Sram Dual Drive 27 (2011)

Probabil te întrebi ce este acest Dual Drive. Nu foarte răspândit, este un sistem de transmisie propus de Sram care conține atât un butuc cu 3 viteze integrate cât și o casetă de 9 pinioane cu un schimbător atașat. Bun, și pentru ce anume avem nevoie de schimbător extern și de schimbător în butuc care să funcționeze concomitent?

În situațiile în care pedalezi pe o bicicletă de oraș sau pe o bicicletă electrică, soluția de la Sram este una rezonabilă dacă pe bicicleta ta este instalat un angrenaj cu o singură foaie. Prin urmare, cele 3 viteze din butuc au rolul de a compensa lipsa celor 3 foi.

Pentru început, maneta cu ajutorul căreia schimbi rapoarte ți-ar putea părea ușor confuză. Dar te obișnuiești repede deoarece sistemul este intiutiv. Sub maneta de tip Grip Shift (rotești în față, respectiv în spate pentru a schimba vitezele) există o altă manetă, de mici dimensiuni, prin care selectezi modul de schimbare al vitezelor: doar din butuc, doar prin schimbătorul de pinioane sau ambele.

Schimbările din butuc se produc relativ rapid, asemenea sistemului Sram 57, însă schimbătorul de pinioane este ceva mai lent și mai zgomotos (comparat cu un Sram x.7 spre exemplu). Plasticele și în general materialele cu care degetul tău intră în contact nu lasă neapărat impresia de calitate, mai ales dacă le raportăm la sistemele concurente oferite de Shimano.

Partea bună a întregului sistem este că la achiziționare primești un pachet complet (exeptând lanțul, bineînțeles). Ai la dispoziție un butuc cu prindere pe piuliță,  maneta de schimbare a vitezelor cu indicator ușor lizibil, schimbătorul pentru rapoartele din butuc și nu în ultimul rând, schimbătorul de pinioane.

Dacă butucul și sistemul intern te scapă de mentenanță, nu același lucru se poate spune și despre schimbătorul de pinioane și despre pinioane, care vor necesita atenție. De aceea trebuie să te asiguri că le cureți corespunzător pentru o durabilitate mai mare.

Sram Dual Drive se află de ceva timp pe piață și a fost îmbunătățit constant. Nu a ezitat la schimbările normale, ci doar la cele în sarcină s-a arătat uneori ușor depășit de situație. Rămâne în continuare o soluție foarte bună pentru bicicletele de oraș dar cel mai mare avantaj al său este că reprezintă o alternativă mai ieftină la butucii Rohlhoff sau Shimano. Plaja de rapoarte este suficientă pentru oraș, iar după acomodarea cu Dual Drive, schimbările le vei face instinctiv.

Iar la urma urmei, gândește-te că vei împușca mai mulți iepuri în același timp: nu mai trebuie să achiziționezi manete pentru schimbătoare, nici casetă de pinioane, nici butuc, nici schimbător. Recomandăm Dual Drive pentru cei care pedalează des pe bicicletele de oraș, în special dacă ai ceva pante de urcat în traseul pe care-l străbați zilnic.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salutare!Se poate folosi pt dh/fr doare schimbatorul spate(bine inteles cu pinioane pt 8 vitese, schimbator sram 8 viteze, lant sram)?Arfi vb de un Specialized Big Hit 1 din 2009, la care s-a dus schimbatorul spate si nu gasesc schimbator original Sram x7 cu patina scurta pt 8 viteze!Multumesc

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma