Rockrider E-EXPL 520s: full-suspension la preț de hardtail

Nu cred că mai are vreun sens să reiterez la infinit că Decathlon vinde biciclete bune la un preț onest. Evident că nici chilipiruri nu mai sunt ca pe vremuri, însă dacă nu dispui de bugete prea mari tot găsești o a variantă decentă de a-ți achiziționa o bicicletă, în cazul de față, una electrică. Să presupunem așadar că vrei un full-suspension, dar buegtul este limitat la 15.000 de lei. Ai la dispoziție acest E-Expl 520S. Dar dacă bugetul este și mai limitat? Atunci tot ai la dispoziție modelul 500S, cu un preț de 12.000 lei. Dacă vei arunca un ochi pe la alți producători, vei constata că în acest buget nu găsești decât hardtail-uri. Dacă Decathlon poate oferi un full-suspension în această sumă, înseamnă că se fac mai multe compromisuri? Lămurim în acest review.

Pe scurt:

  • full-suspension cu cadru din aluminiu și cursă de 140mm
  • furcă pe aer cu o cursă de 140mm și brațe superioare de 34mm
  • preț de achiziție: 14.999 Lei
  • roți 29 inch
  • pentru plimbări recreaționale
  • poziție: ușor aplecată pe față
  • geometrie: adaptată traseelor recreaționale dar și celor ceva mai abrupte

Pentru cine este această bicicletă?

Din punctul meu de vedere această bicicletă se adresează cumpărătorului cu un buget mai redus, care consideră că un hardtail este deja mult prea incomod pentru vârsta pe care o are însă nici nu găsește un full-suspension echipat decent la alt producător. Faptul că Decathlon are mai multe oferte în acest segment entry-level este un avantaj căci astfel deschide calea către confort și pentru cei care nu vor să cheltuie averi pe biciclete electrice.

Un e-bike onest, E-EXPL 520s nu vrea să pară mai mult decât este, însă cu toate acestea este dotat cu suspensii de 140mm, așadar o cursă suficientă pentru majoritatea celor care parcurg forestiere la munte, ambele suspensii fiind pe aer (furca vine chiar cu brațe mai groase, de 34mm – bonus pentru rigiditate). Poziția este de asemenea comodă dar fără a fi foarte dreaptă, ci mai degrabă ușor aplecată pe față.

Motorul de la Brose este foarte silențios și are un cuplu acceptabil de 70 Nm, însă așa cum am constatat și pe alte biciclete pe care era instalat, devine depășit când pantele sunt extrem de înclinate. Probabil că doar noi și alți câțiva dornici de a-și depăși limitile duc e-bike-urile în astfel de locuri, prin urmare un utilizator obișnuit care pedalează pe forestiere clasice nu ar trebui să-și facă absolut nicio grijă. Modurile de asistență se pot alege cu ajutorul unei comenzi montate pe ghidon, totul fiind simplu și intuitiv de folosit, iar în ajutor sare și un ecran color, pe care vei vizualiza cele mai importante informații despre tură, inclusiv cadența – un mare bonus din punctul meu de vedere. De menționat că acumulatorul are o capacitate de 500Wh, ceva mai mică decât standardul din ziua de astăzi, dar dacă ajungi să te întrebi de ce vine cu un acumulator mai mic va trebui să-ți reamintești de prețul de achiziție. Totuși, dacă pedalezi inteligent și nu pornești pe cel mai puternic mod de asistență, acesta ar trebui să-ți ajungă pentru o diferență de nivel de minim 1.000m cu 35-40 de km pedalați (valori exprimate pentru o greutate medie a rider-ului de 70 kg).

Geometria face ca lucrurile să fie stabile, bicicleta având un head angle de 66 grade (cel responsabil pentru siguranță pe coborâri foarte abrupte) și un chainstay de 460mm, lung de altfel, gândit pentru stabilitatea generală a bicicletei. Nu este o bicicletă cu care să rupi virajele, este una pe care pedalezi, te simți în siguranță și asculți muzica preferată în căști într-o zi însorită.

Design-ul este să spunem practic, cu siguranță nu avem în față o bicicletă care să câștige vreun concurs de frumusețe, însă este una care-și face treaba atunci când este necesar. Și așa cum probabil ai aflat deja din viață, frumusețea costă extra, chiar dacă nu-ți aduce neapărat beneficii în plus.

Ce echipare are?

O echipare destul de basic, dar nu cea mai basic. Ce ne interesează in mod special la această biciclete sunt roțile – trebuie să fie solide și sunt, inclusiv anvelopele care oferă o aderență bună, suspensiile – care trebuie să armonizeze confortul – și o fac – mai ales că fiind pe aer poți regla presiunea în funcție de greutate și transmisia – care să ofere suficiente rapoarte.

Fiind vorba despre un 1×10 s-ar putea spune că este ușor limitată, dar să nu uităm cele 4 moduri de asistență a motorului, care fac ca numărul de pinioane să devină un detaliu nu atât de important. Ce m-a interesant personal cel mai mult a fost pinionul mare, de 48 de dinți, care ajută să urci pantele foarte abrupte și care, împreună cu cuplul generat de motor, face o treabă decentă – exceptând situațiile când panta devine extremă și atunci e nevoie ca toți mușchii picioarelor tale să intre la treabă.

Ar mai fi desigur și frânele, un capitol la care E-Expl suferă un pic, dat fiind faptul că bicicleta cântărește aproximativ 25 de kg și nici toți utilizatorii nu vor avea sub 80 de kg. Pentru mine acestea au fost suficiente, însă pentru persoane cu greutate, este posibil ca din Tektro M276 să iasă ceva fading pe coborârile lungi, chiar dacă sunt echipate cu discurile de 203mm. Lever feel-ul este on-off, un lucru de așteptat de la un set de frâne din această categorie de preț.

Am apreciat și dropper-ul, chiar dacă mi-aș fi dorit o cursă mai mare pentru el, dar realizez că este greu să emiți pretenții când vorbești de sume mici. Manșoanele și șaua sunt comode.

Prezentare

Așadar, în concluzie?

Decathlon face accesibil segmentul bicicletelor electrice full-suspension cu acest 520S. Mai mult decât atât, este disponibil chiar și într-o variantă cu 3.000 de lei mai ieftină, ceea ce nu mai lasă loc de comentarii. O recomand celor care dispun doar de o sumă cu care ar putea cumpăra un hardtail electric nu foarte comod și care vor să dea ture la munte pe trasee recraționale, pe forestiere clasice.

PLUS: suspensii pe aer, roți solide, pinioane etajate corespunzător, foarte comodă, preț foarte bun pentru un full-suspension
MINUS: comanda de lock-out poate produce sunete deranjante pe coborâri, capacitatea acumulatorului necesită atenție în planificarea turei

Preț: 14.999 lei (model testat), 11.999 lei versiunea de intrare
Greutate: 24.5 kg (fără pedale), dimensiune M
Producător: Decathlon

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Dainese, jachetă impermeabilă HGC pe care oricine și-o poate permite

Serios acum, când ai întâlnit ultima dată o jachetă impermeabilă de la un producător serios, care să coste 400 de…

o zi in urma

Noile pedale Time Speciale 12, cu două tipuri de platformă

Am avut ocazia să testez o variantă de preproducție a noilor pedale Time Speciale 12, cu mențiunea din partea producătorului…

o zi in urma

Tot ce trebuie să știi despre Campionatul Național de Enduro

Am stat de vorbă cu Ioniță Tămaș despre HEITS Apuseni Bike Cup, o competiție care se întâmplă să fie și…

o săptămână in urma