Sunn TOX LTD (2018)

Sunn se află deja de aproape de doi ani pe piața din România, iar feedback-ul primit de la cumpărători (da, mai sondăm și incognito) este unul pozitiv până acum. Ceea ce înseamnă că producătorul francez a pornit cu dreptul pe piața locală, iar acesta se adresează unui public care dorește să iasă un pic din peisaj atunci când vine vorba de alegerea făcută în materie de biciclete. Iar dacă vrei să duci ideea aceasta mai departe, în 2018 ai la dispoziție modelul TOX Limited, o serie mai mică așa cum o spune și numele, care diferă un pic față de modelul Finest. Probabil te vei întreba care-s motivele pentru care să alegi această versiunea, iar ceea ce voi face în rândurile următoare va fi să rezolv acest mister.

Pe scurt

  • hardtail sportiv cu cadru din aluminiu în ediție limitată
  • furcă cu o cursă de 120 mm
  • preț de achiziție: 4.190 lei
  • roți de 27.5 de inch
  • pentru ture montane mai lungi

Cadru/Pe traseu

Indiferent de versiunea pe care vrei să o alegi, Sunn oferă același cadru pentru bicicletele din gama Tox, așadar te vei alege cu o geometrie cel puțin interesantă, cu un headtube plasat la 68.5 grade capabil să atace coborâri abrupte fără să-ți dea emoții. Furca de 120mm compensează atunci când este nevoie de rezerve, iar ghidonul de 730mm combinat cu pipa de 65 de mm asigură multă agilitate. Acest copil teribil al gamei entry- spre mid-level îți dă din start un indiciu cum că ar fi mai potent decât o spune prețul, iar o simplă privire aruncată asupra cadrului îi va lămuri pe toți rapid: linii sportive, țevi cu un design agresiv și finisaje de excepție. Cu cele 2.131 de grame ale sale nu se numără printre cele mai ușoare din segment, însă cu siguranță printre cele mai robuste. Rigiditatea este peste medie, de 102 Nm/grad, iar în ceea ce privește tehnologiile utilizate te vei bucura de un headtube conic care rigidizează suplimentar parte frontală a bicicletei, de o prindere de frână direct mount, cabluri trase prin exterior și de o prindere QR 9 pentru roata de spate.

Echipare

Diferențele față de versiunea Finest sunt mari, începând cu transmisia care în cazul lui LTD este 3×9, construită cu componente Shimano Non Series pentru angrenaj, Shimano Altus pentru schimbătorul de foi, Shimano Deore din vechea generație pentru schimbătorul de pinioane și manete de schimbător Shimano Altus. Per total, aceasta oferă rapoarte bune pentru munte, fără să-ți lase impresia că ar putea să te lase fără suflu pe urcări sau pe porțiunile de viteză. Pe de altă parte, Finest tranșează rapid problema transmisiei, mizând pe un Sram 1×11. Din acest punct de vedere, aș vedea LTD-ul orientat mai mult către începătorii care caută distracție, iar Finest-ul către cei care au un antrenament bun.

Furca de pe LTD este un Rock Shox XC30 TK, cu o cursă similară de 120mm. Atât Suntour-ul cât și Rock Shox-ul lucrează la fel de bine, deci din acest punct de vedere îmi este greu să stabilesc un câștigător, însă în mod surprizător Rock Shox-ul cântărește cu 100 de grame mai mult ca Suntour-ul (care este echipat și cu comandă de Lock-Out).

La nivel de frâne își joacă rolul decent setul Shimano M365 cu disc mare, de 180mm pe roata de față. Desigur, frne mai bune aș prefera întotdeauna, iar dacă nu ești prea mulțumit de lever feel sau de puterea celor de față, este posibil să iei în calcul un upgrade.

Roțile lui LTD sunt mai grele decât cele ale lui Finest însă există și o explicație bună pentru asta: anvelopele utilizate pentru bicicleta de față au un profil mult mai gresiv, oferind o aderență impresionantă în viraje, însă o viteză de rulare mai mică. Anvelopele Hutchinson Toro sunt gata să ruleze și la presiuni mai mici, ceea ce înseamnă nu doar o stabilitate mai mare, dar și un confort mai bun. Și desigur, un efort un pic mai mare din partea ta.

Șaua este comodă, manșoanele nu m-au impresionat cu nimic, iar per total, bicicleta este bine închegată.

Video:

Concluzii

Faptul că LTD vine cu o transmisie 3×9 face ca alegerea dintre aceasta și versiunea Finest să fie mult mai simplă. Prețul de achiziție este similar cu cel al modelului Finest, însă versiunea de față este orientată mai mult către începători sau aventurieri care parcurg trasee mai lungi, cu urcări mai dificile, cu mențiunea că este ceva mai grea. Este la fel de sportivă așa cum ne-au obișnuit cei de la Sunn și în afară de echipare mai oferă ceva special în plus: culoarea, disponibilă într-o serie limitată, o mișcare care de regulă atinge un anumit public țintă ce dorește să iasă în evidență din marea de brand-uri deja consacrate.

Date relevante

Greutate totală: 14.18 kg
Greutate cadru: 2.131 grame
Greutate roți*: 5.241 grame
Greutate furcă: 2.465 grame
Lățime ghidon: 730 mm
lungime pipă: 65mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 860 grame
Rigiditate headtube: 102.1 Nm/grad
STW**: 47.8

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 7/10
La vale: 9/10

Galerie foto

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma