Shimano Zee, copilul rebel din gama japonezilor, s-a născut în 2012 pentru a face valuri în acest sezon. După cum ai putut citi în review-urile anterioare, noua gamă Zee este capabilă, setată pe probe extreme fiind oferită pentru un buget decent. Astăzi vom vorbi despre noile frâne Zee M640, dedicate bicicletelor de Freeride sau Downhill, iar pentru cei care sunt în căutarea unei puteri de frânare semnficativ mai mari, și pentru bicicletele de Enduro.
În acest moment, Zee-urile pot fi comparate cu noile Sram X0 Trail, deoarece X9 și X7 trail nu au fost încă lansate. Din punct de vedere al calității materialelor folosite, produsul americanilor de la Sram este clar mai bine cotat, dar și mai scump. Care este alegerea ideală?
Manetele noilor Zee integrează noul design al celor de la Shimano (Servo Wave) și seamănă izbitor cu cele din gama Deore, SLX, XT sau XTR. Calitatea materialelor utilizate pentru manete este undeva la nivelul Deore, însă levierul oferă aderență suplimentară cu ajutorul unor găuri de mici dimensiuni aflate pe suprafața acestora. Sunt gândite pentru acționarea cu două degete, dar o poți face cu succes și cu unul singur.
Puterea de frânare este uriașă, dar nu asta a fost ceea ce am apreciat cel mai mult, ci modulația acestor frâne. Este clar că etrierul cu patru pistoane ceramice (două mai mici și două mai mari) este capabil să genereze o forță foarte mare de frânare, dar controlul pe care-l oferă pentru puterea de frânare este remarcabil. Obții puterea maximă undeva după prima jumătate a cursei levierului. Dar chiar și la acționarea cu un singur deget, frânele vor încetini bicicleta cu succes sau o vor opri, după caz.
De menționat este și faptul că am utilizat discuri de 180 de mm ICE Tech, iar pentru greutatea mea de 70 de kg au făcut față cu brio, ba chiar pentru partea din spate ar fi fost suficient un disc de 160 mm. Nu am apelat la plăcuțe cu radiator, deoarece le consider strict necesare doar pentru cei care aleg trasee de downhill sau coborâri foarte lungi.
În concluzie, noile Shimano Zee oferă o putere impresionantă de frânare, iar dacă mai luăm și costul de achiziționare în calcul, reprezintă o alternativă excelentă atât la Xo Trail (față de care sunt de aproximativ 2 ori mai ieftine) cât și la Shimano Saint. Pentru cei care nu parcurg trasee extreme, frâne precum Shimano SLX sau XT rămân în continuare o variantă foarte bună.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Etrieri am gasit la pret bun XTR M975. Doresc ZEE doar ca e mai altfel si am schimbator ZEE.
Ce frâne ai (etrieri)?
Intrebare, ce imi recomandati sa cumpar doar ca manete: Zee M640 sau XT M785 - diferenta de pret este mica intre ele.
Multumesc
Bună întrebare! Code R mi-au plăcut la fel de mult ca putere de frânare, dar nu consider că oferă aceeași modulație. În plus, ca design și aderență în capătul manetei, Shimano Zee stau mai bine. Sunt o idee mai ușoare Code R-urile. Pe de altă parte, prefer în acest moment discurile Ice Tech pentru răcirea mai rapidă. Discurile HSX de la Avid (cu Spider din aluminiu), nu sunt recomandate de producător pentru sporturi extreme. Nu e o decizie simplă. Alte detalii, aici: http://www.freerider.ro/teste/avid-code-r-2011-review-21620.html
interesant articolul, totusi am o intrebare. cum se compara fata de renumitele CODE R? ca ma intereseaza un upgrade si pana akuma ma uitam la ele.