Categorii: Trasee bicicleta

Traseu – Surmont MTB Challenge, traseul lung

Continuăm să promovăm faptul că aceste concursuri de ciclism pot fi uşor considerate un pretext pentru cicloturism sau simple ture între prieteni. Este şi cazul traseului de azi, practic tura lungă de la Surmont MTB Challenge.

Cu o lungime de aproape 50 km şi o diferenţă de nivel de aproximativ 2.000 m, acest traseu nu este unul uşor fiind recomandat cicliştilor cu o condiţie fizică peste medie. Cei 50 de km nu par mulţi însă diferenţa de nivel mare se traduce prin mai multe porţiuni de push bike pentru cei mai puţin antrenaţi. Însă chiar şi cei antrenaţi vor trebui să apeleze de câteva ori la tehnica asta întrucât Google Earth ne spune că pe alocuri rampa ajunge şi la 29 %. Este şi cazul porţiunii de la km 20 unde avem de împins aproximativ 300 m.

În plus faţă de efortul la deal tura este şi destul de tehnică existând câteva zone la vale care necesită „skiluri” mai avansate. Este vorba de potecă îngustă ce şerpuieşte printre copaci pe o pantă semnificativă. Tot Google Earth ne spune din statisticile culese de pe traseu că ajungem să coborâm la vale şi pe o înclinaţie de 27%. Per total însă media rampei este de doar 7%.

Tura pleacă din Azuga mai precis din parcarea de la baza pârtiei Cazacu. De-a lungul traseului nu există localităţi aşa că tot ce avem nevoie trebuie să avem la noi din start. Exista doar 1 izvor la km 15, iar ruta este integral off-road. Se trece însă şi pe lângă doua cabane – Susai la km 11 şi Gârbova la km 43) unde ne mai putem realimenta. Vom pedala pe drumuri forestiere, drumuri forestiere părăsite şi înierbate cât şi pe poteci turistice mai înguste şi tehnice sau mai late şi rapide. Aşadar un veritabil traseu montan. Şi la partea de noroi stăm bine întrucât dacă plouă zonele predispuse la noroi nu vor conţine noroi lipicios ci din cel care se spală repede.

Ce mai trebuie reţinut este faptul că traseul e destul de dificil de navigat întrucât se intersectează cu el însuşi de mai multe ori. La respectivele intersecţii trebuie să pedalezi în sensul corect altfel traseul nu mai este la fel de plăcut. Din fericire pe copaci încă exista săgeţile marcate de organizatorul concursului după care ne putem orienta uşor. Pentru a parcurge traseul lung trebuie să urmărim săgeata roşie. Însă cel mai sigur mod pentru a nu te rătăci este să urmăreşti track-ul de GPS pe care ţi-l oferim.

Statistici traseu (Google Earth)
Lungime: 48 km
Diferenţă de nivel: 1.890 m
Timp de parcurgere: 6-8 ore
Altitudine maximă: 1.465 m
H maxim traseu: km 42
Rampă medie / maximă: 6,5% / 27%
Izvoare: 1 plus două cabane
Download track şi puncte de interes

Iată şi descrierea organizatorului:

„Noua variantă a traseului lung, evită zona crestei Ritivoiului, devenită impracticabilă în acest an datorită lucrărilor forestiere de defrișare. Are în schimb inclusă o porțiune de creastă situată între cabana Susai și stâna din Clăbucetul Azugii. Lungimea totală este de 52 km, însă diferența de nivel este de peste 2000 m! El se adresează categoric și în mod exclusiv elitei cicliștilor montani, cu experiență vastă în abordarea traseelor montane, capabili să suporte condițiile dure ale unor urcări susținute, cu ruperi de ritm și porțiuni de push bike, până în golul alpin din creastă, la peste 1700 m altitudine, urmate de coborâri abrupte și tehnice.

Încălzirea concurenților se face pe urcarea de 9 km a drumului forestier din valea Limbășelului. Urmează apoi punctul de alimentare 1, situat la km 11 și apoi poteca tehnică marcată cu cruce roșie, cu ruperi de ritm, spre masivul Piatra Mare. În Poiana Stanei virează la dreapta pe poteca spre cabana Rentea, care ajunge la punctul de asistență tehnică din zona km 16. Mai urcă puțin pe potecă spre cabana Rentea apoi coboară pe un single trail frumos pe drumul forestier și merge înapoi spre punctul de alimentare 2 aflat la km 23, evitând parcurgerea traseului vechi spre vârful Țigăilor și de pe creasta Ritivoiului, în prezent foarte afectată de lucrările de defrișare. Apoi urcă poteca abruptă până la cabana Susai și urmează în continuare, spre stanga, poteca pitoreasca până la stâna din Clăbucetul Azugii, amenajată în bună parte pe vremea lui Ceaușescu. Apoi coboară și urmează spre dreapta drumul forestier vechi și sălbatic, în plat și ușoară coborâre, până ajunge în puctul de control care dirijează traseul înapoi spre creastă cu un push bike de 200 m, până unde intersecteză din nou traseul deja parcurs și coboară pe o potecă în serpentine scurte și tehnice prin pădure, adiacentă drumului lui Ceaușescu, până în valea Azugii.

Urmează apoi stânga, în amonte pe valea Azugii, pe traseul scurt până la intersecția spre Predeal. Urcă apoi 2 km spre Predeal, până la punctul de alimentare 3, de la km 38. Aici se refac forțele, pentru că urmează urcarea spre pârtia Cocoșu, unde are loc proba specială de urcare contra timp King of the Hill, adresată celor mai tari rideri din concurs! Ajunși pe vârful Clăbucet, avem un mic răgaz la snack bar-ul cu energizante, pentru că urmează o nouă coborâre și urcarea abruptă de la cabana Gârbova. Ultimii 6 km sunt în coborâre pe drumul Tunului și unde o porțiune va fi dedicată cronometrării probei speciale de coborâre Speed Master, urmată de ieșirea în Azuga, spre finish.”

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma