Promax DSK-715 (2013)

Promax, cunoscut în principal pentru sistemele sale de frânare, propune pentru 2013 noul model DSK 715. Este vorba despre un set de frâne mecanice pe disc, fără pretenții prea mari dacă amintim de buget și după cum vei putea citi în următoarele rânduri, fără pretenții în ceea ce privește performanța.

Oferit pe diverse site-uri de componente, un set costă aproximativ 200 de lei, dar poate fi întâlnit și ca dotare standard pe unele biciclete. În preț sunt incluse și rotoarele, fără manete, care trebuie achiziționate separat. Aici ai diverse opțiuni, de la manete Promax, până la Shimano sau Avid.

Greutatea etrierului de 211 grame este acceptabilă, la fel și cea a rotorului cu toate șuruburile incluse (139 de grame). Rezultă un total de 350 de grame, cu aproximativ 25 de grame mai greu decât un Avid BB7. Comparația cu Avid însă se oprește aici, deoarece în ceea ce privește performanțele lui DSK-715, lucrurile nu stau deloc bine.

În primul rând este o problemă cu aliniera plăcuțelor de frână, față de disc. Oricum am încercat să reglăm etrierul, acestea nu s-au poziționat niciodată paralel cu discul. În al doilea rând, pe traseu, performanțele au lăsat mult de dorit, pe scurt, frânele chinuindu-se din răsputeri să oprească bicicleta. Cu ambele frâne acționate, poți opri în siguranță dar nu atât de repede precum te-ai aștepta. Iar asta este o afirmație valabilă pentru teren drept. Dacă vine vorba de trasee de munte, cu coborâri mai lungi și reprize dese de frânare, lucrurile se schimbă radical, iar frânele pur și simplu nu mai fac față. Recomandată ar fi utilizarea unui disc de 180 de mm în situația în care parcurgi trasee pe care frânarea este foarte importantă sau dacă ești un ciclist cu greutate.

Despre modulație nu se pot spune prea multe, deoarece funcționează pe principiul on-off, cu mențiunea că odată ce plăcuțele ating discul, cursa manetei încă mai crește. Din simplul motiv că plăcuțele calcă în diagonală pe disc. În tura noastră, fading-ul nu și-a făcut simțită prezența, dar pe traseele de pădure pe care am pedalat, era greu de crezut că vom întâlni și coborâri mai lungi pentru a vedea cum stă treaba la acest capitol.

Reglajul fin se poate face de pe partea interioară a etrierului, asemenea oricărei alte frâne mecanice pe disc.

Pe scurt, noile Promax DSK 715 sunt o dezamăgire, concurenții Shimano și Avid fiind în continuare de neclintit în acest segment. Dacă le ai deja instalate pe bicicletă și vrei să parcurgi trasee serioase de munte, îți recomand să te gândești serios la un upgrade. Iar dacă vrei să le achiziționezi, uită-te la modelele din gama producătorilor consacrați. Plătești mai mult, dar o faci pentru siguranța ta.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Detin modelul mai vechi pe fat aorganice si pe spate semimetalice palcutzele... de mentionat faptul ca nu toata placuta de frana atinge discul!!! iar dupa un rodaj cum trebuie facut va spun ca tin foarte bine chiar , spun foarte bine pentur ca mi-am terminat bucsele la furca de la franele acestea , mia trebuie spus faptul ca sunt de 160 de mm?? legat de incalzire orice frana se incalzeste !! dar nu toate se incalzesc de asa maniera incat sa poti da foc la lucruri pe disc ;))

  • Intr-adevar sunt o dezamagire:placutele calca stramb pe disc,se regleaza foarte greu [aprox.15-20min] si pe langa toate astea placutele cica se schimba,dar cat m-am chinuit sa le scot nu am reusit .La coborarile lungi mana oboseste cat tragi de maneta iar discul se incinge ft tare. Am disc de 180 mm si etrier Promax [model de acum vreo 3 ani]. CONCLUZIE: n-au schimbat absolut nimic la acest produs in afara de design. NU AVETI BANII NECESARI PT FRANE MAI BUNE,NU CUMPARATI.Ramaneti la sistemul de franare pe care il aveti decat sa aruncati banii pe fereastra.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma