Shimano Zee M640 (2013)

Shimano Zee, copilul rebel din gama japonezilor, s-a născut în 2012 pentru a face valuri în acest sezon. După cum ai putut citi în review-urile anterioare, noua gamă Zee este capabilă, setată pe probe extreme fiind oferită pentru un buget decent. Astăzi vom vorbi despre noile frâne Zee M640, dedicate bicicletelor de Freeride sau Downhill, iar pentru cei care sunt în căutarea unei puteri de frânare semnficativ mai mari, și pentru bicicletele de Enduro.

În acest moment, Zee-urile pot fi comparate cu noile Sram X0 Trail, deoarece X9 și X7 trail nu au fost încă lansate. Din punct de vedere al calității materialelor folosite, produsul americanilor de la Sram este clar mai bine cotat, dar și mai scump. Care este alegerea ideală?

Manetele noilor Zee integrează noul design al celor de la Shimano (Servo Wave) și seamănă izbitor cu cele din gama Deore, SLX, XT sau XTR. Calitatea materialelor utilizate pentru manete este undeva la nivelul Deore, însă levierul oferă aderență suplimentară cu ajutorul unor găuri de mici dimensiuni aflate pe suprafața acestora. Sunt gândite pentru acționarea cu două degete, dar o poți face cu succes și cu unul singur.

Puterea de frânare este uriașă, dar nu asta a fost ceea ce am apreciat cel mai mult, ci modulația acestor frâne. Este clar că etrierul cu patru pistoane ceramice (două mai mici și două mai mari) este capabil să genereze o forță foarte mare de frânare, dar controlul pe care-l oferă pentru puterea de frânare este remarcabil. Obții puterea maximă undeva după prima jumătate a cursei levierului. Dar chiar și la acționarea cu un singur deget, frânele vor încetini bicicleta cu succes sau o vor opri, după caz.

De menționat este și faptul că am utilizat discuri de 180 de mm ICE Tech, iar pentru greutatea mea de 70 de kg au făcut față cu brio, ba chiar pentru partea din spate ar fi fost suficient un disc de 160 mm. Nu am apelat la plăcuțe cu radiator, deoarece le consider strict necesare doar pentru cei care aleg trasee de downhill sau coborâri foarte lungi.

În concluzie, noile Shimano Zee oferă o putere impresionantă de frânare, iar dacă mai luăm și costul de achiziționare în calcul, reprezintă o alternativă excelentă atât la Xo Trail (față de care sunt de aproximativ 2 ori mai ieftine) cât și la Shimano Saint. Pentru cei care nu parcurg trasee extreme, frâne precum Shimano SLX sau XT rămân în continuare o variantă foarte bună.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Etrieri am gasit la pret bun XTR M975. Doresc ZEE doar ca e mai altfel si am schimbator ZEE.

  • Intrebare, ce imi recomandati sa cumpar doar ca manete: Zee M640 sau XT M785 - diferenta de pret este mica intre ele.

    Multumesc

  • Bună întrebare! Code R mi-au plăcut la fel de mult ca putere de frânare, dar nu consider că oferă aceeași modulație. În plus, ca design și aderență în capătul manetei, Shimano Zee stau mai bine. Sunt o idee mai ușoare Code R-urile. Pe de altă parte, prefer în acest moment discurile Ice Tech pentru răcirea mai rapidă. Discurile HSX de la Avid (cu Spider din aluminiu), nu sunt recomandate de producător pentru sporturi extreme. Nu e o decizie simplă. Alte detalii, aici: http://www.freerider.ro/teste/avid-code-r-2011-review-21620.html

  • interesant articolul, totusi am o intrebare. cum se compara fata de renumitele CODE R? ca ma intereseaza un upgrade si pana akuma ma uitam la ele.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma