Shimano Zee Shadow Plus M640 (2013)

Când pronunț Zee, nu am cum să nu mă duc cu gândul la filmul Snatch, cel care a reușit să mă distreze copios. Aproape la fel de copios m-am distrat și cu noul schimbător al celor de la Shimano, dar nu acea distracție în sensul amuzamentului ci în sensul unui produs capabil să ofere acele clipe de satisfacție.

Și simți asta imediat ce începi să schimbi vitezele. Dacă aș fi fost legat la ochi, probabil că aș fi pariat pe faptul că am la degetul mare, un schimbător Saint. Dar cu toate acestea, aș fi rămas în dubii, deoarece nu ar fi fost atât de ferm precum fratele său mai mare. Zee este o gamă dedicată iubitorilor de sporturi extreme, precum Freeride-ul sau Downhill-ul. Diferența între cele două game este făcută de preț, dar și de performanțe sau calitatea materialelor, așa cum vei putea vedea mai departe în articolul de față.

Revenind la reprizele de schimbare, Zee iese în evidență printr-un arc mai tare. Construcția de tip Transformers, aduce cu Saint, însă nu este la fel de robust și pregătit să încaseze șocuri în urma contactului cu diverse obiecte de pe traseu. Cu toate acestea schimbările sunt precise, cu un delay sensibil mai mare ca la Saint și bineînțeles, nu la fel de ferm. Undeva trebuia să existe o diferență, nu? Apoi este vorba despre manetă: contribuie la schimbările precise însă materialele din care este realizată nu se numără printre cele mai bune, fapt lesne de observat din galeria foto de mai jos. Manetă oferă funcția de 2 Way Release iar plasticul ce le acoperă oferă o aderență bună pentru degete.

De apreciat este sistemul Shadow Plus, despre am vorbit pe larg în trecut. O să menționez pe scurt doar faptul că sistemul va ține lanțul în frâu când treci peste porțiuni denivelate, eliminând o parte din fenomenul de chain slap, întărind suplimentar arcul patinei. Te bucuri de beneficiile acestui sistem, acționând maneta aurie în poziția ON.

Este disponibil pentru casete de 11-32/36 dinți, ceea ce îl face de luat în seamă și pentru iubitorii de Enduro. Cu toate acestea, datorită patinei mai scurte, aș recomanda utilizarea unei singure foi pentru angrenaj. Este conceput pentru a funcționa cu casetele de 10 pinioane.

Pe scurt, noul Zee nu este neapărat o invitație pentru traseele de Downhill ci mai degrabă un erou ascuns, care așteaptă să fie descoperit. Ca abia apoi să-ți arate de ceea ce este în stare. Nu se bucură (momentan) de notorietatea și bling-bling-ul lui Saint, însă prevăd un viitor strălucit pentru el. Dacă japonezii și-au făcut foarte bine tema și de data aceasta, nu ar trebui să fie nicio problemă cu durata de viața a acestuia. Dar dacă îți șoptesc că este doar sensibil mai scump ca un schimbător Shimano XT, atunci ce mai spui?

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Ce recomandati mai mult, saint-ul 810 sau acest zee? Mantea Zee e compatibila cu saint-ul vechi? Sau invers?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma