Ram HT One.2 (2013)

RAM HT One.2 este acel gen de hardtail pe care-l cumperi pentru a evada în weekend-uri la munte, poate pentru a participa la una sau două competiții de amatori, dar în special, pentru a te diferenția un pic de mase și pentru a primi o echipare care nu se înscrie neapărat în standardele altor producători. De asemenea, vopseaua este cea care scoate RAM-ul din peisaj: combinația de albastru cu galben este una rară, iar calitatea lacului, una foarte bună. Vom vedea împreună în acest test care sunt limitele lui HT One.2 dar și plusurile sau minusurile bicicletei produsă la sud de Dunăre.

Cadru/Pe traseu

Am apreciat faptul că HT One nu este împopoțonat cu grafice care mai de care mai atractive, pentru a capta privirea cumpărătorului. Cei de la RAM preferă varianta curată, simplă, iar noi apreciem asta. Într-adevăr, răpește un pic din aerul sportiv al bicicletei, dar până la urmă, aici nu vorbim de o bicicletă pentru curse ci de una pentru petrecerea timpului liber. Acum că am stabilit corectitudinea imaginii, vom trece la detalii legate de cadru: sudurile sunt frumos realizate, există două prinderi pentru bidoane din care doar una poate fi folosită deoarece cealaltă de pe seat tube este străbătută de colierul schimbătorului de foi, urechile sunt solide și cel mai important, nu există prinderi pentru portbagaj, semn că bicicleta nu este gândită pentru cei care petrec mult timp în mediul citadin. Această carcateristică este de obicei întâlnită pe bicicletele construite special pentru curse, așadar potențial există.

Și mai ales dacă aruncăm o scurtă privire asupra datelor prelevate în urma testării în laboratorul nostru: rigiditatea cadrului lui HT One.2 este de 115.4 Nm/grad și de 54.9 Nm/grad/hg, valori care le depășesc pe cele ale unor biciclete gândite pentru cursele de Cross Country, pe care le-am testat anul acesta. Asta înseamnă că bulgarii au venit cu temele făcute în ceea ce privește performanțele acestui cadru și care are potențial nu doar pentru persoanele cu o greutate mai mare de 85 de kg, dar care va contribui la un transfer eficient de energie chiar și pe traseele mai dificile, atât la urcări cât și în viraje. Este bine de știut că energia depusă de tine nu se risipește fără rost.

Poziția pe bicicletă este comodă, relativ compactă, cu spatele ușor înclinat către partea din față. Pipa de la Easton are o lungime de 60 de mm, imprimând o manevrabilitate bună bicicletei, alături de unghiul de 71 de grade al head tube-ului și de ghidonul cu o lățime generoasă de 680 de mm. La urcări, poziția nu este chiar optimă, dar compensează printr-un unghi al seat tube-ului de 73 de grade, care-ți poziționează corpul rezonabil atunci când bicicleta este înclinată. Nici greutatea bicicletei de 14.04 kg nu-ți va face viața mai ușoară pe urcări, antrenamentul fiind necesar dacă vrei să depășești mai ușor aceste situații.

Echipare

Raportând echiparea la prețul bicicletei, avem de-a face cu o ofertă rezonabilă. Deși componentele funcționează corect împreună, acestea nu oferă una dintre cele mai bune experiențe, mai ales dacă ai pretenții foarte mari în ceea ce privește performanțele. În acest sens, furca XC 28 TK reprezintă un progres față de modelul anului anterior, dar cei 100 de mm oferiți nu se numără printre cei mai confortabili. Am fi preferat mai multă sensibilitate pe drumurile ușor denivelate, acolo unde furca s-a dovedit a fi mai greu de clintit. Un plus este prezența reglajului pentru viteza de revenire, foarte rar întâlnit în cazul furcilor entry-level.

Sistemul de transmisie 3 x 8 de la Sram este poziționat la nivel de Shimano Alivio/Acera, reprezentat de un schimbător de pinioane X4 și de un schimbător de foi X3. Angrenajul S600 PS provine de asemenea din seria entry-level, cântărind 889 de grame fără Bottom Bracket. Acesta din urmă mai pune alte 353 de grame pe cântar. Schimbătoarele, care își fac treaba relativ lent și cam zgomotos, sunt legate la un set de manete care provin din gama Sram X4, cu afișaj, în caz că uiți în ce viteză pedalezi. Încearcă să eviți schimbările în sarcină, deoarece schimbătoarele din aceste game nu sunt gândite să suporte forțe prea mari.

Frânele provin de la Avid, modelul Elxir 1. Modulația este destul de mică, în schimb odată strânsă maneta, discul de 180 de mm își arată forța. Ceea ce este suficient pentru acest nivel de gamă, deoarece nu vei avea ce să cauți cu această bicicletă pe trasee dificile cu coborâri abrupte și lungi.

La capitolul roți, Ram-ul se prezintă de asemenea bine: butuci Novatec cu rulmenți, jante duble WTB și un set de anvelope Maxxis Cross Mark, din seria entry. În această configurație, roțile au o greutate de 4.6 kg. Nu foarte mică, în schimb trebuie să vedem avantajele din spatele cifrelor: durabilitate mare oferită de butuci și jante, viteză bună de rulare și aderență peste medie, oferite de anvelope.

În ceea ce privește elementele de confort, pot spune că șaua WTB Rocket V Comp oferă un confort bun chiar și pentru distanțele mai lungi. Manșoanele în schimb, nu împart aceeași filosofie, dar pot fi înlocuite oricând.

Concluzie

Judecând prin prisma prețului și comparându-l cu alți competitori, acesta este unul corect. Ce oferă în schimb este un cadru cu unghiuri care exprimă agilitate, o imagine diferită, unele componente pe care nu le întâlnești pe orice altă bicicletă din acest segment de preț și o rigiditate de invidiat, pentru un cadru care aproape că se ridică la pretențiile unuia pentru race.

Există deci câteva avantaje cu care bulgarii ne-au obișnuit deja de ceva ani încoace, dar și câteva dezavantaje pe care va trebui să le accepți considerând prețul mai mic de achiziție al bicicletei. Cu toate acestea, am fi preferat măcar un schimbător de foi ceva mai sus plasat în gamă.

Date relevante:

Greutate totală: 14.04 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.161 grame
Greutate roți*: 4.608 grame
Greutate furcă: 2.411 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket de tip Press Fit):  1.242 grame
Rigiditate headtube: 115.4 Nm/grad
STW**: 54.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Buna ziua,

    V-as ruga sa oferiti suplimentare despre laboratorul de testare pe care il aveti la dispozitie, precum si despre modalitatea prin care ati determinat rigiditatea cadrului.

    Citez din articolul dumneavoastra "Și mai ales dacă aruncăm o scurtă privire asupra datelor prelevate în urma testării în laboratorul nostru: rigiditatea cadrului lui HT One.2 este de 115.4 Nm/grad și de 54.9 Nm/grad/hg".

    Multumesc.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

BikeXpert anunță datele pentru concursurile din 2025, Maratonul Vinului și Alpine Challenge

Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…

2 zile in urma

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

2 săptămâni in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma