Tektro Novela (2014)

Când cineva mă întreabă de un set de frâne mecanic pe disc, cât se poate de capabil, Avid este întotdeauna cel mai la îndemână exemplu. Și nu pentru că producătorul este cunoscut, ci pentru simplul fapt că până în acest moment, frânele din gama BB5/7 au fost singurele care m-au convins cu adevărat că există frâne mecanice care chiar știu și pot să presteze.

Tektro are în gamă mai multe astfel de modele, dar modelul Novela se numără printre cele mai răspândite, ca și echipare standard a unor biciclete, dar printre și cele mai ieftine: pentru puțin peste 240 de lei, poți cumpăra un set, în pricipal din magazinele online din afara țării.

Fiind vorba despre un model entry-level, așteptările sunt pe măsură. Iar din fericire, nici nu am fost dezamăgit, căci nu așteptam de la Novela mai mult decât speram inițial. Frânele sunt stoppere acceptabile, însă mai au mult până să ajungă un concurent real pentru frânele celor de la Avid. Modulația este aproape inexistentă, dar totuși trebuie precizat că acest fapt se datoarează și sistemului mecanic de acționare. Așadar, așteaptă-te la reprize on-off dar și la o putere de frânare destul de slabă. Asta înseamnă că acesta nu este punctul forte când vrei să gonești cu viteză pe poteci virajate și ai intenția de a frâna la limită. Va trebui s-o faci mai din timp, astfel încât să fii sigur că reușești să te încadrezi în viraj și că nu vei zbura în decor. Desigur, discul de 160 mm nu este nici el de foarte mare ajutor și poate că unul de 180 de mm ar mai fi înclinat un pic balanța. Puterea de frânare este afectată și de construcția frânelor, deoarece o plăcuță se află în mișcare, iar cealaltă este fixă.

Frânele de față au fost conectate la un set de manete Shimano versiunea 2013, care nu sunt printre cele mai strălucite. Țin să precizez că performanțele mai pot fi îmbunătățite prin utilizarea unor manete care oferă o pârghie mai lungă, adică o putere de tragere mai mare, tradusă printr-o forță de frânare crescută.

De asemenea, așteaptă-te să fie destul de gălăgioase, iar durata de viață a plăcuțelor nu este nici ea prea grozavă. Reglajele se fac ușor, însă dacă abuzezi de ele, s-ar putea să fie nevoie să le reglezi mai des. În ceea ce privește greutatea, acestea reușesc să fie mai ușoare decât majoritatea concurenților (260 de grame fără disc).

Recomand aceste frâne pentru costul redus de achiziționare și exclusiv pentru biciclete de oraș, dacă ești în căutarea unor frâne care să fie eficiente și pe vreme umedă. Pentru MTB, m-aș orienta fără discuții către concurența de la Avid BB, căci Trektro Novela nu sunt făcute pentru a duce greul.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • buna...referitor la tektro novela....am facut si Transalpina si Transfagarasanul cu ele si nu am fost dezamagit niciodata nici in conditii de ploaie....momentan am avid bb7....modulatia face diferenta si bineinteles ca,,,conteaza si placutele .fiind mai late si discul G3 de calitate face diferenta....dar tektro nu m-au dezamagit.ms de rabdare.

  • Pe orice parte am întoarce problema, Hayes-urile mecanice prestează ceva mai slab decât Avid și așa s-au dovedit în fiecare dintre situații. Nu spun că sunt frâne rele, dar pur și simplu Avid a reușit să găsească echilibrul perfect. Desigur, că și experiența își spune cuvântul, având ceva ani în fața celorlalți.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma