Categorii: Trotinete

Test – trotinete electrice HX X7 și X8

Revista noastră nu este doar despre biciclete ci despre mișcare în general, sport și outdoor. Este și despre mobilitate, iar când ne gândim la mobilitate urbană, transport alternativ, decongestionarea traficului și reducerea poluării, trebuie să vorbim despre trotinete electrice. Mie cel puțin, asta îmi vine în minte și nu bicicleta sau bicicleta electrică. Sper că nu se vor supăra mulți cicliști și bicicliști când voi spune că pentru deplasarea urbană găsesc trotineta electrică mai potrivită decât bicicleta electrică, asta în ciuda pasiunii mele pentru bicicletă care dăinuie de peste 20 de ani. Nu pun în discuție vizibilitatea în trafic sau siguranța, care sunt mai bune la bicicletă, ci mă refer doar la sănătate.

Întrucât pe trotinetă nu faci niciun fel de efort, cantitatea de aer inspirată, poluat desigur, este mult mai redusă decât atunci când pedalezi, chiar și cu puțin efort dacă ești pe-o bicicleta electrică. În sprijinul acestei opinii vin și celelalte păreri pe care le întâlnești des pe facebook, la bicicliștii care folosesc în oraș măști cu filtre înlocuibile și care se înnegresc de la praf, fum și particule fine în timp destul de scurt.

Revenind la HX, X7 și X8 sunt două dintre cele mai accesibile și performante trotinete electrice de pe piață. HX X7 este mai mică, mai ușoară, cu autonomie mai mică, dar mai ieftină, în timp ce HX X8 este puțin mai mare, puțin mai grea, cu autonomie excelentă și ceva mai scumpă.

Designul trotinetelor HX X7 și X8

După cum arată, trotinetele sunt două dintre cele mai aspectuoase de pe piață. Se vede că producătorul nu s-a mulțumit doar să pună pe piață niște trotinete funcționale ci s-a ocupat și de design. HX X7 dispune de o temă pe albastru, cu cablurile albastre, catadioptrii albaștri și desigur maneta de comandă albastră. HX X8 în schimb este pe roșu, cu cabluri roșii, catadioptri și maneta de comandă roșie.

Esteticul frumos nu se oprește aici ci continuă cu designul general al trotinetelor. Liniile sunt cursive și se continuă armonios, pornind de sus de la ghidon, făcând tranziția spre platforma pe care stai și încheind cu spatele și stopul integrat în aripă.

Tot la imagine se încadrează bine și modul elegant în care bateriile celor două trotinete sunt integrate în design și șasiu. Dacă la X8 bateria este oarecum externă, dar bine poziționată pe coloana de direcție, și foarte ușor de scos la nevoie, la HX X7 bateria este complet integrată în coloana ghidonului. Pentru a o accesa trebuie să deschizi capacul care conține si ecranul, iar apoi vei scoate bateria din interior. Bateriile nu trebuie scoase pentru a fi încărcate, dar poți face asta forte ușor dacă vrei să le înlocuiești.

Plierea la trotinetele HX X7 și X8

Plierea este un aspect important nu doar la trotinete ci cam la orice ține de mobilitatea urbana. Vrei ca vehiculul folosit să devină cât mai mic atunci când nu-l folosești, fie că e vorba de acasă, dar mai ales la job, când nu vrei să se împiedice lumea de trotineta ta pe holuri.

La capitolul acesta cele două HX nu sunt cele mai pliabile de pe piață. Desigur, coloana ghidonului se rabatează, la fel ca la oricare altă trotinetă electrică, însă ghidonul în sine, manșoanele nu se pliază ci rămân în laterale. Manșoanele, fiind fabricate dintr-un cauciuc moale, foarte aderent, te cam agăți în ele. Deci trebuie un spațiu mai mare și puțină atenție atunci când urmează să parchezi X7-ele sau X8-ul.

Când ești în mișcare, coloana ghidonului se blochează print-un sistem robust și sigur, pe care îl întâlnim des și la bicicletele pliabile. În plus, maneta de blocare este la rândul ei asigurată cu încă o piedică, pentru ca șansele ca ghidonul să se plieze accidental, să fie zero.

HX X7 și X8 – Dotare și opțiuni

Cele două trotinete sunt similar echipate. Ambele dispun de clopoțelul obligatoriu pe care trebuie să îl ai în trafic, catadioptri pe laterale pentru a fi văzut mai bine noaptea în intersecții, far și stop integrat, frână de mână la roata spate, frână electro-magnetică în față și frână clasică la călcâi, la roata spate, plus aripi față-spate pentru a nu te stropi când mergi pe suprafață udă. X7 are roți mai mici, pneumatice de 8,5 inch și acumulator de 36V cu 5Ah în timp ce HX X8 vine cu roți pneumatice mai mari, de 10 inch și acumulator mai mare, de 36V cu 10,4 Ah.

Poate părea un detaliu neinteresant însă eu personal am fost foarte încântat de prezenta cricului la aceste două trotinete. Am mai mers și cu alte mărci care nu aveau cric și foarte mult mă chinuiam să găsesc locuri potrivite de care să le sprijin. Este ușor când ai un perete, dar când lângă tine este doar un gard mic sau un stâlp, sau nimic, pur și simplu nu ai cum să lași trotineta din mână. Cricul de la X7 și X8 este cu adevărat un “life saver”, în multe situații urbane.

Ambele trotinete sunt echipate cu far și stop. Farul este mai mult pentru „a fi văzut”. Este totuși suficient de puternic pentru a lumina drumul. Însă dacă vrei să mergi cu 25 la ora, ai nevoie totuși de încă o lumină, mai puternică. Stopul se aprinde odată cu farul, iar când frânezi acesta clipește.

HX X7 și X8 dispun de încă o specificație, mică și utilă. Este vorba de cârligul care agață aripa spate atunci când pliezi trotineta. Acest cârlig se transforma în agățătoare pentru rucsac atunci când ești în mers prin oraș. E drept că opțiunea nu este specifică pentru HX ci o întâlnim și la alte mărci de trotinete.

Bateria și autonomia la HX X7 și X8

În teren am măsurat o autonomie decentă pentru X7 și remarcabilă pentru X8. Dacă HX X7 a ținut 12 km, cu X8 am mers 30 de kilometri. Testul l-am făcut în București, pe teren plat și suprafață bună de rulare, la o temperatură medie cam de 10 grade, cu vânt moderat din față și cu subsemnatul la vreo 75 kg. Daca HX X7 este bună de mers la serviciu, unde însă trebuie s-o pui neapărat la încărcat, cu X8 poți face fără griji mai multe drumuri urbane înainte să fii nevoit s-o pui iar la încărcat.

Autonomia bună este obținută și pentru că la fiecare frânare, bateriile se încarcă mulțumită frânei electro-magnetice. Practic când frânezi folosind maneta de la ghidon, motorul electric începe să producă curent electric, pe care îl pune înapoi în baterie, în loc să-l consume.

Este bine de știut că poți cumpăra acumulatori de rezerva pe care îi poți avea în rucsac. Spre exemplu acumulatorul pentru X7 cântărește 1,5 kg în timp ce pentru X8 are 3 kg. Transportându-le însă în spate, într-un rucsac, greutatea lor nu cred că este o problemă.

Pe de altă parte nu am apreciat că ecranul trotinetelor nu oferă și informații despre distanta parcursă. În afară de viteza și modul de deplasare, mai ai doar nivelul bateriei, dar nu și odometru. Este folositor să vezi câte liniuțe mai ai, dar este mai util să cunoști câți kilometri ai parcurs, pentru a știi autonomia rămasă.

Partea bună este că trotinetele au un soft special care ajută mult să nu rămâi în drum cu bateria descărcată. Astfel, în momentul în care din baterie rămâne doar 1 liniuță, viteza maximă scade la 20 kmh, dar și accelerația este mult mai lentă. La viteza asta și cu doar o singură liniuță rămasă, am obținut încă 8 km de autonomie, la HX X8 cel puțin. Următorul nivel de avertizare pentru baterie goală este un semnal sonor, moment când și ultima liniuță din baterie începe să clipească.

Manevrabilitatea trotinetelor HX X7 și X8

Trotinetele stau bine pe drum, dar am observat o problemă atunci când vrei să le miști de colo-colo. Ghidonul nu se rotește mult stânga-dreapta. În timpul mersului asta nu este o problemă, pentru că la viteză nu vei lua niciodată un viraj exagerat de strâns. Când însă vrei să miști trotineta în spații strâmte vei observa că este nevoie să o ridici des de la sol pentru a o pune pe direcția dorită, sau să o împingi repetat în față și în spate, până când obții direcția dorită. Practic unghiul de bracaj este mare.

Cum se comportă în trafic HX X7 și X8?

Cele două trotinete mi-au plăcut în oraș. Le-am folosit alternativ și s-au comportat foarte bine. Ambele accelerează repede, X8 fiind o idee mai rapidă decât X7 la plecarea de pe loc. X7 însă, având baterie mai mică, aceasta se golește mai repede, moment în care nu mai treci de 20 la ora. Însă viteza maximă, cu bateria plină, m-a surprins puțin, fiind peste 25 la ora. Măsurată cu un gps Garmin, am prins chiar și 30, și nu la vale. Ideea este că în mod normal, viteza afișată, era în jur de 28.

Cele două trotinete au 3 moduri de condus – normal sau economic, “D” alb sau standard și “D” roșu sau sport. În modul “Normal” viteza maximă este de 10 la ora, la D alb avem maxim 15 la oră, iar cu D roșu prindem viteza maximă. Îmi place că poți alege cum să mergi, spre exemplu dacă ești începător pe trotinetă, vei dori ca atunci când apeși la maxim accelerația, să nu pornești ca o săgeată prin trafic.

Legat de accelerație, mi-a plăcut maneta care o acționează. Designul este foarte plăcut, dar mai important este faptul că poți controla bine și precis viteza. La alte trotinete pe care le-am folosit, accelerația era foarte sensibila fiind greu să menții o viteză constantă, mai mica, când nu voiai să mergi cu viteza maximă.

Foarte utilă este și funcția de „pilot automat”. Dacă ții 6 secunde accelerația într-o anumită poziție, nu neapărat la maxim, vei auzi un beep, iar trotineta va menține acea viteză fără să mai fie nevoie să apeși accelerația. Pe bulevardele lungi din orașele mari, funcția asta este foarte folositoare.

Platforma pentru picioare este suficient de lată pentru a încăpea un adult. Încap chiar și 1,5 adulti, pentru că de câteva ori l-am transportat și pe junior la orele lui de tenis.

Frânarea este bună, chiar foarte bună. Ai 3 frâne: frâna electro-megnetică la roata față, frâna pe disc la roata spate și frâna la călcâi tot pe roata spate. Important este să le acționezi cu „gingășie”, pentru a nu te trezi că sari peste ghidon. În mers stabilitatea este bună, însă totuși, cu așa roți mici nu poți niciodată să exagerezi cu bruscarea ghidonului.

Lipsa suspensiilor am simțit-o, deși nu pot spune că m-a deranjat. În majoritatea timpului totul este mai mult decât în regula. Asfaltul, chiar și de calitate mai slabă, nu deranjează în mers. Roțile trotinetelor sunt umflate, așa că o bună parte din vibrațiile drumului vor fi atenuate. Chiar și pe piatra cubică este bine. Dacă suprafața nu este exagerat de distrusă, poți merge fără probleme cu 23-25 la ora și pe piatră cubică. Puțin mai problematică a fost lipsa suspensiilor la trecerea peste liniile de tramvai, însă doar atunci când trecerea era exagerat de accidentată.

Roțile pneumatice, umflate, sunt confortabile în timpul deplasării, însă la ele există întotdeauna pericolul unei pene. Din păcate dejanterea unei roți de trotinetă este cunoscută a fi o operație deosebit de anevoioasă.

Concluzii pentru HX X7 și X8

Cele două trotinete chiar m-au încântat, mi-a plăcut foarte mult să le folosesc. Le-am găsit foarte utile în viața urbană de zi cu zi. Nu mi-a plăcut doar cum s-au mișcat prin oraș ci și cum arată, mai bine decât multe alte modele de trotinete existente.

HX X7 și X8, deși asemănătoare sunt totuși diferite. X7 este mai lejeră, mai ușor de folosit de o doamnă spre exemplu, fiind mai mică și mai ușoară. Accelerația este mai delicată, iar bateria mai mică, dacă ai una de rezervă în rucsac, este și ea mai ușoară. Ca să nu mai spun și de preț, care este unul dintre cele mai mici de pe piață, la acest nivel de autonomie și opțiuni. Este potrivită pentru tine dacă ai drumuri mai scurte de făcut.

HX X8 pe de alta partă, este o trotinetă „în toată firea”, mai grea, mai mare, mai stabilă și foarte utilă dacă ai distanțe lungi de acoperit. Desigur este și mai scumpă, dar la autonomia mare pe care o are, la care se adaugă designul foarte reușit, o consider cât se poate de competitivă pe piață. Rămâne doar la latitudinea ta pe care o alegi și care consideri că ți se potrivește.

Specificații

HX X7 HX X8
Autonomie măsurată 12 km 30 km
Greutate 11 kg 13 kg
Motor 350 W 350 W
Acumulator 36V 5Ah 36V 10,4 Ah
Sarcină maximă 100 kg 100 kg
Frâne Magnetică față, disc spate, călcâi Magnetică față, disc spate, călcâi
Roți Pneumatice, 8,5 inch Pneumatice, 10 inch
Suspensie Nu Nu
Lumini, catadioptri, clopoțel Da Da
Preț la data publicării recenziei   1.900 Lei (cu extra baterie)   2.195 Lei

Importator: QuickVolt

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma