Vanmoof VM5 (2011)

Aceasta este prima bicicletă de oraș care reușește deja de la primul contact, să mă facă să zâmbesc larg. Odată ce iei contact cu Vanmoof VM5, involuntar vei citi tips-urile aplicate pe cadru de genul „your bike’s weight equals that of a small pig, this thing will make you fly quite literally.”

Odată ce pornesc la drum îmi dau seama imediat că aceasta este alternativa ideală la bicicletele Gazelle. Vanmoof VM5 este tot o citadină, însă are un gabarit mai mic, care te va ajuta să te strecori mai bine prin oraș. În plus este mult mai manevrabilă în ciuda greutății destul de ridicate, de 17.38 kg (cântărit).

Vanmoof VM5 este expresia designului olandez modern dar cu un strop de vintage. Designerul bicicletei, Ties Carlier, s-a asigurat că aspectul va impresiona majoritatea potențialilor cumpărători dar și pe cei care te admiră de pe marginea drumului, asigurând astfel succesul de imagine al VM5-ului. Să vedem totuși cum s-a comportat Vanmoof VM5 prin oraș.

Cadru/echipare

Componentele pe care le regăsim pe Vanmoof VM5 sunt special alese încât să-ți simplifice pe cât de mult deplasările prin oraș. Prin simplitatea funcționalității componentelor este completat aspectul purist al bicicletei. Astfel, ai la dispoziție un butuc spate cu 3 viteze integrate, Shimano Nexus, iar rapoartele pot fi schimbate foarte simplu direct de pe ghidon, cu ajutorul unei manete de tip grip shift. Schimbarea vitezelor se face instant, de la mic la mare și invers, însă dupa o pauză de pedalat vei remarca un mic lag la prima pedală.

Frâna o poți acționa fie printr-o pedală in spate, fie cu ajutorul manetei montate în partea stângă a ghidonului. Niciuna dintre variante nu te va impresiona prea mult, dar opresc bicicleta decent. Dacă dorești o frânare mai puternică, va trebui să le acționezi pe ambele în același timp.

Cu gândul la confortul tău, cei de la Vanmoof au decis să instaleze pe VM5 o șa Brooks. Exact! Faimoasa șa Brooks este cea care îți va asigura confortul necesar și pe drumuri ușor denivelate. Totuși, gradul de confort, nu se ridică la cel oferit de o șa, instalată pe o bicicletă Gazelle.

Anvelopele contribuie și ele la atenuarea denivelărilor de pe drumurile românești iar ca să reduci efortul la minim, bicicleta are deja un set de lumini integrate în cadru, care se vor aprinde subtil pentru a te ajuta să te faci remarcat în trafic.

Iar dacă tot ne aflăm la capitolul confort, suntem nevoiți să amintim de sistemul de antifurt al acestei biciclete. Este un sistem cu lanț de la ABUS, mascat frumos în cadru, care poate fi scos ori de câte ori este necesar să-ți legi bicicleta. Este foarte simplu de acționat, iar închiderea se face cu ajutorul unei chei. Toate aceste gadget-uri sunt realizate pentru ca tu să te concentrezi doar pe esențial: drumul și pedalatul.

Cadrul beneficiază de suduri foarte bune, realizate așa cum ne-am fi așteptat de la o asemenea bicicletă.

Nu ne-au impresionat deloc pedalele, pe care dacă vei pedala încălțat cu pantofi într-o zi ploioasă, talpa îți va putea scăpa la o accelerare mai bruscă. Cel mai bine este să le schimbi cu unele care beneficiază de o suprafață cauciucată dacă vrei sa folosești bicicleta și pe vreme mai mohorâtă.

În priviința lanțului nu ai de ce să-ți faci probleme, deoarece este mascat de o protecție realizată din material plastic. Ajustarea înălțimii șeii nu este deloc comodă. În primul rând, nu beneficiază de o cheiță quick release (care probabil ar fi perturbat aspectulk bicicletei) și poate fi acționat doar o cheie imbus pe care va trebui s-o introduci undeva în interiorul țevii superioare a cadrului, chiar lângă tija de șa.

Lipsa cricului poate fi percepută ca un minus, atunci când trebuie să parchezi bicicleta. Datorită greutății mai mari este neplăcut să încerci să-i găsești o poziție în care să n-o zgârii.

Prin oraș/Manevrabilitate

Vanmoof VM5 este o bicicletă de oraș manevrabilă. Ai o poziție înaltă, deci poți vedea traseul de sus. Un avantaj atunci când te strecori printre mașini.

De asemenea, ghidonul a cărui poziție este orientată către biciclist este relativ îngust și-ți va permite să încapi și prin locuri mai strâmte.

Furca are un unghi decent, care te va ajuta să iei virajele mai strâmte în siguranță. Este o bicicletă cu care-ți poți îndeplini fără probleme task-urile de zi cu zi.

Concluzie

Aceasta este o bicicletă pentru cei cu pretenții. Cu pretenții de imagine și cu pretenții de stil. VM5 reușește să-ți contureze imaginea de urbanist modern și oferă în același timp plăcere la pedalare.

Greutatea poate fi percepută ca un dezavantaj, deoarece nu-ți va fi foarte ușor s-o muți dintr-un loc în altul, dar este clar pe undeva că nu te poți bucura doar de avantaje. Trebuie să faci și un mic compromis pentru a pedala pe Vanmoof, însă avantajele pe care ți le oferă, te vor face să uiți din prima clipă că ai lăsat cândva, ceva, de la tine. Iar ca să fie pe deplin convigător, nu este oferit la un preț mare.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma