Transmisie și frâne Shimano Acera (2017)

După suficiente piese de top testate, am decis că este cazul să mai arunc o privire la ceea ce Shimano are de oferit în gama entry-level. Sub Acera, nu se mai află decât Tourney-ul, așadar așteptările n-au fost foarte mari, iar în anii anteriori aceste componente nu se descurcau grozav de loc. De reținut este faptul că Shimano nu recomandă aceste componente pentru mountainbiking așa cum îl înțelegem cei care-l practicăm, iar asta înseamnă fără trasee dificile care ar putea să pună un stres mare pe piese. Dar evident că nu m-a interesat acest aspect și le-am dus acolo unde mă simt eu cel mai bine, adică pe culmile munților.

Ăsta e Acera? Păi stai un pic, că așa arăta XT-ul acum 6 ani!
Și așa arăta Acera până nu de mult. Serios?

După o mică problemă de incompatibilitate cu Bottom Bracket, am reușit să instalez toate piesele fără efort. Scurtarea conductei frânei de spate a reprezentat un consum mai mare de timp, căci aceasta a trebuit apoi aerisită, în rest treaba a mers ca unsă. Deja de când le vezi instalate pe bicicletă îți dai seama că Shimano a făcut eforturi mari ca aceste componente să presteze mai bine și să arate mult mai atrăgător. Un prim indiciu în acest sens este schimbătorul de pinioane cu tehnologie Shadow, așadar mai compact, fără să mai depășească gabaritul cadrului. O tehnologie apărută în urmă cu ceva timp pe schimbătoarele de top, dar care iată, a ajuns într-un final și pe prima treaptă a componentelor. Finisajele brațelor sau ale frânelor dau de înțeles că aici discutăm despre un grup de piese mult mai scump, însă prețul este mai mult decât decent. Mic aș putea spune raportat la performanțe.

Așadar, transmisia este compusă dintr-un angrenaj cu 3 foi și 9 pinioane (cu cel mare de 34, adică suficient pentru trasee recreaționale). Ambele schimbătoare lucrează precis, însă trebuie luat în conisderare o mică întârziere la schimbare, una pe care nu o întâlnim și în cazul componentelor mai sus plasate în gamă. La nivel de zgomot nu se poate spune că este o transmisie silențioasă (mai ales la trecerea peste pietre, rădăcini etc.), dar nici tehnologia Shadow Plus cu patină blocabilă nu este momentan disponibilă (și sincer, nici nu cred că va fi prea curând). Așadar, lanțul se duce pe pinionul ales, însă procesul este o idee mai lent și mai zgomotos. La nivel de schimbător de foi am rămas surprins să văd cât de simplu este de acționat maneta. De regulă aceasta necesita în trecut o forță mai mare, iar pentru precizie trebuia să-i mai dai un fine tuning din deget. Nu mai este cazul. Bottom Bracket-ul nu mai este pe pătrat cu pe Octalink (prindere în opt puncte), iar asta înseamnă că nu se va mai toci și nu te vei mai trezi cu brațul pedalier căzut pe jos. O soluție binevenită pentru această gamă.

Prinderea schimbătorului se face desigur pe colier. Materialele în cazul acestuia nu sunt strălucite.
Finisajele însă nu lasă loc de comentarii.
Angrenajul are brațele sculptate pe interior. Cred că s-a făcut tot posibilul pentru a-l scoate în 930 de grame. Protecția de foaie este opțională. Eu o detest.
Tehnologie Shadow la nivel de entry-level. Bun așa!
Reglajele sunt poziționate în spatele schimbătorului. Nu te aștepta la materiale revoluționare.
9 pinioane sunt suficiente pentru orice traseu de pădure sau unul lejer de munte.
Lanțul vine furnizat cu nit. Cheița rapidă de la Shimano abia a fost lansată, așadar se cere răbdare.

Shifterele nu sunt de tip 2-way-release (să poată fi acționate în două sensuri), însă pentru traseele recraționale de pădure pentru care au fost construite aceste componente nici nu ai nevoie. Se presupune că nu te grăbești nicăieri. Și pentru că tot am adus în discuție graba și shifterele, acestea sunt integrate cu manetele frânelor hidraulice. Pe lângă finisajele care m-au impresionat, aderența în capătul manetei este una decentă și poate fi acționată și cu un singur deget, deși pentru eficiență mai mare îți recomand ambele degete. Totodată, distanța levierului față de ghidon poate fi reglată cu ajutorul unui imbus. Performanțele sunt bune pe teren drept sau pe coborâri simple, însă pe cele tehnice nu doar că se încing destul de repede, însă nici ergonomia manetei nu este strălucităși nu-ți oferă un control adecvat pe frâne. O chestiune care nu face decât să confirme că locul de joacă al acestor componente sunt mai degrabă orașul, parcurile și pădurile, decât muntele. Desigur, cu un nivel de experiență moderat vei putea parcurge și trasee montane mai lungi, însă vei resimți anumite limitări.

Manete subțiri și elegante. Capacul superioar obișnuia să fie în trecut negru.
Așadar, iată cum o nuanță diferită schimbă întregul produs.
Etrierul a rămas negru. Important e să oprească bicicletă.
Parcă nici din lateral nu pare foarte voluminos, o caracteristică comună a componentelor din acest segment de preț.
Asigurarea plăcuțelor se face după metoda clasică.
Display vizual ca să știi pe ce pinion te alfi sau foaie, după caz. E fain că litera 9 este supradimensionată. Un fel de „atenție băăă!”.

În concluzie, noile Shimano Acera strplucesc prin aspectul lor, aproape premium aș putea spune, dar și la nivel de funcționalitate dacă nu te întinzi mai mult decât îți ajunge pătura. Ideale pentru o bună parte din populație, deținătoare de biciclete entry-level, căci reprezintă un upgrade foarte bun pentru cei care trec de la 7 sau 8 pinioane la 9 (atenție la butucul spate) sau pentru cei care trec de la V-brake-uri sau frâne mecanice pe disc la cele hidraulice. Ei se vor bucura cel mai mult de noile Acera și cu siguranță vor rămâne mai impresionați decât am rămas eu. Deși nu pot spune că m-au lăsat rece.

Preț și greutate:

Frâne cu shiftere integrate: 412 grame – 202 lei
Schimbător pinioane: 273 grame – 125 lei
Schimbător foi: 173 grame – 76 lei
Angrenaj: 938 grame – 148 lei
Pinioane HG-200: 409 grame – 94 lei
Lanț 9 viteze HG-53: 291 grame – 67 lei
Total greutate: 2.496 grame

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma