Unele ture de o zi pot fi neplacute cateodata din cauza echipamentului inadecvat combinat cu vremea proasta sau defectiunile, sub ideea ca ‘’merge si asa”. Asta pentru ca seara va intoarceti acasa la un dus si mancare calda. Dar intr-o tura de mai multe zile comfortul pe tot parcursul turei depinde de echipament.
Pantalonii de ciclism cu bazon nu ar trebui sa lipseasca din garderoba nici unui biciclist care se respecta, ei prelungind comfortul. Pe langa asta mai aveti nevoie de niste tricouri 100% sintetice care vor elimina transpiratia de pe corp si se vor usca mult mai repede decat bumbacul. Nu subestimati muntele! Chiar daca este vara, luati cu voi macar o bluza de polar sau o geaca subtire pentru ca vremea se schimba des si brusc la munte. Pentru ploaie cea mai buna solutie este o pelerina ‘’poncho’’ care va acoperi tot corpul (inclusiv mainile, peste ghidon) pana la genunchi. Pelerina poate fi completata de niste suprapantaloni impermeabili daca vremea este mai rece.
Ca si cortul, sacul de dormit face parte din echipamentul vital, fara de care nu puteti face nici o miscare de mai multe zile pe bicicleta sau perpedes. Tinand cont ca nu veti merge in ture cu bicicleta iarna, veti avea nevoie de un sac de dormit de trei sezoane, mic si usor. Trei sezoane inseamna o temperatura de comfort cuprinsa intre 0 si -5 grade C. Nu va lasati pacaliti de diverse temperaturi de extrem listate pe saci, ceea ce conteaza este temperatura de comfort. Un astfel de sac se invarte in jurul a 1,8 – 2 kg, daca sunt sintetici, dar daca va permiteti, puteti investi intr-un sac de puf, cu aceleasi proprietati ca si cel sintetic, doar ca jumatate ca si dimensiuni si greutate. Nu uitati ca sacii de dormit se tin scosi din sacul de compresie cand nu sunt folositi, si atunci cand se strang nu se ruleaza, ci se indeasa in sacul de compresie.
Binecunoscuta imagine a montaniardului cu izolirul pe rucksac trebuie sa se transpuna si biciclistului, doar ca izolirul va sta undeva peste genti. Aproape orice izolir este bun, mai putin cele de gimnastica, subtiri de 5 mm. 8-10 mm este o grosime ideala pentru 3 anotimpuri. Mai recent, saltelele autogonflabile au din ce in ce mai multi adepti. Binenteles, ofera un comfort mai ridicat decat cele clasice dar cu unele dezavantaje cum ar fi: sunt sensibile la intepaturi si deci trebuie o atentie sporita daca se pun direct pe sol; se defecteaza prea repede si sunt mult mai scumpe. It’s up to you!
Desi unii ignora importanta lor, treuie sa incadram la capitolul echipament de baza briceagul multifunctional cat si frontala (sau un far de bicicleta). Aceste 2 accesorii nu trebuie sa lipseasca din rucksacul oricarui biciclist sau montaniard, chiar si pentru ture de o zi. Cu briceagul puteti taia si confectiona tot soiul de chestii necesare in caz de urgenta, iar fara frontala sunteti practic blocati in cazul in care ratatici traseul sau daca traseul imaginat de acasa se dovedeste mai lung decat ati planuit. Acestea nu sunt fantezii vazute la Discovery Channel (Survivor cu Ray Mears nu e chiar asa absurd daca iei esenta) ci sunt elemente imprevizibile care se intampla chiar si celor mai experimentati bikeri.
Pe langa echipamentul de baza mentionat mai sus mai aveti nevoie de diverse accesorii care pot depinde de traseu sau anotimp, dupa cum urmeaza:
– trusa de prim ajutor cu: plasturi, bandaje, dezinfectant, antidiareice, pastile pentru dureri, fluier.
– palarie/sapca pentru soare
– ochelari de soare (cu factor de protectie 2)
– crema impotriva arsurilor solare (minim SPF 30)
– telefon mobil (daca aveti 2 cartele pe 2 retele ar fi ideal)
– hartie si bricheta
– camera de schimb si petece cu lipici (pot fi mai multe pene)
– leviere pentru demontat cauciuc
– briceag special pentru bicicleta cu toate cheile necesare unei biciclete (surubelnita dreapta, cruce, imbusuri si cheie de lant)
– 2 metri de banda izolatoare
– 2 suruburi de 5mm, cu cap imbus (tot de 5), aproape toate suruburile de pe bicicletele mai noi fiind de 5.
– O pereche de saboti de frana, in caz de ploi si noroaie masive
– 30ml de ulei pentru uns lantul sau alternative
– bidon cu apa, preferabil doua si de 750ml fiecare
– chingi de prindere
– obiecte de igiena
– un antifurt cat mai mic. Nu veti lasa bicicleta nesupravegheata, mai ales in mediu rural iar legatoarea are doar rolul de a lega bicicleta de cort pe timpul noptii.
– Stop de spate cu baterii
Autor : Mihai Udvar
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Slashu, e o varianta foarte usoara si lejera, dar se preteaza pentru vreme faina si ture de weekend. La ture lungi de saptamani, e bine sa ai cort cu tine. Am mai si stat unele nopti senine asa cum zici tu, desi aveam cort. N-a fost asa placut pe cat ma asteptam: roua si tantari.
Dar se poate si asa pt cei care nu au spatiu pt echipament mult.
Pe ture de 2-3 zile eu prefer:
- saltea autogonflabila - 800g - diferenta mare de confort, ca daca nici noaptea nu dormi bine dupa ce te dai jos din sa...
- sac de puf - 600grame - volumul la jumatate fata de unul cu holofibra (de ex.)
- husa pentru sacul de dormit - cam 700-800g - in loc de cort - husa cu gluga mai inaltata, cu plasa de tantari, impermeabila.
Si am rezolvat problema cu toate trei, in greutatea unui cort mic :) si la volumul doar unui sac.
nu exista cort cu bete de duraluminiu de peste 10mm diametru si cu greutate sub 2,5 kg! mai repede de la 8,5 mm in sus... la 10 mm sunt corturile de 4 sezoane gen hannah expedition sau the noth face VE25 dar care au catre, sau chiar peste, 5 kg! corturile mai usoare au si bete mai subtiri pt ca nu ajung sa fie montate la asemenea altitudini incat sa aiba nevoie de atata rezistenta la vant!
Imi place articolul, atinge punctele esentiale.