Categorii: AnvelopeRotiTeste

Schwalbe Tough Tom (2016)

Schwalbe Nobby Nic a fost mulți ani de zile printre cele mai cunoscute anvelope de MTB din lume. Un profil cu crampoane mari, aderente, dar destul de bine poziționate pentru a nu face din pedalat un coșmar l-au făcut popular printre cei de doreau un compromis bun între aderență și rezistența la rulare. Aș putea spune că Nobby Nic a fost una dintre cele mai rapide anvelope din categoria sa.

Între timp însă, Nobby Nic a primit un profil redesenat, cu crampoane mai rare și aderență mai bună. Totuși, s-a decis ca profilul vechi să nu fie abandonat. Astfel a apărut anvelopa Tough Tom, care nu este altceva decât vechiul Nobby Nic, la fel cum modelul Rapid Rob păstrează vechiul profil de la Racing Ralph.

Diferența este că de această dată profilele acum câțiva ani de top sunt folosite la modele de anvelope de buget redus, din gama Active Line.

Am testat Tough Tom în dimensiunea 29×2.25, fiind disponibile și dimensiunile 27.5×2.25, 27.5×2.35 și 26×2.25. Modelul este cu structură de 50 TPI pe sârmă, beneficiind de protecție anti-pană K-Guard de nivelul 3, cea mai ieftină protecție din gama Schwalbe, folosind un strat de kevlar.

La primul contact am putut remarca buna calitate a anvelopei, printre cele mai bine realizate anvelope pe sârmă pe care am avut ocazia să le văd. Materialul pare de calitate iar părțile laterale sunt foarte fine. Greutatea verificată este identică celei declarate, un pic sub 800 g.

Am testat anvelopa pe un traseu mixt, ce include urcări, coborâri și zone plate pe asfalt, urcări și coborâri pe drum forestier dar mai ales urcări și coborâri pe single-trail tehnic. Traseul a fost unul amenajat special, cu viraje strânse și bucăți abrupte. În mod intenționat am parcurs traseul înainte cu o anvelopă clasică de XC, mai puțin cramponată, pentru a putea să remarcăm avantajele pe care le aduce Tough Tom. Potecile erau pe alocuri ude, un lucru foarte bun pentru testul nostru.

Pe asfalt, la fel cu vechiul Nobby Nic, Tough Tom este foarte gălăgios. În comparație cu o anvelopă de XC, rulajul mai puțin eficient se simte repede. Totuși, anvelopa nu ne oprește să rulăm cu viteze apropiate de 30 km/h dacă dorim asta. Părerea mea e că nu e ușor de găsit un model la fel de cramponat și cu astfel de performanțe în aceiași gamă de preț.

Pe urcarea pe forestier și potecă, deși am avut de traversat porțiuni cu noroi pe pante ce depășeau 20%, anvelopa a asigurat tracțiune perfectă, spre deosebire de cea de XC dinainte cu care am pierdut ușor aderența.

Locul unde excelează însă Tough Tom este coborârea pe single trail. Crampoanele mari și cu o aranjare bine studiată oferă aderență în toate direcțiile. Bicicleta poate fi lăsată să curgă cu încredere chiar dacă e nisip pe jos sau e ud pământul, pe pante destul de serioase…

Pentru o anvelopă ieftină, la 79 lei, ne-a plăcut mult comportamentul ei. Totuși, se simte lipsa unui cauciuc de calitate mai bună, în special pe zonele de pedalat unde crampoanele tari deranjează mai mult decât unele moi din seria Performance sau Evolution. Iar greutate destul de mare trage la cântar…

În concluzie, recomandăm anvelopa tuturor celor care sunt la început de drum în MTB și doresc să se simtă siguri pe ei în orice situație, dar fără să devină imposibil de pedalat pe distanțe lungi. Pentru cei cu experiență le recomandăm totuși trecerea la un model din gama superioară. Anvelopa ar fi bună pentru iubitorii de XC pentru a fi păstrată în colecție și montată atunci când se merge la o tură ceva mai ”extremă” și fără limite prea strânse de timp. De asemenea, producătorii recomandă combinarea acesteia pe roata din față cu un Rapid Rob pe față pentru o echipare ieftină ideală de XC.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma