Transmisie și frâne Shimano Deore M6000 (2018)

Iată că într-un final am reușit să testez noua gamă Deore și chiar dacă în ultimul an m-am mai întâlnit cu unele componente, acestea au fost în fond frânturi și nu toate la un loc pe o singură bicicletă. Mereu am fost pentru instalarea unei game omogene de componente pe bicicletă, căci aceasta exprimă coerență în ceea ce privește aspectul dar și funcționalitatea.

Noua gamă Deore arată mai bine ca oricând. Dar asta era de așteptat.

Deore este probabil cea mai importantă gamă de componente a celor de la Shimano, iar cu modelul 2018 aceștia nu fac altceva decât să ducă mai departe ideea unor piese cu un raport preț/performanță aproape fără concurență. Acestea se adresează oricăror categorii de bicicliști, începând cu mountain bikeri și terminând cu iubitorii de trekking sau ciclocross. Ca diferențe principale față de gamele mai sus plasate sunt atât unele specificații (Deore rămâne doar cu 10 pinioane – suficiente, oricum) și folosește alte materiale pentru piese, fiind ceva mai grele decât SLX sau XT, nemaivorbind de XTR. Dacă totuși te-aș pune pe o bicicletă echipată cu Deore, legat la ochi, probabil ți-ar fi greu să faci diferența între acestea și componentele mai scumpe din gamele mai sus amintite, chiar și la nivel de frâne, ceea ce este impresionant.

O multitudine de variante îți stau la dispoziție: 3 angrenaje (38-28, 36-26 sau 34-24 pentru 2×10 și 40-30-22 pentru 3×10), o nouă casetă de 11-42 alături de cele deja cunoscute (11-36/34/32), schimbător de pinioane dotat cu tehnologia ShadowPlus, deci cu patină blocabilă și trei tipuri de tragere pentru schimbătorul de foi: top swing, down swing și side swing pentru bicicletele cu cabluri trase prin cadru. Totodată, schimbătorul de foi vine cu 5 tipuri diferite de prindere: high, low, direct mount, e-type și noua versiune, mid-type).

Deja din procesul de montaj am admirat finisajele noii game, practic nicio piesă nu a rămas neatinsă de schimbare. Îmi place foarte mult angrenajul, cu noile linii sculptate, dar la fel de mult îmi plac și frânele mai subțiri și mai elegante. Schimbătorul de pinioane se încadrează în linia clasică de la Shimano pentru tehnologia ShadowPlus, iar schimbătorul de foi este doar un schimbător de foi și nimic mai mult. Greu de crezut că se poate inova prin design această componentă măruntă, dar importantă.

Transmisia

Am avut la dispoziție o transmisie 2×10 cu foi 36-26 și cu noua casetă de pinioane 11-42, o combinație ideală pentru începătorii care vor să urce la munte pe trasee mai abrupte. De asemenea, aceștia mai au la dispoziție varianta de angrenaj 34-24, cu un raport de urcare de 0.57. Asta presupune că atât timp cât poți să susții o cadență mai mare, îți va fi lejer să urci secțiunile foarte abrupte. În cazul de față 26 cu 42 s-a dovedit a fi mai mult decât suficient pentru traseele din zonă.

Finisaje foarte bune și design mai mult decât plăcut, pentru o gamă mid-level.
Hollowtech cu brațe sculptate și ax gol pe interior. Prinderea brațului din stânga se face la fel ca pentru restul de componente din gama Shimano.
Caseta cu 10 pinioane. Pinionul cel mare, cu 42 de dinți, este negru.

Ambele schimbătoare lucrează ireproșabil, cu mențiunea că cel de foi este mai ușor de acționat, iar cel de pinioane este mai ferm în schimbări și mai precis. Asta se datorează construcției schimbătorului dar și arcului, care este acum mai dur. Spre exemplu, diferențele dintre un schimbător Shimano Deore și un Alivio sunt imense la nivel de arc și fermitate.

Design mai agresiv și patină blocabilă. Odată blocată, aceasta face ca transmisia să fie mai stabilă și mai liniștită.
Materiale bune însă nu de top. Diferența de greutate față de un Shimano XT de 11 pinioane este de 42 de grame.
Schimbător de foi cu prindere Direct Mount și tragere de jos.

Angrenajul Hollowtech are axul gol și brațe sculptate, frumos finisate. Îmi place că nu sunt de-un negru lucios, care s-ar zgâria imediat după primele ture și am apreciat și greutatea acestuia de 832 de grame. Pentru două foi, una onorabilă.

Shifterele cu prindere I-SPEC nu au afișaj (doar cele cu prindere pe colier) și sunt perfect compatibile cu manetele. Sunt ușor de acționat și beneficiază de funcția 2-way-release, adică atunci când cobori un pinion, poți acționa padela superioară atât prin tragere cât și prin împingere. Materialele nu-s foarte grozave, iar aici se văd clar diferențele față de componentele mai sus plasate în gamă.

Frânele

Noile frâne Deore sunt aproape la fel de capabile precum XTR-urile de acum 3-4 ani. Nu sunt la fel de ușoare însă din punct de vedere al funcționalității sunt tot pe acolo: au un design foarte slim, poți regla distanța manetei față de ghidon (cu imbus, nu cu robinet dedicat) și pot găzdui plăcuțe cu radiator, o specificație de interes pentru iubitorii de enduro spre exemplu. Sau all-mountain. În felul acesta, frânele Deore reușesc să acopere nevoile multor mountain bikeri, ceea ce este de salutat.

Forma etrierului amintește de XT-urile din generație anterioară.
Iar forma manetei cu actualul XTR.
Pentru a elibera colierul de prindere trebuie să apeși o mică clapetă. Poți face asta cu un imbus de 2.
Design super reușit pentru noile manete de frână Deore.

Modulație este excelentă, lever-feel-ul grozav și aproape nimic de reproșat în ceea ce privește prestația. Singura problemă pe care am descoperit-o a fost mirosul de plăcuțe încinse, însă pe bicicletă am folosit un disc de 160mm, care s-a dovedit a fi destul de mic, chiar și pentru greutatea mea de 67 de kg (coborârea însă a fost destul de lungă și de abruptă).

Video

Concluzii

După cum spuneam pe vremuri, nimeni n-are nevoie de alte piese în afară de Shimano XT. În zilele noastre, japonezii de la Shimano au reușit să obțină același lucru cu gama Deore, diferența fiind însă prețul mai mic. Dacă nu ești ahtiat după transmisii cu 11 sau 12 pinioane, această gamă îți va acoperi toate nevoile, indiferent de traseul pe care pedalezi. Este desigur ceva mai grea decât gamele superioare, însă prețul va fi cel care te va convinge de fiecare dată când te vei gândi la un eventual upgrade.

Greutate și prețuri (recomandate de raft)

BB: 88 grame – 59 lei
Angrenaj 2 foi 36-26: 832 grame – 345 lei
Pinioane 11-42 HG500: 432 grame – 179 lei
Schimbator foi M6025-D: 136 grame – 105 lei
Schimbator pinioane M6000: 322 grame – 250 lei
Shiftere M6000: 234 grame – 255 lei
Frână față M6000: 276 grame – 250 lei (500 lei setul)

Total greutate: 2.320 grame – 1.443 lei

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma