litri și coburul pentru tija de șa Merida TRAVEL Saddlebag cu impresionantul volum de 21,25 litri, pe care producătorul le caracterizează a fi impermeabile. Însă în testele noastre de laborator (în cadă cu dușul la maxim), am observat că nu toate sunt. Voi detalia în continuare. Folosindu-le pe toate trei, și poate încă un rucsăcel în fucție de nevoile fiecăruia dintre noi, poți face fără probleme o excursie cu bicicleta, chiar și de o săptămână.

Merida EXPERT STRIPE Top Tube – pentru top tube

Gentuța Merida EXPERT STRIPE Top Tube, ce are o capacitate de 1,5 litri și se instalează pe țeava top tube a bicicletei, este multifuncțională fiind gândită să pui în ea fie obiectele valoroase, gen telefon, portofel, fie lucruri care ai nevoie să fie la îndemână, cum ar fi batoane de ciocolată sau geluri energizante. Se fixează cu ajutorul a două benzi velcro, de partea superioara a țevii furcii și de țeava top tube a bicicletei. Pentru top tube ai două poziții în care se fixează banda velcro, în funcție de nevoile tale.

Accesul la interior se face cu ajutorul fermoarului care este vulcanizat, protejat adică de ploaie. Din păcate în realitate apa totuși pătrunde pe la fermoar. Așadar este de preferat ca ce pui aici să protejezi mai întâi cu o pungă. Gentuța stă bine pe cadru, nu se mișcă în timpul mersului, chiar și pe off-road. De asemenea și fermoarul se deschide în direcția corectă, de sus în jos, pentru a putea accesa lucrurile din interior fără a fi în pericol să cadă pe jos. Pe laterale avem și detalii reflectorizate, care ajută să fii mai vizibil din lateral.

În testul meu, am reușit să pun următoarele obiecte, rămânând încă ceva spațiu și pentru câteva scule mici:

  • telefonul, cu tot cu carcasa de protecție outdoor (care îl face să fie foarte mare)
  • o baterie externă
  • portofelul
  • încărcătorul de rețea
  • camera video
  • un cablu de încărcare

Merida TRAVEL Saddlebag – pentru tija de șa

Coburul ce se instalează pe tija de șa este cu adevărat mare. Are un volum declarat de nu mai puțin de 21,25 litri. Însă, în ciuda volumului mare, coburul este bine croit și echilibrat, este bine ancorat și stă bine în timpul mersului, nu se îndoaie de la mijloc. Evident, va balansa puțin stânga-dreapta, mai ales când vei face sprinturile alea puternice, dar altfel eu nu am simțit că se mișcă excesiv sau că mă dezechilibrează.

Prinderea de bicicleta se face în trei puncte: de tija de șa, cu ajutorul unei benzi velcro late și robuste, care pe interior dispune și de ceva material aderent care face ca geanta să stea și mai bine, și două chingi laterale care se prind de railurile șeii.

Fixarea chingilor este diferită stânga față de dreapta. Pe o parte avem prindere cu trident obișnuit, dar pe cealaltă avem un trident magnetic Fidlock, care practic se închide singur când apropii cele două părți. Caracteristica asta te ajută mult atunci când trebuie să fixezi singur coburul de bicicletă și nu ai trei sau patru mâini care să te ajute.

Închiderea coburului se face prin rulare, fapt care ajuta să stea bine pe bicicleta chiar și când nu este complet plin. Rulându-l, în funcție de câte bagaje sunt la interior, coburul va fi practic tot timpul plin și cu o suprafață ferma, ce ajută la fixarea bună pe bicicleta.

Merida TRAVEL Saddlebag mai are pe exterior două accesorii utile. Este vorba de o cordelină elastică, dedesubtul căreia mai poți pune lucruri pe care fie dorești să le ai la îndemână, cum ar fi un trepied foto, sau care nu au nevoie de protecție la ploaie. Un alt accesoriu este gaica în care prinzi stopul de bicicletă. Este util, dar îl poți folosi doar când coburul este plin la maxim.

De asemenea, Merida TRAVEL Saddlebag mai dispune de o specificație interesantă și utilă, dar care cauzează și probleme. Pe partea sa stângă avem un fermoar, foarte bun dacă ai nevoie să iei ceva de la fundul sacului, pentru că nu mai e nevoie să-l desfaci pe sus și să scoți toate bagajele. Fermoarul este și aceasta vulcanizat, însă în teste am observat că totuși apa pătrunde. Nu în cantități mari, dar suficient cât să-ți strice ziua. Materialul coburului este 100% impermeabil, dar din păcate acest „călcâi al lui Ahile” te cam obligă să pui extra protecție la haine.

Capacitatea mare a coburului mi-a permis să pun înăuntru următoarele:

  • sac de dormit de vară, mărime L
  • salteluță gonflabilă
  • bivvy bag
  • espressor de outdoor
  • pe exterior – șapi de offroad

Merida TRAVEL BAG Handlebar, pentru ghidon

În ciuda faptului că acest cobur este mai mic decât cel de la șa, are doar 17,4 litri declarați, l-am găsit extrem de încăpător. Tot ce vedeți în poza de mai jos nu este deloc exagerat. Coburul este practic un burlan cu acces prin ambele capete. Este o specificație comună și prezentă la marea majoritatea a coburilor de acest tip. Este util, pentru că ai acces la lucruri din ambele părți.

La fel ca la coburul de șa, și aici închiderea se face prin rulare, fapt care ajuta ca geanta să aibă o formă bine definită, chiar dacă nu este umplută la maxim, și astfel să stea bine pe ghidon. Pe de altă parte trebuie să fii mai atent la închiderea prin rulare pentru că dacă nu rulezi suficient, vei găsi apă la interior în caz de ploaie.

Coburul se prinde de bicicletă cu ajutorul a trei chingi, două velcro de ghidon și una normală dedesubtul țevii headtube. Și aici fixarea este bună, dar totuși la gropi și eventual sărituri, coburul va sări și el. Este echipat inclusiv cu niște distanțiere din burete dens, care ajută puțin să-l pui mai departe de ghidon, pentru a nu turti prea tare cablurile și conductele hidraulice, dar după ce mergi o zi întreagă pe offroad, nu prea mai ajută nimic. Dacă ești pe gravel sau asfalt, atunci situația se prezintă mult mai bine.

Chingile de pe ghidon dispun și ele, pe interior, de acel extra material, aderent, care ajută nu doar la a fixa mai bine coburul ci și pentru a proteja ghidonul.

Si Merida TRAVEL BAG Handlebar este construit din material robust, impermeabil, 210D Ripstop TPU mai precis. Iar în acest caz impermeabilitatea este, în sfârșit, completă. Nu mai avem fermoare, iar cusăturile sunt toate vulcanizate, așa că pe aici nu intră niciun strop de apă.

Pe de altă parte acestei genți îi lipsește acea supapă pe care o găsim la coburii mai scumpi. Fiind construit din materiale impermeabile, când îl închizi, coburul se umflă ca un balon. Rolul supapei este de a lăsa aerul să iasă, obținând astfel o formă mai suplă și fiind mai ușor de rulat capătul.

Pe exterior avem și aici prezentă cordelina elastică dedesubtul căreia poți pune hainele de ploaie spre exemplu, sau gimball-ul pentru GoPro. Ceva mai jos mai avem două găici unde nu cred că poți pune altceva decât două luminițe clipitoare.

Fără să mă chinui prea mult, în acest cobur am pus următoarele:

  • pufoaică subțire
  • jachetă pentru frig
  • pantalon de seară
  • tricou bumbac
  • șosete de schimb
  • bluză de corp cu mânecă scurtă
  • bluză de corp cu mânecă lungă
  • costum de baie
  • pe exterior – jacheta de ploaie
  • oală, tigaie și mâner
  • arzător cu gaz
  • butelie de 410 ml
  • cană
  • fierăstrău de outdoor

În concluzie, cele trei produse mi-au plăcut și abia aștept venirea primăverii pentru a le mai folosi o dată, mai ales pentru că sunt atât de încăpătoare, fără însă a fi voluminoase. Se completează bine una pe alta. E drept că două nu sunt complet impermeabile, așadar pentru ele trebuie luate măsuri speciale. În rest, am apreciat specificațiile coburilor și le-am găsit utile pe traseu când i-am folosit.

  Merida EXPERT STRIPE Top Tube Merida TRAVEL Saddlebag Merida TRAVEL BAG Handlebar
Dimensiuni 10 x 23 x 6,5 cm 17 x 50 x 25 cm 63,5 x 33,5 cm
Diametru 22 cm
Volum 1,5 L 21,2 L 17,4 L
Greutate reală 139 g 415 g 310 g
Material 600D TPU 210D Ripstop TPU 210D Ripstop TPU
Extra Detalii reflectorizante Fermoar lateral, cordelina elastica, gaica stop, detalii reflectorizante Cordelina elastica, 2x gaica lumini, detalii reflectorizante
Preț 159 Lei 339 Lei 229 Lei

Importator: BikeFun

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma