În clipa de față există numeroase sisteme de transmisie 1×11 pe piață, majoritatea cu prețuri mari, pe care nu și le permite oricine. Însă, mulți au apelat la propriile soluții pentru a renunța la foi. Totuși, dacă transformi un sistem de transmisie 3×10 într-unul 1×10, se presupune că lași doar foaia mijlocie cu 32 de dinți (sau 30, după caz), însă vei avea ceva de pedalat la deal, căci raportul oferit de foaia de 32 și pinionul de 36 o să te facă să transpiri când panta devine abruptă.
Tocmai pentru a economisi cât mai mulți bani, fără să cumperi un sistem de transmisie 1×11, cei de la Fouriers oferă o alternativă interesantă, pe care ne-au trimis-o și nouă la test, constituită dintr-o foaia de 30 de dinți și un pinion de 42 de dinți, care se montează after-market. Deisgur, sistemul este restrâns de câteva compatibilități pe care le voi enumera mai jos, însă soluția este într-adevăr mult mai rezonabilă atunci când vine vorba de costuri.
Foaia (CR-DX003-AH) și pinionul MageSK (CR-DX004) sunt oferite pentru 145 de euro și au o greutate de 46 (pentru 30 de dinți), respectiv 71 de grame pentru pinionul cu 42 de dinți. Foaia poate fi achiziționată și cu 32, 34, 36, 38 sau 40 de dinți, greutatea crescând proporțional cu numărul dinților. Setul este livrat și cu un pinion de 16 dinți.
În ceea ce privește compatibilitatea, aceasta este cumva limitată. Poți monta pinionul cel mare (care are o grosime consideabilă), pe o casetă Shimano SLX, XT sau XTR de 10 pinioane, căci ultimele pinioane trebuie să fie demontabile. La restul de casete nu funcționează, deoarece pinioane sunt nituite între ele. Așadar, pentru a adăuga pinionul mare, va trebui să scoți unul dintre cele mici, pe cel de 15 sau 17, aici intrând în rol și pinionul de 16, mai subțire, care va lua locul unuia dintre cele două menționate. Cu pinioanele SRAM pinionul mare MageSK nu funcționează, căci orice pinion ai scoate, nu vei putea strânge caseta corespunzător, aceasta ieșit câțiva milimetri în afară. În ceea ce privește angrenajele, noi am montat foaia pe un Shimano Deore 2014, prima încercare fiind pe un Shimano XT 2014, dar fără succes, căci găurile de prindere erau așezate diferit. Fouriers livrează și șuruburile de prindere pentru foaie.
Legat de performanțele pe traseu, combinația de foaie cu 30 de dinți și pinionul de 42 de dinți este suficientă pentru urcarea celor mai abrupte pante, cu mențiunea că vei pedala o idee mai greu decât în cazul utilizării unei foi de 24 cu un pinion de 36. Reprizele de schimbare nu-s perfecte și asta se datorează faptului că schimbătorul de pinioane va ajunge în câteva poziții ușor nefirești, dat fiind faptul că trebuie reglat în funcție de pinionul cel mare. De menționat ar fi faptul că cei de la Fouriers livrează în pachet un șurub mai lung, care va distanța considerabil schimbătorul de cadru, însă în cazul Sram-ului X0 pe care l-am utilizat, șurubul s-a dovedit a fi scurt, prin urmare a trebuit să căutăm unul și mai lung. Dacă utilizezi un schimbător Shimano pentru 10 pinioane, șurubul livrat de Fouriers în pachet este suficient.
La pedalatul pe plat sau la vale, îți poți imagina că raportul oferit de foaia de 30 cu pinionul de 11, te va limita undeva la 30 de km/h și asta în condițiile în care pedalezi ca un bezmetic. De aceea, ar fi indicat să achiziționezi și o foaie de 34 sau 36 de dinți, pe care s-o montezi în caz că pedalezi pe plat. Evident, cu o singură foaie, este imposibil să satisfaci traseele de munte și cele de plat în același timp. Montarea se face foarte facil, deci n-ar trebui să-ți dea dureri de cap.
Lanțul este foarte stabil, indiferent de condiții, căci dinții foii sunt înalți și țin lanțul la locul lui, indiferent de cât de denivelat este terenul. Acesta este iarăși un plus pe care nu-l poți obține utilizând o foaie normală. Sau, dacă utilizezi o foaie normală, va trebui să folosești un ghidaj de lanț sau să lași schimbătorul de foi în locul său și să-l blochezi într-o poziție fixă. Ceea ce cumva răpește din plăcere, căci un 1×10 îl montezi pentru a mai scuti din greutatea de pe bicicletă, dar și pentru a-ți face viața mai ușoară în ceea ce privește reprizele de schimbare, deoarece vei lucra doar cu mâna dreaptă.
Făcând abstracție de faptul că foaia și pinonul de la Fouriers sunt momentan compatibile doar cu componente Shimano (exceptând schimbătoarele Sram, dar te sfătuim să faci această conversie doar dacă te pricepi), oricine poate converti în mai puțin de o oră sistemul său de transmisie. Este stabil, așa cum ne-am dorit și reprezintă o soluție relativ ieftină (incomparabil cu un sistem complet 1×11), demnă de luat în seamă. De asemenea, scapi de schimbătorul de foi, de maneta acestuia, de două foi și de cablurile și cămășile respective, ceea ce va duce la o economisire de aproximativ 400 de grame, una chiar decentă aș spune.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Ce a evoluat tehnologia :)
Acum cu 150 euro iti iei transmisie noua SLX 1x11 sau Deore 1x12
Alaturi de o caseta xt 11-36 la care inlocuiesti 15+17t cu 16 ii nevoie si de ceva distantier langa pinionul de 40/42? Multumesc