Te invit să faci cunoștiință cu un nou brand în cartea de teste FreeRider.ro: Stevens. Cu o istorie de peste 20 de ani, Stevens este un brand german, stabilit în Hamburg, acolo unde se află și centrul de design. Iar 8S este un exemplu pentru o bicicletă cu un design reușit: țevi subțiri, suduri de calitate și nu în ultimul rând, greutate mică.
Stevens 8S este de altfel și primul candidat pentru noile teste FreeRider.ro: după ce și-a demonstrat aptitudinile pe traseu, aceasta a ajuns în atelierul nostru unde a fost demontată, i-au fost cântărite cadrul și componentele cele mai importante ca apoi cadrul să fie pus pe noile noastre aparate de test, care relevă rigiditatea cadrului. Mai multe despre rigiditate, poți citi aici.
Oferită pentru 4.349 de lei (și probabil cu reducere în curând), Stevens 8S pare a fi bicicleta ideală pentru cei care sunt în căutare de performanțe bune, pentru un preț decent. Configurația de piese este suficientă pentru trasee de munte și de asemenea, potrivită pentru cei care iau parte la curse de Cross Country sau Maraton, recomandată fiind de greutatea scăzută, de 12.4 kg (cadru de 18 inch).
Cadru/Pe traseu
Cadrul lui 8S se prezintă cu țevi subțiri în zona basculei și trapezoidale în zona triunghiului anterior. Nu doar imaginea pe care o imprimă este de sportivitate ci și poziția, ușor alungită. O poziție aplecată pe ghidon nu este neapărat cea mai confortabilă, necesitând obișnuință, dar te ajută să fii mai aerodinamic pe bicicletă și s-o controlezi mai bine.
Atenția la detalii se reflectă și în urechile cadrului, foarte bine finisate și cu logo-ul în relief, cei de la Stevens reușind astfel să adauge un plus de valoare bicicletei. Stabilitatea este asigurată de un headtube ce măsoară 67 de grade, dar și de cifrele bune relevate de rigiditatea cadrului în acea zonă: în viraje, 8S rămâne ferm pe poziție. Rigiditatea raportată la greutatea cadrului este de 104 Nm/grad, ceea ce o face recomandabilă pentru persoane mai grele, de peste 90 de kg.
Porțiunile de urcare pot fi de asemenea depășite cu ușurință, dat fiind unghiul de 73.5 grade al seattube-ului. Când urcarea devine însă foarte abruptă, pedalatul din șa nu te mai ajută, deoarece roata de față se ridică de la sol.
Ca detalii, 8S se remarcă printr-o țeavă superioară ușor coborâtă, prin protecția pentru basculă împotriva lanțului și printr-o vopsea mată. Este rezistentă la zgârieturi însă lăcuirea acesteia n-ar fi stricat imaginii. Prinderea etrierului de spate, Direct Postmount, salvează alte câteva grame din greutatea cadrului. Direct Postmount este localizat pe partea țeava inferioară a basculei și nu pe cea superioară precum la majoritatea bicicletelor.
Echipare
Sistemul de transmisie instalat pe 8S este o delectare: ai la dispoziție un schimbător de pinioane Shimano XT, care prestează excelent și un schimbător de foi Shimano SLX, ambele conectate la manete din gama Shimano SLX. În plus, ai 10 pinioane din care poți alege în funcție de tipul traseului pe care pedalezi. Un plus este constituit și de angrenajul de tip Hollowtech, cu brațe sculptate pentru reducerea greutății (Hollowtech II au brațele goale pe interior).
Frânele provin de la Shimano și chiar dacă seamănă izbitor cu modelul Deore, acestea au trecute pe manetă și pe etrier doar logo-ul Shimano. Manetele au aderență superbă și prestațiile sunt pe măsura frânelor Deore, regăsind în dotarea acestora un disc de 180 de mm pentru partea anterioră și unul de 160 de mm pentru partea posterioră. Dar totuși nu mai este un secret pentru nimeni că Shimano construiește în 2012 frâne pe disc excepționale.
Furca Rock Shox Recon pe aer oferă o cursă de 100 mm și se potrivește caracterului bicicletei, deși un model mai ușor n-ar fi stricat. Cum prețul bicicletei ar fi crescut în aceste condiții, ne-am mulțumit cu prestațiile oferite de Rock Shox. Pentru confort, comanda pentru blocarea furcii se află instalată pe ghidon.
Roțile cântăresc în total 4.64 kg, cu tot cu anvelope și cheițele de prindere, o valoare acceptabilă în segment. Butucii Deore funcționează pe bile, dar promit o durabilitate mare. Anvelopele Conti X-King sunt livrate în versiunea mai ieftină (Made in India, nu în Germania), de aici și lipsa de tracțiune pe porțiunile foarte înclinate. În viraje, acestea s-au comportat mulțumitor, fiind nevoie de viteză mare pentru a le determina să derapeze. În orice caz, dacă ai ocazia să le înlocuiești cu unele mai ușoare și cu un mix de compound și mai de calitate, vei reuși să mai scazi 1-200 de grame de pe bicicletă, fiind în același timp mai bine conectat la terenul pe care rulezi.
Pentru un mai bun control în viraj, personal aș fi preferat un ghidon mai lat. Cel standard, de 630 de mm lățime se clasează la limita inferioară. Un ghidon de 660 de mm ar fi fost de preferat pentru a spori și mai mult performanțele lui 8S pe coborâri. Tot la capitolul cockpit, trebuie să menționez manșoanele, pe care le consider cele mai comode dintre toate prezente pe bicicletele de test din 2012.
Concluzie
Cu un potențial de tuning foarte mare, Stevens 8S vine cu un pachet complet pentru cei care vor să ia în serios mountainbiking-ul. În clasa bicicletelor de 1.000 de euro începe cu adevărat distracția, dar trebui să fii dispus să și plătești pentru aceasta. Dacă vânezi un preț mai bun, poți aștepta în curând reducerile de sezon.
Date relevante
Greutate totală: 12.46 kg
Greutate cadru: 1.779 grame
Greutate roți*: 4.640 grame
Greutate furcă: 2.067 grame
Lățime ghidon: 630 mm
Rigiditate headtube: 104 Nm/grad
STW**: 58.4
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Film de prezentare:
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Ce ati alege intre Stevens si Cube (cadrul de Aim/Analog/Acid) echipate identic, adica un pic mai bine ca cea de fata, spre exemplu furca Reba RL?
Chiar interesanta configuratia vs. pret. Nu stiam ca se gasesc la noi Stevens. Singura problema pe care o vad e la roti - mi se pare foarte mult 4.6 kg pentru set, deci aici e de investit dupa achizitionare (asta daca nu ai un set mai usor de pe bicicleta veche).
Modelul 9s pare chiar si mai interesant, aproape concureaza cu Grand Canyon AL 6.0.
@liviu: da, pe anvelope este trecut Made in India.
@edd_lg: pedalele nu au fost incluse in greutatea finala, deoarece fiecare va utiliza dupa bunul plac pedale platforma sau SPD-uri.
@vlad_stef: un top poti intocmi in urma vanzarilor, orice alta apreciere este strict subiectiva si interpretabila.
@ liviu, este si continental made in Romania.
Imi place noul mod de testare, numai ca nu ati spus nimic despre pedale si daca au fost incluse la greutatea de 12.46kg
Freerider am si eu o problema cu marcile nemtesti, ma poti ajuta?
Care e cea mai apreciata marca in Germania si in lume?
Cum stau in clasament Focus, Canyon,Cube,Ghost, Schwinn, Stevens, Radon, Storck ,si altele?
Arata superb bicicleta ! Oricum Stevens este o marca nemteasca de traditie(aparuta~1990),care a prins foarte mult in Germania, dar care in Romania nu are rezonanta meritata.Poate reclama?!
Eram la limita in alegerea bicicletei sa iau Stevens-ul, dar a aparut Scott-ul.Estetic(culorile) arata aproape la fel ambele, iar dotarile sunt chiar mai bune pe Stevens.
Oricum o varianta premium,(desi in catalogul lor apare cotata doar ca allrounder nu mtb XC sau XCM), de luat in calcul in cazul unei bicle noi, pe palierul asta de pret.Consider ca este peste Cube LTD ca dotari si finisaje.Oricum, o bicicleta nu e facuta doar din furca.
Imi place foarte mult articolul.Respect Stevens!
Continental ,,made in India" !???