Rockrider Big 8 (2014)

Rockrider Big 8 este un nou produs în gama francezilor, un nou 29er dezvoltat de curând care este superior primului model cu roți mari pe care l-am avut la test în anii trecuți. Asta presuspune o geometrie nouă, o echipare mult mai performantă, un cadru nou, deci pe scurt, o bicicletă complet nouă cu un preț mai mare decât cel al primului model. De aceea, Big 8 nu poate fi încadrat în lista chilipirurilor cu care ne-au obișnuit deja cei de la Decathlon. Să vedem totuși ce are de oferit și cum prestează pe traseu noul 29er ce poate fi achiziționat pentru 4.199 Lei.

Cadru/Pe traseu

Din punct de vedere coloristic, Big 8-ul este atractiv, combinațiile de culori reușind să dea un aer de sportivitate bicicletei, fără a o încărca inutil. De asemenea, chiar și țevile utilizate nu reprezintă nimic sofisticat, ci linii clasice menite să satisfacă gusturile cumpărătorilor de pe piețe diferite. Cu cât mai neutru, cu atât mai ușor de vândut în mai multe magazine Decathlon din întreaga lume.

Te poți deci bucura de un cadru cu un downtube solid, un headtube conic și un seat tube ușor curbat spre îmbinarea cu Bottom Bracket-ul. Poziția este sportivă, aplecată pe față, iar cei care vor dori o presiune mai mare pe roata de față sunt sfătuiți să monteze invers pipa bicicletei. Astfel, se poate ajunge la o poziție de racing ideală. Controlul nu este foarte agil, ci setat mai mult către stabilitate. Pe de altă parte, nici ghidonul cu o lățime de 620 de mm nu mai este în cărți, ținând cont de faptul că tot mai mulți producători instalează pe biciclete ghidoane de 700mm sau peste. Când vina vorba de urcări, Big 8-ul rămâne lipit de sol, foarte stabil, așa cum este de așteptat de la o bicicletă 29er. Bascula este cu 5mm mai scurtă decât în cazul altor biciclete 29er, ceea ce o face mult mai agilă decât vechiul 29er din gamă, dar nu cu mult mai manevrabilă decât restul competitorilor.

Pe cadru se regăsesc două prinderi de bidon, iar vopseaua mată este de calitate și se va zgâria mai greu decât vopseaua glossy întâlnită pe cadrele unor producători premium. Ce-i drept, nu arată atât de spactaculos însă latura practică pălește în fața aspectului.

Rigiditatea este mare, de 111.85 de Nm/grad. Mai mare decât a multor competitori însă pierde la capitolul greutate a cadrului, care pune pe cântar un pic peste 2 kg. Asta înseamnă că oferă un raport STW (Stiffness-to-weight) de 55.2 Nm/grad/kg. Prima valoare ne interesează în mod special, deoarece ne spune că Big 8-ul își păstrează caracteristicile performanțelor chiar și pentru rideri care cântăresc peste 100 de kg.

Sportivitatea cadrului este completată de cheița de prindere a șeii ce poate fi acționată doar cu ajutorul unui imbus dar și de urechile foarte mici sau de lipsa prinderilor pentru portbagaj.

Echipare

La capitolul echipare Big 8-ul nu lasă loc de prea multe comentarii însă trebuie remarcate câteva aspecte: concurenții premium oferă în acest segment schimbătoare mai sus plasate în gama Shimano, însă nu și un angrenaj la fel de ușor, cu tehnologia Hollowtech II. Oferă de asemenea frâne mai bune decât cele instalate pe Rockrider, dar întâlnim în principal furci pe arc și nu pe aer precum cea regăsit în dotarea bicicletei de față. În condițiile unui preț similar. De aceea spuneam din capul locului că acest Rockrider nu reprezintă un chilipir ci mai degrabă o alternativă la restul de biciclete de pe piață.

Sistemul de transmisie de pe Big 8 este full-Deore, cu schimbător de pinioane Shadow, din păcate fără sistemul Plus. Schimbă ferm, este relativ ușor și este conectat la o pereche de manete cu funcția de 2-way-release. În plus, ai la dispoziție 3 foi și 10 pinioane, în ton cu vremurile moderne.

Furca provine de la Rock Shox, modeslul XC32, pe aer, care este dotată și comandă de Lock-out pe ghidon. Reglajul de rebound este de asemenea prezent, iar setarea în funcție de greutatea ta se poate face cu ajutorul unei pompe specifice prin care mărești sau micșorezi presiunea din cartuș. Este o furcă decentă, ce înghite confortabil șocurile medii și mari de pe traseu, în limita a 100 de mm însă nu se numără printre cele mai sensibile furci produse de Rock Shox.

Frânele provin de la Tektro, modelul Draco, iar când privești echiparea lui Big 8 ca un întreg, te întrebi ce caută aceste frâne pe bicicletă. Prestațiile lasă de dorit, cel puțin față de concurenții Shimano sau Sram, însă oferă o putere decentă de frânare, cu probleme de fading dacă porțiunea de coborâre este prea bruptă sau prea lungă. Discul de față este subdimensionat, fiind de preferat la acest capitol unul de 180 de mm.

Roțile cu o greutate de puțin peste 5 kg ar fi putut fi mai ușoare, însă benefiază de jante solide cu o dispunere mai atipică a spițelor (vezi foto jos) și cu anvelope Hutchinson Python care oferă per total o aderență bună, atât în viraje cât și pe urcări, când vine vorba de tracțiune. Cu toate acestea, crampoanele au o înălțime medie, iar viteza de rulare este una moderată, cât se poate de acceptabilă.

De menționat sunt și protecțiile de cadru instalate pe cablurile schimbătoarelor sau pe conductele de frână, care vor proteja cadrul de eventuale zgârieturi, atunci când bicicleta este plină de noroi. Șaua este foarte confortabilă și este îmbrăcată cu un material care oferă foarte multă aderență, indiferent dacă pedalezi în condiții de uscat, ploaie sau noroi.

Concluzie

Rockrider Big 8 este o bicicletă gata de competiție, cu un set de frâne mai performant de achiziționat pe viitor. Prețul nu ne impresionează de data aceasta, însă produsul este unul reușit, care nu dorește să impresioneze prin imagine ci mai mult prin funcție. Aspectul sportiv are o notă sobră, iar asta o aduce într-o arie mai serioasă. Se prezintă ca un produs matur, o evoluție clară față de primul 29er lansat de francezi. Cu toate acestea, am fi preferat un preț din categoria celor de la Decathlon, preț care cu siguranță ar fi contribuit la un rating mai mare.

Greutate totală: 13.32 kg
Greutate cadru: 2.024 grame
Greutate roți*: 5.080 grame
Greutate furcă: 2.182 grame
Lățime ghidon: 620 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.220 grame
Rigiditate headtube: 111.8 Nm/grad
STW**: 55.2

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country/Poteci de munte
Pe urcări: 7/10
Pe coborâri: 8/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • @karlo01: nu este cazul acestui model. @Daniel și Alex: am comparat cu modele de la producători cu magazine de desfacere. Canyon, Rose, Radon și alții au prețuri mai bune deoarece vând doar online.

  • o bicicleta cu aceeasi echipare ar fi canyon grand canyon Al 5.9 . In acelasi pret Canyon Grand Canyon AL 6.9 care are frane elixir 5, furca reba , roti mavic . Ce concluzie sa trag eu de aici?

  • Pretul pare intradevar foarte mare, daca luam in considerare ca la 3700 RON cu toate taxele poti avea un Canyon Grand Canyon AL 5.9 cu o echipare mult superioara....

  • ati uitat sa precizati ca persista problema de la rockrider 9.1 . si anume : roata spate cu cauciucurile stock este f apropiata de cadru. In regim de noroi...este un chin sa pedalezi asa...

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma