Shimano Alfine

Shimano Alfine 8 Speed este un butuc pentru roata din spate a bicicletei tale, care îți oferă 8 viteze. Integrate. Ce anume presupune asta? Faptul că nu mai este necesară instalarea clasicului schimbător de pinioane, un sistem de transmisie mai compact, mentenanță aproape zero și renunțarea la un angrenaj cu mai multe foi, Alfine fiind capabil să ofere rapoarte foarte bune funcționând în echipă cu o singură foaie.

Este un butuc ideal pentru bicicletele de oraș deși în ultima vreme unii raceri se decid să-l instaleze pe diverse biciclete de Cross Country sau chiar Ciclocross. Deoarece aceștia reprezintă încă o minoritate, ne vom axa pe utilizarea butucului pentru bicicletele dedicate mediului urban.

De la primele pedale te va impresiona silențiozitatea cu care acest sistem lucrează. Când cine vorba de schimbatul vitezelor, procesul se realizează aproape instantaneu, mai repede oricum decât ți-ai fi dat seama că s-a întâmplat ceva în interiorul butucului. Și totul, se face în liniște deplină, fără niciun zgomot. Impresionant. O altă caracteristică foarte importantă a acestui sistem este că poți schimba treptele fără să pedalezi!

Shimano Alfine este conectat la o manetă montată pe ghidon, cu ajutorul căreia schimbi vitezele. Dacă ești obișnuit cu manetele de tip rapidfire de pe bicicletele de munte, te vei familiariza rapid cu maneta de schimbare a treptelor a lui Alfine. Singurul inconvenient este că funcțiile de urcare și retrogradare sunt inversate, comparativ cu manetele care acționează schimbătorul de pinioane. Astfel, padela de jos va trece sistemul într-o treaptă superioară iar tu vei pedala mai greu dar te vei putea deplasa mai rapid. Maneta nu este de tip 2 Way Release, prin urmare direcția de schimbare a treptelor nu poate fi decât una: împingând de manetă. Display-ul care-ți indică treapta în care te alfi este ușor lizibil și precis.

Singura situație în care Alfine îți va da de înțeles că schimbă mai greu este atunci când schimbarea se produce în sarcină, adică în momentul înm care pedalezi în forță. Se vor auzi niște zgomote ușor mai pronunțate, dar nimic mai mult.

Butucul Shimano Alfine corespunde unei casete de 8 pinioane în formatul 12-38 (dinți), fapt pe care îl poate realiza doar cu ajutorul unui pinion cu 20 de dinți. Greutatea mare a butucului de 1.590 de grame nu va fi pe placul tuturor și nici dacă aduni greutatea casetei de pinioane, a butucului și a schimbătorului de pinioane tot nu vei atinge această valoare. În plus, dacă se întâmplă să aparaă probleme tehnice, este clar că nu vei putea repara singur mașinăria, deoarece pare mai complex decât o uzină complet automatizată. Dar spre norocul nostru, există persoane abilitate care pot rezolva astfel de probleme și mai mult decât atât, au fost raportate foarte puține situații în care acest butuc să fi cedat.

Un minus vine și din partea prinderii acestui butuc. Se poate face doar cu ajutorul a două piulițe și implicit al unei chei. Foarte frustrant atunci când vrei să rezolvi o pană de cauciuc. Montarea unei cheițe de tip quick release ar fi fost atât de simplă, dar ar fi necesitat și înlocuirea axului. Probabil că cei de la Shimano au avut suficiente motive să n-o facă.

În oraș, vitezele 3 și 4 sunt suficiente. Iar atunci când este cazul să prinzi viteză, treptele 5 și 6 îți vor oferi suficientă putere. Sunt rare cazurile când vei avea nevoie să schimbi în ultimele două trepte superioare.

În concluzie, butucul Shimano Alfine cu 8 viteze lucrează și se comportă impresionant. Poate fi utilizat atât pe bicicletele de oraș cât și pe mountainbike-uri, dacă greutatea acestuia nu te deranjează în vreun fel. Silențiozitatea și rapiditatea sunt punctele forte, iar combinate cu întreținerea limitată rezultă un pachet foarte interesant, o alternativă demnă de luat în seamă. Costul este acceptabil, de aproximativ 550 de lei, în condițiile în care ține locul unei casete de pinioane, unui schimbător, al unui butuc și nici nu necesită un angrenaj cu mai multe foi.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • La ce pret (sau unde) s-ar putea gasi o echipare Shimano Alfine 11 constand in butuc SG-S700-S si schimbator SL-S700-S ? Se poate monta - generic vorbind - orice model de disc pentru frana (pe butucul spate), sau doar cel Shimano ?

  • Ar fi foarte misto daca impreuna cu un sistem hammerschmidt truvativ ar putea fi folosit cu o curea de transmisie

  • Din punctul nostru de vedere, cele 8 viteze ale butucului reușesc să compenseze lipsa celor 3 foi. Ce-i drept nu am rulat cu acest butuc la munte, dar rapoartele par a fi suficiente.

  • Interesant butucul. Un minus al lui ar fi ca pe un mtb exista posibilitatea de a schimba lantul si pe foile angrenajului pedalier - deci plaja de optiuni pentru Alfine este destul de limitata de foaia de pedale care e tip single speed. Totusi, poate pe viitor sa fie mai dezvoltat.

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma