Shimano Ultegra Di2 (2012)

A venit marele moment pe care îl tot așteptam de ceva vreme: testarea schimbătoarelor electronice Ultegra Di2. Te invit deci să te așezi comod în scaun și să arunci o privire asupra primelor impresii despre ceea ce înseamnă următorul pas către tehnologizarea bicicletei.

În primul rând, care sunt avantajele unui sistem electronic? Deși nu abundă, acestea sunt destul de importante. Primul este viteza de schimbare. Da, este exact cum se povestește în broșura de prezentare – schimbătorul urcă și coboară într-un ritm pe care nu l-ai mai întâlnit până acum. Pe urmă este precizia; nu te lovești de fenomenul de chainsuck (lanț blocat între pinioane sau între foi). Fără să exagerez, schimbă cu o precizie care ar face orice ceas elvețian să crape ciudă. Și, nu în ultimul rând, este un sistem care nu se dereglează singur. Adică, nu se slăbește niciun cablu și nu se desface niciun șurub. Singurul mod prin care poți să influențezi funcționarea acestuia este să iei o șurubelniță și începi să îl dereglezi cu mâna ta. Plus că întregul sistem electronic este perfect izolat, deci nici măcar ploaia sau noroiul nu îți pot strica ziua.

Cum funcționează un sistem electronic? Mecanismul este teribil de simplu. Manetele de schimbător sunt, practic, două clapete aflate în spatele manetei de frână, și sunt răspunzătoare pentru acționarea schimbătoarelor. Fiecare schimbător beneficiază de un motoraș electric care primește comenzile de la aceste clapete, componentele fiind legate la un acumulator din litiu. Dacă totuși se întâmplă să fie nevoie de reglaje adiționale, trebuie doar să apelezi la micuțul dispozitiv prins sub ghidon (vezi foto stânga).

Pentru că nu sunt la prima întâlnire cu un sistem electronic, am avut termen de comparație pentru Ultegra Di2, în persoana “superiorului” acestuia, Dura Ace Di2. Ei bine, mari diferențe nu am constatat. Schimbătoarele funcționează la fel de bine, doar viteza de urcare a schimbătorului de față fiind ceva mai lentă față de setul Dura Ace. Restul de diferențe sunt cele obișnuite dintre Ultegra și Dura Ace: greutate și preț.

Că tot vorbim de greutate, schimbătoarele, manetele, cablurile și acumulatorul Ultegra Di2 cântăresc, în total, 816 grame. Aceleași piese dar aparținând setului mecanic Ultegra cântaresc 750 de grame. Din întreg setul, manetele sistemului Di2 cântăresc mai puțin decât cele mecanice. Explicația este că micșorarea mecanismului de schimbare din manete a dus la o scădere în greutate de 135 de grame. Totuși, Ultegra Di2 este mai greu decât Dura Ace Di2 (vârful de gamă) cu 141 de grame. Legat de acumulator, trebuie să știi că are o autonomie de circa 2.000 de kilometri, se reîncarcă în 90 de minute și suportă circa 500 de cicluri de încărcare-descărcare.

Și am ajuns la preț. Tehnologia de vârf nu a fost niciodată foarte accesibilă, dar cu toate acestea linia de componente Ultegra Di2 este mai ieftină decât varianta mecanică a setului Dura Ace. Pentru un preț de 4.900 Lei, vei primi schimbătorul de foi, cel de pinioane, manetele, cablurile, încărcătorul și bineînțeles, acumulatorul.

În eventualitatea în care sistemul Ultegra Di2 ți se pare un moft, poți apela oricând la sistemul mecanic. Este mai ieftin și mai ușor cu aproximativ 66 de grame.

Dacă nu ești totuși convins până în acest moment, avem vești bune de tot pentru tine. Shimano a echipat circa 1.000 de biciclete cu setul electronic și le-a împărțit dealer-ilor săi din lumea întreagă. Întâmplarea face ca două dintre aceste biciclete să fi ajuns și pe la noi, în România. Așadar, dă o fugă la cel mai apropiat reprezentant Shimano și întreabă când poți să dai o tură cu acest salt tehnologic denumit Di2!

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Il pui la incarcat! :) Shimano garanteaza o functionalitate de aproximativ 6 luni cu o singura incarcare in conditiile unei exploatari zilnice. Bazandu-ma pe aceasta informatie, nu mi-as face prea multe griji in priviinta duratei de viata a acumulatorului.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma