Schimbator Sram X.9

Batalia schimbatoarelor de pinioane in clasa celor mai accesibile produse high-end se da intre Sram X.9 si Shimano XT. Diferenta majora intre cele doua schimbatoare consta in raportul de actionare si anume : 1:1 pentru Sram si 2:1 pentru Shimano. 2:1 inseamna ca o unitate de cablu miscat cauzeaza o miscare de doua ori mai mare a schimbatorului. In raportul de 1:1 miscarea unei unitati de cablu este egala cu miscarea schimbatorului.

Am decis sa-l raportam la Shimano XT Shadow, deoarece utilizatorii sunt pusi deseori in situatia de a alege intre aceste doua schimbatoare dar si datorita faptului ca japonezul este concurentul sau direct. Din punct de vedere al usurintei schimbarii pinioanelor, Sram X.9 nu este la fel de rafinat ca XT-ul, dar schimba cat se poate de exact. Daca discutam despre rezistenta reglajelor in timp, acesta se plaseaza peste Shimano XT Shadow : indiferent daca rulezi prin praf sau prin noroi, X.9 va continua sa-si duca treaba la bun sfarsit.

De notat este si faptul ca reglajele rezista foarte bine chiar si pe coborari mai dure. Comparat cu fratele mai mare din gama X.0, X.9 utilizeaza materiale precum aluminiul pentru patina si nu carbon. Defapt diferenta intre cele doua este facuta la capitolul materiale. Din punct de vedere al greutatii, Sram X.9 (cu patina scurta) isi depaseste concurentul XT Shadow cu mai bine de 15 grame, specificatie care poate fi considerata ca fiind un avantaj.

Lipsa arcului este suficienta pentru a tine schimbatorul la locul sau : poti sa sari sau poti sa treci peste diverse tipuri de terenuri foarte denivelate, acesta nu va lovi niciodata in bascula cadrului. Sram X.9 este disponibil cu patina scurta (212 grame), cu patina medie (227 grame) si cu patina lunga (230 grame). Noi am testat modelul cu patina medie, deoarece se afla printre cele mai raspandite modele. Pentru un plus de sportivitate si pentru o intindere mai buna a lantului, recomandam modelul cu patina scurta.

Din punct de vedere al instalarii, dar mai ales al reglajelor, acesta poate fi operat mai facil decat un Shimano XT Shadow.

In concluzie, Sram X.9 este un schimbator care poate fi folosit atat pentru probe de Cross Country cat si pentru probe mai extreme. Decizia ramane in final utilizatorului. Daca alegi modelul cu patina medie, acesta nu este decat cu 1 gram mai usor decat XT Shadow-ul. Asadar, din acest punct de vedere se plaseaza pe acelasi nivel. Retine insa ca XT Shadow se deregleaza mai des in conditii de praf sau noroi dar schimba mai fin, pe cand Sram X.9 odata reglat n-o sa-ti dea batai de cap prea mari, in schimb este ceva mai dur in schimbari decat Shadow-ul. Diferenta finala este insa facute de costuri : Shimano XT Shadow este mai ieftin decat Sram X.9, cu aproximativ 60 de lei, in functie de magazinul de unde-l achizitionezi.

Greutate : 212 grame (patina scurta)

Utilizare : Cross Country, All Mountain, Enduro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Am unul cuplat la manete X9, dar care ruleaza pionioane si lant vechi SHIMANO pe 8 viteze si tot ce pot sa zic e ca merge brici, sa nu zic perfect, ca nu ma credeti.
    Nici nu vreau sa ma gandesc CAT DE BINE o sa ruleze cu pinioane si lant SRAM NOI si normal pe 9 viteze, cum este proiectat.
    Imi place faza cu "indiferent daca rulezi prin praf sau prin noroi, X.9 va continua sa-si duca treaba la bun sfarsit."
    Vechiul meu schimbator nu mai asculta de mine dupa ce se prafuia doar, ce sa mai zic de noroit.

  • Greu, daca nu chiar imposibil de spus. Depinde foarte mult de modul de exploatare. Ambele sunt foarte durabile exploatate corespunzator.

  • Ca durata in timp, care se strica mai greu? ma refer la cel care trebuie schimbat dupa cel mai mult timp.

  • Şi eu folosesc X-9 cu manete X-7. Şi efectiv în toate circumstanţe schimbă bine.

    Dau 10 pentru el.

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma