Protecția antipană este un subiect delicat, de care nu mai scăpăm. O mare parte din problemă s-a rezolvat o dată cu inventarea, la bicicletă, a anvelopelor tubeless și lichidului antipană, dar tot mai rămânea lipsa de protecție a anvelopei în cazul unei folosiri mai brutale a bicicletei, cum ar fi enduro sau downhill. Astfel, au apărut „inserțiile”, pe care le introduci în anvelopele tubeless.
Inserțiile vin cu destul de multe avantaje. E drept că adaugă ceva greutate în plus, în jur de 300 de grame în cazul testului de față, dar avantajele oferite sunt demne de luat în seama. Cel mai important este că oferă anvelopei susținere laterală foarte bună, în cazul virajelor sau aterizărilor violente.
De asemenea, poți merge „runflat”, dacă nu mai ai aer în roti. În cazul unei pene, îți poți continua drumul. Desigur, nu la aceeași viteză și confort, însă poți pedala până acasă. Fără inserturi, mersul pe jantă este aproape imposibil, ca să nu mai zicem că strici și janta și cauciucul.
Susținerea laterală oferită de inserturile Tannus Armour se simte mai ales pe virajele violente, când în anvelopă ai presiune mică. În situația asta există riscul să dejantezi. Dar nu și cu insert în anvelopă, care reduce aproape complet riscul de „burp”.
Tannus Armour vin cu câteva noutăți față de ce mai există pe piață. Cea mai importantă este faptul că Tannus Armour nu are o densitate solidă, nu este un bloc întreg de spumă ci mai degrabă, ca o coajă de ou. Insertul vine undeva la jumătatea balonului anvelopei sub forma unor “aripioare”, lăsând spațiu pentru aer și soluția antipană, și între anvelopă și insert și între insert și jantă.
Aceste aripioare se comportă ca niște arcuri, ce împing în pereții anvelopei, oferindu-le fermitate și stabilitate pe viraj, la o presiune mai mică a aerului din interior. Poți merge cu presiune mică sau foarte mică, așa cum spun alte recenzii, de 1,2; 1,1 ba chiar și 0,9 BAR. La greutatea mea de 75 kg, eu am mers cu 1,5 și le-am simțit excelent.
Avantajul principal al acestui design este greutatea mai mică, cu 40% mai puțin în comparație cu concurența, spune Tannus. Celălalt avantaj este că încăperea de aer de lângă jantă se comprimă mai încet decât încăperea principală, cea mare, de lângă anvelopă. Astfel, insertul se comportă de parcă ar avea volum mai mare, dar fără a fi penalizat de greutate.
Un alt avantaj la Tannus Armour este că designul pe care îl are îți permite să folosești valve tubeless obișnuite, întrucât inserțiile ating doar pereții interni ai jantei. În rest totul rămâne „liber”, pentru ca valvele să fie instalate, iar lichidul antipană să circule nestânjenit.
Tannus Armour mai vin cu o inovație, și anume mai multe decupaje amplasate de jur împrejur, atât pe marginea insertului cât și pe centru. Aceste decupaje permit lichidului antipană să circule fără probleme între cele două camere din anvelopă, separate acum de insert. Tannus recomandă ca unul din aceste decupaje să îl potrivești în dreptul valvei, pentru ca insertul să se așeze mai bine pe jantă. Însă la instalare, daca la prima anvelopa am reușit asta, la a 2a nu s-a mai potrivit. Ulterior am observat că insertul se așează totuși la fel de bine.
Inserțiile sunt fabricate dintr-un material interesant, o spumă, dar care nu este moale. Se simte chiar rigidă la mână, când nu este instalată în roată. În roată însă, devine maleabilă, când se aplică presiune. Materialul este impermeabil, Tannus spunând că nu absoarbe lichid antipană, devenind practic refolosibile multa vreme.
Despre Armour mai avem și alte avantaje enumerate de Tannus, cum ar fi că oferă cu 3% rezistență mai mică la înaintare și că atenuează mai bine vibrațiile și impactul. Însă acestea sunt fie subiective, depinzând mult de situația în care te afli, fie greu de măsurat, fiind prea mici.
Instalarea inserțiilor poate fi, de multe ori, cu bătaie de cap și așa a fost și în cazul meu, însă mai mult pentru că nu aveam experiență la instalare. Altfel, multe alte recenzii, spun că instalarea Tannus Armour de face ușor.
Fără să vreau am testat și „funcția” runflat a inserturilor Tannus Armour. Într-una din turele din Iezer, la coborâre am tăiat anvelopa față. Însă nu mi-am dat seama decât târziu. Fiind la vale, nu am observat că fața pierduse aproape tot aerul. Mulțumită inserțiilor, anvelopa avea încă susținere bună pe jantă, direcția și precizia pe poteca fiind doar minim impactată.
În concluzie, inserturile Tannus Armour s-au comportat excelent. Pentru mine a fost o experiență nouă și mă bucur că am încercat-o. Cu siguranță voi continua să folosesc așa ceva însă, e drept, doar la bicicleta mtb pentru enduro, unde solicitările și impactul este considerabil mai mare. La mtb-ul normal, de cross country, nu voi folosi.
Avantajele sunt clare, le-am enumerat mai sus, iar în teren ești mult mai în siguranță cu aceste inserții în anvelope. Mai în siguranță nu doar în sensul că ai mai puține șanse sa faci pană, dar și pentru că vei cădea mai puțin sau deloc. Inserțiile oferă anvelopei susținere bună, pe viraje și aterizări, iar asta înseamnă încredere mai mare în tine, în bicicletă și teren.
Cu inserțiile Tannus Armour în roți, am simțit bicicleta la fel de vioaie, nefiind deconectat de feeling și feedback din teren. Cel mai mult mi-au plăcut ieșirile din viraje, care erau mult mai predictibile. Simți că pe ieșire, poți să înfigi piciorul bine în pedale și să accelerezi.
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…