Am avut o surpriză deosebită să primim la test un grup de componente de transmisie mai deosebit: este vorba de un set de manete 2/3×11 Microshift SL-M11, un deraior spate RD-M78L long cage și un set de 11 pinioane CS-H110 11-42. Elementul deosebit al setului sunt manetele, care sunt de tipul thumb shifter, ca primele modele de schimbătoare pentru MTB apărute pe piață, un element retro interesant și care ne-a stârnit imediat curiozitatea despre cum se vor comporta pe teren.
După ce au fost montate și reglate cu grijă de prietenii noștri de la Spokes, am scos bicicleta direct la munte pentru a încerca o nouă experiență, diferită de banalele manete tip trigger și chiar și de gripshift-erele SRAM.
Manetele s-au integrat surprinzător de bine pe ghidon, fără să aibă probleme de obstacole pe cursa lor. Design-ul simplu face ca montajul să fie extrem de simplu, inclusiv introducerea cablurilor. La capătul dinspre cămășile de cablu manetele au șuruburi de reglaj fin, un lucru foarte apreciat pe traseele dificile unde de multe ori apar dereglări ale transmisiei.
Manetele impresionează prin calitatea execuției, fiind compuse în special din piese metalice solide. Contactul cu degetul se face printr-un cauciuc plăcut și foarte aderent. Maneta dreaptă, corespunzătoare deraiorului spate, este indexată iar trecerea între trepte se simte foarte bine. Maneta stângă însă nu e indexată, un lucru care e foarte bun, deoarece putem practic așeza lanțul pe foi în ce poziție vrem, să nu frece. Cu transmisia în stare foarte bună și curată, cele două foi corespund exact cu capetele cursei manetei.
Ergonomia este interesantă. În mod cert sunt ceva mai incomod de folosit decât cele tip trigger sau gripshift, degetul mare negăsind întotdeauna din prima poziția optimă, deoarece maneta se regăsește în alt loc în funcție de treapta de viteză. Totuși nu e foarte greu și se poate face în condiții decente, fără a abandona de tot frâna. Avantajul mare este însă faptul că, la fel cu gripshift-urile SRAM, și aceste manete pot schimba oricâte trepte de viteză deodată! Totul se desfășoară extrem de rapid și dă o senzație de sportivitate. Bun, e foarte clar că gripshift-urile sunt o soluție mai ergonomică, deși manetele acestea elimină unul din dezavantajele lor: acela că sunt greu de folosit cu mânușile pline de noroi. Diferența însă o face prețul, manetele Microshift fiind mult mai ieftine, SRAM nemaiavând în ofertă gripshifter-e decât la grupurile lor de top. În plus, manetele Microshift sunt extrem de ușoare, având doar 123 g. Prețul recomandat este de 79.95 USD.
Deraiorul spate arată foarte bine și merge exemplar, după cum ne-au obișnuit transmisiile de la Microshift. Este modelul fără clutch, dar există și unul cu așa ceva disponibil. Se pot monta oficial pinioane de maxim 42 de dinți, dar noi credem că e posibil să meargă și pe 46. Greutatea este de aproximativ 210 g. Prețul recomandat este de 65 USD.
Pinioanele 11-40 testate sunt din oțel și destul de grele, la 550 g, existând și o variantă mai ușoară de doar 435 g. După cum se vede, oțelul a prins puțină rugină după ultimele ture mai umede, dar acest lucru nu e o problemă funcțională. Lanțul KMC folosit urcă și coboară foarte bine pe casetă. Salturile dintre viteze sunt de câte 2 dinți în prima parte a casetei: 11-13-15-17-19-21 după care se trece la salturi egale de câte 4 pinioane: 24-28-32-36-40. Există și variantă cu pinionul mare de 42, restul casetei fiind neschimbată. Prețul recomandat este de 65,99 USD.
În concluzie transmisia propusă de Microshift mi s-a părut o soluție interesantă, oferind o combinație atractivă de funcționare precisă, sportivă, aspect retro și preț accesibil. Micul handicap este manevrarea cu degetul al manetei aflată mereu în altă poziție, dar odată deprinsă mișcarea lucrurile devin extrem de eficiente. Iar la final când vin toți prietenii la tine să te întrebe ce manete sunt astea satisfacția de a le arăta micile bijuterii taiwaneze este neprețuită!